Yo-kai Watch 3 bewijst dat de 3DS nog niet de geest heeft gegeven | Gamer.nl

We kunnen er simpelweg niet omheen: als we het over Yo-kai Watch hebben, moet de vergelijking met Pokémon gemaakt worden. Het lukt het geestige monsterverzamelspelletje van Level-5 maar niet om uit de schaduw te stappen van grote rivaal Pikachu – maar daar komt misschien verandering in. Pokémon heeft met ingang van dit jaar de 3DS wellicht definitief verlaten, maar Yo-kai Watch zet nog even koeltjes een ijzersterke monster-rpg neer op de handheld waar die gele rat nog wat van kan leren.

Gek genoeg was Yo-kai Watch 3 vanaf zijn conceptie eigenlijk gedoemd om te falen. In dit derde deel verhuist hoofdpersonage Nate van Japan naar Amerika, waar hij kennismaakt met typisch Amerikaanse Yo-kai, typisch Amerikaans voedsel eet en in een typisch Amerikaanse stad komt te wonen. Een probleempje: in de vertaalde versies van de Yo-kai Watch-games woont Nate al in Amerika. Het is knap hoe het lokalisatieteam om dit probleem heen wist te schrijven door Nate naar het Zuidelijk Amerikaanse “BBQ” te laten verhuizen, om de illusie van een taalbarrière en cultuurschok in stand te houden. Gek genoeg werkt het.

Yo-kai Watch 3
Yo-kai Watch 3
Yo-kai Watch 3

Eet je hamburgers, Hailey

De nieuwe locatie betekent niet gelijk dat we definitief afscheid nemen van het Amerikaanse-maar-stiekem-Japanse Springdale, waar de vorige games zich afspeelden. In Yo-kai Watch 3 krijg je namelijk een tweede hoofdpersonage onder de knoppen. Met Nate verken je nieuwe gebieden in BBQ, terwijl je met Hailey een detectivebureau start en het bekende Springdale vanuit een nieuw perspectief benadert. Je kunt wanneer je maar wilt wi elen tu en de twee personages waarbij gebeurteni en uit het ene verhaal deuren openen naar nieuwe verhaalontwikkelingen in het andere. Het is een geinige wi elwerking die het verhaal fris houdt en voor de broodnodige afwi eling zorgt – iets wat in de vorige Yo-kai Watch-game ontbrak.

De grootste verbetering is doorgevoerd in het vechtsysteem. Niet langer zit je pa ief toe te kijken hoe jouw selectie aan Yo-kai automatisch vecht tegen de vijandige partij. Door de introductie van een gerasterd speelveld is het nu zaak om je Yo-kai op strategische wijze te verplaatsen en te groeperen om ze sterker te maken, te beschermen of simpelweg uit de kogelbaan van een aankomende aanval te manoeuvreren. Hiernaast ben je nog altijd bezig met het spelen van korte minigames om speciale aanvallen op te laden en je Yo-kai te helpen als ze zijn ‘bezeten’ door de vijand, wat de gevechten al een stuk onderhoudender en daardoor leuker maken dan voorheen.

Generieke mi ies daargelaten is Yo-kai Watch 3 verreweg het beste deel in de serie en het bewijs dat er naast Pokémon genoeg ruimte is voor meer monster-rpg’s op een Nintendo-platform

Grote game, kleine cartridge

Voor spelers die van wat meer uitdaging houden is Yo-kai Watch 3 daardoor al een flinke stap in de goede richting, maar ook op andere manieren lijkt de game een ouder publiek aan te willen spreken. Terwijl je met Nate en Hailey mysteries oplost, loop je namelijk tegen de een na de andere parodie van populaire cultuuriconen op. Denk aan een hommage aan de Red Room uit Twin Peaks, tot persiflages van Mulder en Scully uit de X-Files tot aan een parodie van Apple met ceo ‘Steve Jaws’. Yo-kai Watch 3 zit vol grappige momenten en dankzij prima animatie- en stemmenwerk worden deze met goede komische timing in beeld gebracht.

Waar Yo-kai Watch 3 vooral in uitblinkt is de hoeveelheid content die in de kleine cartridge is gepompt. Zowel Springdale als BBQ bestaan uit uitgebreide gebieden met elk zijn eigen uitstraling en sfeer, maar daarnaast zijn er ook alternatieve dimensies met zombies en demonen te ontdekken, worden er om de haverklap nieuwe minigames geïntroduceerd, kun je weer tientallen vi en en insecten vangen, zijn er zeshonderd (!) Yo-kai om te verzamelen, is er een dag- en nachtsysteem, kun je je eigen Yo-kai maken, een vlot bouwen en deze pimpen, een Sprinter of Intercity pakken naar nog tientallen andere locaties en nog veel, veel meer. Het is werkelijk om duizelig van te worden hoeveel er te doen valt in deze game. Tel daarbij op dat de game er machtig mooi uitziet voor 3DS-standaarden, praktisch geen laadtijden kent en zonder moeite in 3D afspeelt en we staan voor een technisch mirakel die we enkel kunnen verklaren als het werk van een Yo-kai.

Heitje voor Yo-kaitje

Toch kunnen al die lagen van extra spelmechanieken niet verbergen dat je tijdens de hele game bijna alleen maar dezelfde taken aan het uitvoeren bent. Het is het enige kritiekpunt waar Level-5 in al zijn games maar niet aan kan ontkomen, tot het punt dat het bijna tot het DNA van de ontwikkelaar begint te horen. Bijna alle verhaal- en zijmi ies zijn namelijk te vertalen naar simpele koeriers- of verdelgingsklusjes. Wanneer je voor een upgrade van een item bijvoorbeeld gevraagd wordt om drie bazen te verslaan in drie verschillende locaties als teken van je ‘moed’, is het eerder alsof je geduld op de proef wordt gesteld dan je kracht. Dankzij de verbeteringen aan het vechtsysteem en de afwi eling van de minigames en tu en de personages is het minder opvallend, maar feit blijft dat de gamelengte aanzienlijk is opgerekt met generieke opdrachten.

Generieke mi ies daargelaten is Yo-kai Watch 3 verreweg het beste deel in de serie en het bewijs dat er naast Pokémon genoeg ruimte is voor meer monster-rpg’s op een Nintendo-platform. We durven zelfs te stellen dat Yo-kai Watch de lat in ieder geval op technisch vlak flink heeft verlegd. Nu het laatste 3DS-avontuur van beide series is afgelopen, kijken we reikhalzend uit naar het volgende hoofdstuk op de Nintendo Switch. De lat voor Yo-kai Watch’s toekomst is namelijk ook hoog gelegd na dit fantastische slotstuk op de 3DS.

Yo-kai Watch 3 is nu uit voor Nintendo 3DS.

Laatste reviews op Gamer.nl: