Yoshi’s New Island - Yoshi kan zijn ei kwijt | Gamer.nl

Yoshi’s New Island is de derde game in de franchise: na eerder Yoshi’s Island voor de Super Nintendo en de DS, heeft Yoshi nu ook zijn eigen avontuur op de Nintendo 3DS. Het verhaal is nagenoeg hetzelfde als in vorige games: de ooievaar die Baby Mario en Baby Luigi naar hun nieuwe thuis draagt, wordt belaagd door Magikoopa Kamek. Kamek slaagt erin om Baby Luigi te kidnappen, maar Baby Mario valt naar beneden en komt terecht op een eiland waar de Yoshi-familie woont. De groep Yoshi’s besluit Baby Mario te helpen om Baby Luigi te redden, en daarmee begint de game.

Yoshi’s New Island is een platformer met dezelfde structuur als een 2D-Mario-game: er zijn verschillende werelden met daarin kastelen met eindbazen die je moet verslaan. Yoshi heeft wel een aantal unieke vaardigheden: hij kan een vijand opeten en weer uitspugen, of een vijand in een ei veranderen die hij vervolgens weg kan schieten. Zo gebruik je het ei om een andere vijand te doden, of raak je bepaalde objecten om muntjes of andere voorwerpen te verzamelen.

Mega-eieren

Behalve dat zijn er een aantal opvallende features in de game, zoals de ‘Mega Egg’ een – hoe kan het ook anders – gigantisch ei dat je gebruikt om een pad vrij te maken in een gebied. En met ‘een pad vrijmaken’ bedoelen we ‘alles verwoesten dat ook maar in de buurt komt’. Een speciaal ei is de ‘Metal Egg’, een groot metalen ei dat ervoor zorgt dat je naar de bodem van het water zakt. Dan is er nog de verrekijker, die je kan gebruiken om verborgen plekken in een level te ontdekken of het ideale pad van je Mega Egg te bepalen.

Uiteraard is er geen Yoshi-game zonder power-ups. Dankzij deze kan Yoshi nu onder andere tegen muren op rennen, vuur spuwen, vliegen en… watermeloenpitjes schieten. Veel puzzels bevat Yoshi’s New Island niet, maar een grappige terugkerende puzzel bevat een Shyguy die zich als Yoshi vermomt en exact dezelfde bewegingen maakt als de knoppen die je indrukt. Aan jou de taak om hem in een val te lokken.

Daarnaast zijn er speciale secties die gebruik maken van de gyroscoop van de 3DS. Yoshi verandert bijvoorbeeld in een drilboor, onderzeeër of een luchtballon, die je bestuurt door de 3DS te kantelen. Deze levels zijn een fijne afwi eling op de standaard platformlevels waaruit Yoshi’s New Island vooral bestaat. Verder dan dat gaat het helaas niet: ook deze ‘speciale’ levels hebben weinig verra ende gameplay en bevatten niets dat we in andere games al niet eerder hebben gezien.

Appeltje-eitje

Yoshi’s New Island heeft een vrolijke, schattige stijl. De game lijkt nog steeds op het originele Yoshi’s Island op de Super Nintendo, maar alles ziet er dankzij de ogenschijnlijk met waterverf en krijt vormgegeven spelwereld wat moderner uit. Het touchscreen wordt helaas alleen gebruikt om het aantal voorwerpen en muntjes dat je hebt verzameld te laten zien; een gemiste kans.

Met het schattige uiterlijk de taal volledig in het Nederlands lijkt Yoshi’s New Island vooral op kinderen gericht en de rest van de game ondersteunt dat gevoel. Yoshi’s New Island voelt erg simpel aan: nieuwe mechanics worden langzaam geïntroduceerd en eindbazen zijn niet moeilijk om te verslaan. Hoewel er hier en daar wat pittige stukjes zijn, lijken je levens nooit op te gaan. Ga je een paar keer game over in hetzelfde level, dan krijg je bij de volgende poging vleugeltjes waarmee je kan vliegen. Dit heeft direct invloed op de herspeelbaarheid van de game: het verzamelen van muntjes, bloemen en dergelijke levert hogere scores en 1-ups op, maar dat wordt compleet overbodig als je al meer dan dertig levens hebt. Hoewel Nintendo-games vaak vermakelijk zijn voor meerdere leeftijdsgroepen, lijkt Yoshi’s New Island echt alleen voor kinderen gemaakt. En dat is jammer, want zo is de game, zelfs als je geen platform-talent bent, wel echt een eitje.