Yoshi’s Crafted World speelt het iets te veilig

De Switch heeft, net als de Wii U, een overdaad aan platformers. Nu is dat voor platformfanaten niet per se een probleem, maar je moet als game van goeden huize komen om in het uitgebreide aanbod op te vallen. Yoshi’s Crafted World doet dat niet – althans, niet in eerste instantie.

Om maar gewoon met de deur in huis vallen: Yoshi’s Crafted World valt de eerste paar uur een beetje tegen. Blijkbaar had ondergetekende het concept achter de game verkeerd begrepen. Tijdens de onthulling leek er gesuggereerd te worden dat elk level in feite uit twee levels bestaat: een voorkant en – door de camera draaien – een achterkant. Hoewel dit in feite zo is, wordt hier maar bar weinig mee gedaan. En dat is jammer, want dit gegeven bevat veel potentie voor allerlei ingenieuze puzzels.

Yoshi’s Crafted World

Vrij standaard

De camera handmatig draaien om de andere kant van een level te bekijken kan namelijk helemaal niet. Hoe tof zou het zijn als je ineens de camera moet draaien om puzzels op te lossen? Ik zou het mijzelf kunnen aanrekenen dat ik dit verwacht had, maar het is wellicht ook een misstap in de communicatie rondom het spel. In plaats daarvan kun je na het uitspelen van een level ditzelfde gebied nog eens bezoeken. De camera is dan wel gedraaid, zodat je het level vanaf de achterkant ziet en vanaf het einde naar het begin moet lopen. Ondertussen zoek je naar drie vrolijke, verstopte Poochy-hondjes. Dat is min of meer het enige wat met het concept van ‘twee levels in één’ wordt gedaan. Het tilt de verder vrij standaard platformgameplay op deze manier niet naar een hoger niveau.

In een recensie kijken we daarentegen vooral naar wat een game wél doet. Ook dat lijkt in eerste instantie niet bijster spectaculair. Je komt in de gebruikelijke themalevels terecht waar je met Yoshi doorheen loopt. In elk level verzamel je naast munten de wat lastiger verstopte bloemetjes, waarmee je nieuwe gebieden op de wereldkaart ontgrendelt. Yoshi slikt vijanden in om er eieren van te maken, waar je met welgemikte schoten weer allerlei geheimen in levels mee onthult. Buiten laatstgenoemde gameplayelement lijkt Yoshi’s Crafted World alleen weinig unieks aan het platformgenre toe te voegen.

De game bevat veel meer content dan je zou verwachten, en dat is nog buiten de onnodige fetch-quests

-

Aha!

Tijdens het spelen groeit echter langzaam het besef dat er toch meer passie en originaliteit in de aderen van Yoshi’s Crafted World stroomt, dan in eerste instantie gedacht. De oppervlakkige gamepay – die, toegegeven, ideaal is voor de jongere gamers onder ons – bevat een diepere laag voor de meer ervaren spelers. De bloemen die je kunt verzamelen zitten regelmatig op lastig te bereiken plekken verstopt, of je moet eieren op allerlei objecten gooien om ze te onthullen. De echte verzamelaars zullen dan ook niet rusten tot ze alle bloemen hebben gevonden.

Hier komt ook bij kijken dat elk level in feite in drie dimensies is opgebouwd. Hoewel je niet van cameraperspectief kunt wisselen, is het op de vooraf bepaalde paden mogelijk om richting het beeld en er vandaan te lopen. Hoe verder je komt in het spel, hoe meer Crafted World daar op leuk bedachte manieren mee omgaat. Het begint nog vrij simpel met door een deur lopen om vervolgens achter een huisdecor verder te platformen, maar het spel gooit steeds meer interessante concepten op je af. Zo vaar je op een gegeven moment met een boot, inclusief kanon, en moet je schieten op vijandelijke boten die op verschillende afstanden achter je varen. Of wat te denken van een ninjagebied waar je regelmatig deuren in de achtergrond moet zien te openen om zo te onthullen wat erachter zit? Dat lijkt misschien niet heel spannend, maar ik verzeker je dat dit erg fijne ‘aha!’-momenten oplevert tijdens het spelen.

Watch on YouTube

Veel content

Daarbij doet Yoshi’s Crafted World twee andere dingen heel goed. Ten eerste blijft het maar levels op je afvuren. De game bevat veel meer content dan je zou verwachten, en dat is nog buiten de onnodige fetch-quests. Die fetch-quests laten je na het uitspelen van een level terugkeren om een bepaalde hoeveelheid items te verzamelen (bijvoorbeeld vijf zeemeeuwen), maar ze voegen weinig aan de ervaring toe. Desalniettemin steken deze gebieden steeds origineler in elkaar, naarmate je verder in het spel komt, van ingewikkelde spookhuizen tot jungles waarin papieren neushoorns je aanvallen.

Die variatie in de grote hoeveelheid levels gaat hand in hand met de graphics van het spel. Yoshi’s Crafted World bestaat in zijn geheel uit knutselmaterialen, en dat wordt tot in de kleinste details doorgevoerd. De game heeft daardoor niet alleen een extreem schattig uiterlijk, het heeft ook invloed op de gameplay. Met eieren verander je hele in elkaar geknutselde onderdelen van levels, je kunt diverse papieren oppervlaktes kapotmaken om een kijkje eronder te nemen en soms klap je zelfs hele kartonnen paden uit om verder te geraken. Het plezier tijdens het spelen van Crafted World zit hem dan ook vooral in het rondlopen in deze in elkaar geknutselde spelwereld.

Yoshi’s Crafted World

Niet het onderste uit de kan

Is het genoeg om Yoshi’s Crafted World naar een hoog niveau te tillen? Ja en nee. Ondanks de hierboven beschreven positieve aspecten voelt de game vaak nét niet uniek genoeg om bij de absolute platformtop te horen. Ik wil niet in herhaling vallen, maar door spelers de mogelijkheid te geven om de camera op elk moment te draaien en de gameplay daarop aan te passen, had Crafted World echt iets vernieuwends kunnen doen. Daar tegenover staat dat het spel de originaliteit van zijn ideeën gedurende het spel steeds meer opvoert. Gecombineerd met de prachtige, unieke vormgeving is dat genoeg om van Yoshi’s Crafted World te genieten. Toch zegt iets mij dat ik de ervaring over een paar maanden alweer ben vergeten.

Yoshi’s Crafted World is vanaf 29 maart verkrijgbaar voor de Switch.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Uitstekend

Yoshi’s Crafted World zit boordevol prachtig vormgegeven platformlevels en laat zich prima besturen. Toch had het als platformer op een systeem waar het genre toch al uitstekend vertegenwoordigd is, meer kunnen doen, vooral met het concept van de ‘dubbele laag’ waar levels uit bestaan. Het resulteert in een game waar eigenlijk niets mis mee is, maar waar toch meer in had gezeten.

Prachtige vormgeving

grote hoeveelheid levels

Concept kon beter benut worden