Yesterday | Gamer.nl

Yesterday | Gamer.nl

Pendulo Studios is de Spaanse concurrent van Telltale. De ontwikkelaar staat, net als de makers van Sam & Max, bekend om zijn conventionele maar degelijke point-and-click adventures die herkenbaar zijn door een tekenfilmachtige stijl. De games van Pendulo zijn echter wat duisterder en volwa ener dan Telltales spellen en zitten vol macabere grappen. Deze naargeestige stijl zet de ontwikkelaar door in hun nieuwe thriller Yesterday, zonder dat het te serieus wordt.

Geheugenverlies

De hoofdpersoon van het spel is John Yesterday. Deze man lijdt aan geheugenverlies nadat hij is aangevallen door de mysterieuze sekte die hij onderzoekt. Zoals in elk avonturenspel moet je spullen en informatie verzamelen om bepaalde raadsels op te lo en. Daarbij wordt slim gebruik gemaakt van zijn amnesie. Zo herinnert John zich op bepaalde momenten informatie die bruikbaar is bij het oplo en van puzzels. Soms slaat de ontwikkelaar echter door.

Yesterday is namelijk een vrij kort spel, maar zit desondanks vol plottwists die je op het puntje van je stoel houden. Het maakt het verhaal zeker boeiender, maar de schrijvers maken het zich in veel gevallen ook te makkelijk. Onverklaarbare zaken worden soms eenvoudig geduid met terugblikken die eigenlijk nergens op slaan. Dat gebeurt bijvoorbeeld wanneer John met een samoerai-zwaard moet vechten, maar eigenlijk niet weet hoe. Hij herinnert zich op het cruciale moment opeens iets uit het verleden en vecht dan als een volleerd meester met het wapen. Dat is vrij suf en ongeloofwaardig.

Logisch

De puzzels in Yesterday overtuigen meer. Een groot probleem van veel adventure-games zijn de vaak onlogische puzzels die moeilijk te voltooien zijn. Hier heeft Yesterday weinig last van. De raadsels zijn logisch en kunnen opgelost worden met gezond verstand. Voorwerpen worden op praktische manieren benut, oftewel op de manieren waarop je ze in het echt ook handig zou vinden. Bijvoorbeeld door een nagelvijltje als schroevendraaier te gebruiken of van wat stof en bezine een fakkel in elkaar te flansen. Het haalt soms een beetje de MacGyver in je naar boven, maar dat is alleen maar leuker.

De puzzels houden de vaart in ieder geval goed in het spel en zorgen voor een frustratieloos spel. Soms wordt het echter iets te makkelijk en juist daardoor is het eens te meer zonde dat het spel vrij kort is. Op het moment dat je er net in zit en begint te genieten van de puzzels, loopt het spel al tegen het einde. Pas trouwens op met de de nietsverhullende hintknop en de mogelijkheid om bruikbare voorwerpen te verlichten. Yesterday wordt beduidend makkelijker met deze opties en als je het een beetje leuk en intere ant wilt houden moet je dit gewoon niet gebruiken.

Budgetbaktitel

Yesterday is geen enorm duur spel, voor dertig euro kun je de game op Steam aanschaffen. Gevoelsmatig is dat echter veel geld voor wat je daadwerkelijk krijgt: een traditionele adventure die simpelweg te kort is. Ons advies is om even te wachten tot het spel in de aanbieding is en deze thriller dan aan te schaffen. Tot die tijd bieden de eerdere titels van Pendulo Studios exact dezelfde ervaring voor minder centen.