Yo-kai Watch 3

Yo-kai Watch 3 bewijst dat de 3DS nog niet de geest heeft gegeven

Driemaal is scheepsrecht

Geschreven door Alicia Tai op

Na twee matige tot prima delen weet Yo-kai Watch eindelijk de juiste snaar te raken, en hoe. Yo-kai Watch 3 is tot aan de nok gevuld met boeiende activiteiten, vertelt een knettergestoord verhaal vanuit twee perspectieven en is een genot om te zien en te spelen. Het gemis van een nieuwe Pokémon-rpg dit jaar is nauwelijks te voelen dankzij dit bakbeest van een rpg en dat is een enorm compliment.
8,5
Score
85
Score: 85
  • Pluspunten
  • Springlevende nieuwe omgevingen om te verkennen, barstensvol content, twee afwisselende verhaallijnen, boeiender vechtsysteem dan voorgaande delen
  • Minpunten
  • Veel heen en weer geren, verplichte opvulmissies
We kunnen er simpelweg niet omheen: als we het over Yo-kai Watch hebben, moet de vergelijking met Pokémon gemaakt worden. Het lukt het geestige monsterverzamelspelletje van Level-5 maar niet om uit de schaduw te stappen van grote rivaal Pikachu – maar daar komt misschien verandering in. Pokémon heeft met ingang van dit jaar de 3DS wellicht definitief verlaten, maar Yo-kai Watch zet nog even koeltjes een ijzersterke monster-rpg neer op de handheld waar die gele rat nog wat van kan leren.

Gek genoeg was Yo-kai Watch 3 vanaf zijn conceptie eigenlijk gedoemd om te falen. In dit derde deel verhuist hoofdpersonage Nate van Japan naar Amerika, waar hij kennismaakt met typisch Amerikaanse Yo-kai, typisch Amerikaans voedsel eet en in een typisch Amerikaanse stad komt te wonen. Een probleempje: in de vertaalde versies van de Yo-kai Watch-games woont Nate al in Amerika. Het is knap hoe het lokalisatieteam om dit probleem heen wist te schrijven door Nate naar het Zuidelijk Amerikaanse “BBQ” te laten verhuizen, om de illusie van een taalbarrière en cultuurschok in stand te houden. Gek genoeg werkt het.

Yo-kai Watch 3
Yo-kai Watch 3
Yo-kai Watch 3

Eet je hamburgers, Hailey

De nieuwe locatie betekent niet gelijk dat we definitief afscheid nemen van het Amerikaanse-maar-stiekem-Japanse Springdale, waar de vorige games zich afspeelden. In Yo-kai Watch 3 krijg je namelijk een tweede hoofdpersonage onder de knoppen. Met Nate verken je nieuwe gebieden in BBQ, terwijl je met Hailey een detectivebureau start en het bekende Springdale vanuit een nieuw perspectief benadert. Je kunt wanneer je maar wilt wisselen tussen de twee personages waarbij gebeurtenissen uit het ene verhaal deuren openen naar nieuwe verhaalontwikkelingen in het andere. Het is een geinige wisselwerking die het verhaal fris houdt en voor de broodnodige afwisseling zorgt – iets wat in de vorige Yo-kai Watch-game ontbrak.

De grootste verbetering is doorgevoerd in het vechtsysteem. Niet langer zit je passief toe te kijken hoe jouw selectie aan Yo-kai automatisch vecht tegen de vijandige partij. Door de introductie van een gerasterd speelveld is het nu zaak om je Yo-kai op strategische wijze te verplaatsen en te groeperen om ze sterker te maken, te beschermen of simpelweg uit de kogelbaan van een aankomende aanval te manoeuvreren. Hiernaast ben je nog altijd bezig met het spelen van korte minigames om speciale aanvallen op te laden en je Yo-kai te helpen als ze zijn ‘bezeten’ door de vijand, wat de gevechten al een stuk onderhoudender en daardoor leuker maken dan voorheen.

Generieke missies daargelaten is Yo-kai Watch 3 verreweg het beste deel in de serie en het bewijs dat er naast Pokémon genoeg ruimte is voor meer monster-rpg’s op een Nintendo-platform

Grote game, kleine cartridge

Voor spelers die van wat meer uitdaging houden is Yo-kai Watch 3 daardoor al een flinke stap in de goede richting, maar ook op andere manieren lijkt de game een ouder publiek aan te willen spreken. Terwijl je met Nate en Hailey mysteries oplost, loop je namelijk tegen de een na de andere parodie van populaire cultuuriconen op. Denk aan een hommage aan de Red Room uit Twin Peaks, tot persiflages van Mulder en Scully uit de X-Files tot aan een parodie van Apple met ceo ‘Steve Jaws’. Yo-kai Watch 3 zit vol grappige momenten en dankzij prima animatie- en stemmenwerk worden deze met goede komische timing in beeld gebracht.

Waar Yo-kai Watch 3 vooral in uitblinkt is de hoeveelheid content die in de kleine cartridge is gepompt. Zowel Springdale als BBQ bestaan uit uitgebreide gebieden met elk zijn eigen uitstraling en sfeer, maar daarnaast zijn er ook alternatieve dimensies met zombies en demonen te ontdekken, worden er om de haverklap nieuwe minigames geïntroduceerd, kun je weer tientallen vissen en insecten vangen, zijn er zeshonderd (!) Yo-kai om te verzamelen, is er een dag- en nachtsysteem, kun je je eigen Yo-kai maken, een vlot bouwen en deze pimpen, een Sprinter of Intercity pakken naar nog tientallen andere locaties en nog veel, veel meer. Het is werkelijk om duizelig van te worden hoeveel er te doen valt in deze game. Tel daarbij op dat de game er machtig mooi uitziet voor 3DS-standaarden, praktisch geen laadtijden kent en zonder moeite in 3D afspeelt en we staan voor een technisch mirakel die we enkel kunnen verklaren als het werk van een Yo-kai.

Heitje voor Yo-kaitje

Toch kunnen al die lagen van extra spelmechanieken niet verbergen dat je tijdens de hele game bijna alleen maar dezelfde taken aan het uitvoeren bent. Het is het enige kritiekpunt waar Level-5 in al zijn games maar niet aan kan ontkomen, tot het punt dat het bijna tot het DNA van de ontwikkelaar begint te horen. Bijna alle verhaal- en zijmissies zijn namelijk te vertalen naar simpele koeriers- of verdelgingsklusjes. Wanneer je voor een upgrade van een item bijvoorbeeld gevraagd wordt om drie bazen te verslaan in drie verschillende locaties als teken van je ‘moed’, is het eerder alsof je geduld op de proef wordt gesteld dan je kracht. Dankzij de verbeteringen aan het vechtsysteem en de afwisseling van de minigames en tussen de personages is het minder opvallend, maar feit blijft dat de gamelengte aanzienlijk is opgerekt met generieke opdrachten.

Generieke missies daargelaten is Yo-kai Watch 3 verreweg het beste deel in de serie en het bewijs dat er naast Pokémon genoeg ruimte is voor meer monster-rpg’s op een Nintendo-platform. We durven zelfs te stellen dat Yo-kai Watch de lat in ieder geval op technisch vlak flink heeft verlegd. Nu het laatste 3DS-avontuur van beide series is afgelopen, kijken we reikhalzend uit naar het volgende hoofdstuk op de Nintendo Switch. De lat voor Yo-kai Watch’s toekomst is namelijk ook hoog gelegd na dit fantastische slotstuk op de 3DS.

Yo-kai Watch 3 is nu uit voor Nintendo 3DS.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Ridge Racer Type 4 draait beter op SNES Classic dan PlayStation Classic De beste gamedeals van de week
5

Reacties op: Yo-kai Watch 3 bewijst dat de 3DS nog niet de geest heeft gegeven

• TheBigN93

• 13 december 2018 10:23
    Knap hoor dat ze zo'n spel hebben kunnen maken. Bewijst ook weer dat het idee van een 3ds toch redelijk tijdloos is en vandaar die lange levenscyclus. Nu de switch uit is is het logisch dat het klaar is met de 3ds, maar ik heb nooit spijt er van gehad. Pokemon, mario kart, zelda, super mario 3d land (ondergewaardeerd pareltje), donkey kong, super smash bros (werkte toch verrassend goed op de 3ds); genoeg goed games en dan heb ik er nog een zooi gemist omdat ik er geen tijd voor had. Dit zal wel het laatste pareltje zijn!

• KoningDriessen

• 13 december 2018 11:19
    Moet je de vorige delen gespeeld hebben voor deze? En zijn die de moeite waard?

• AliciaTai

• 13 december 2018 11:39
    @KoningDriessen Je hebt geen voorkennis nodig van de vorige delen en wat je wel moet weten wordt netjes uitgelegd. Je kunt dus prima beginnen met deel drie! Als je toch graag een eerder deel wil spelen, kun je het beste de eerste game overslaan en meteen Yo-kai Watch 2 spelen, die herkauwt namelijk alle grote gebeurtenissen van deel 1. Ik zou zelfs afraden om eerst YW1 te spelen want er wordt zoveel herhaald in YW2. Je kunt ook de review van deel twee lezen: https://gamer.nl/artikelen/review/yo-kai-watch-2-skeletspoken/

• KoningDriessen

• 13 december 2018 11:52
    @AliciaTai Bedankt! Ik zag dat er voor deel twee ook nog een soort pokemon yellow was uitgekomen dus die maar eens een kans geven