Review

Yakuza
subtitle
intro text
Yakuza vertelt het verhaal van Kiryu Kazuma, ooit een
vooraanstaand lid van de Japanse maffia, de Yakuza genaamd. Kazuma werd tot
tien jaar cel veroordeeld voor moord en het spel begint wanneer hij net weer op
vrije voeten is gesteld. In zijn tien jaar afwezigheid is er een hoop veranderd
in de verhoudingen tussen de mensen in de onderwereld. Buiten dat liggen de
verschillende families met elkaar in de clinch, er is een ware oorlog gaande.
Centraal hierin staat 10 miljard Yen die als sneeuw voor de zon is verdwenen en
een klein, onschuldig meisje, Haruka genaamd. Yakuza wordt aangeprezen als één
van de laatste toppers voor de Playstation 2, maar kan het spel de
verwachtingen waarmaken?
In de kern is Yakuza vooral een actiegame, maar er zitten
ook flink wat adventure- en RPG elementen in de mix. De spelopbouw is misschien
nog wel het best te vergelijken met Final Fantasy-achtige games. Het spel kent
een redelijk vrij toegankelijke spelwereld waarin je met personages kunt
praten, spullen kunt kopen en dingen kunt ontdekken. Moet er gevochten worden,
dan schakelt het spel over naar een aparte arena waarin je het gevecht
afwikkelt.
Het verloop van de belangrijkste verhaallijn is behoorlijk
lineair. Het verhaal van het spel is dermate complex en doordacht, dat er voor
inmenging van de speler geen plaats is. Je kunt echter wel talrijke submissies
aannemen, wanneer je even geen zin hebt om het hoofdverhaal te volgen. De
verhaalmissies zelf zijn redelijk gevarieerd, van gevechten met super sterke
tegenstanders tot het infiltreren van gebouwen. Zo nu en dan komen er wat
adventure-elementen om de hoek kijken, zoals het oprapen en gebruiken van
voorwerpen of het kiezen van de juiste opties in een dialoogboom, maar heel
veel vindingrijkheid is daarbij niet vereist.
Het verhaal zelf behoort tot één van de betere van de
laatste tijd. Het zit vol intriges, opvallende wendingen en interessante
personages. Wel is er misschien sprake van een overdaad aan personages, die
door hun Japanse namen moeilijk uit elkaar te houden zijn. Wat ook jammer is,
is dat veel interessante personages al vroeg in het verhaal sneuvelen en worden
ingeruild voor een nieuw exemplaar. Gelukkig blijven er genoeg sterke
personages over. Het is wel jammer dat niet alle Engelse stemmen even goed bij
de personages passen. Zo klinkt de stem van het kleine meisje Haruka iets te
oud, en is er een dikke man die eigenlijk veel te weinig bas in zijn stem heeft
voor zijn gestalte. Ook lopen de lippen te vaak niet synchroon met de spraak,
maar dat kan de pret wat het verhaal betreft niet drukken.
Vechten is je voornaamste bezigheid in Yakuza en het
gevechtsysteem zit behoorlijk leuk in elkaar. Het spel kent een ruim arsenaal
aan combo’s en naarmate het spel vordert leer je steeds nieuwe trucjes bij om
je tegenstanders te slim af te zijn. Je opponenten worden echter ook steeds
sterker en vernuftiger. Je kunt objecten oppakken en als wapen gebruiken, van
honkbalknuppels tot fietsen. Vuurwapens komen nauwelijks in het spel voor.
Wanneer je er flink op los rost zonder zelf geslagen te
worden, loopt onder in beeld een metertje vol waarna je een speciale aanval
kunt doen. Als je een tegenstander bij de kladden hebt, kun je hem bijvoorbeeld
met het hoofd tegen de muur slaan, om hem vervolgens onder je voetjes te vertrappelen.
Ondanks dat het gevechtsysteem behoorlijk wat mogelijkheden biedt, worden de
gevechten op den duur redelijk repetitief. Bepaalde aanvallen blijken, zeker
bij de wat minder sterke tegenstanders, al snel afdoende en die kun je tot het
einde van het spel blijven herhalen.
Die minder sterke tegenstanders komen je vooral tegen
tijdens de ‘random encounters’ die te pas en te onpas de kop op steken. Op elke
hoek van de straat staat wel iemand die je smoel wil bewerken. Vaak levert dit
tuig je weinig problemen op, maar het kost je wel tijd en twee laadschermen.
Soms volgen de ‘random encounters’ elkaar zo snel op, dat de tijd tussen twee
gevechten korter is (je kunt net één stap vooruit zetten) dan de laadtijden die
ermee gepaard gaan.
De vele ‘random encounters’ zorgen ervoor dat je liefst zo
snel mogelijk de stad doorkruist, in plaats van rustig op onderzoek uit gaat. Er
zijn behoorlijk wat missies waarbij je simpelweg van de ene naar de andere kant
van de stad moet lopen om met verschillende mensen te spreken, wat ook zonder
deze ‘random encounters’ al saai genoeg is. Soms kun je de mensen die je willen
bevechten nog ontlopen door voor ze weg te rennen, maar in de meeste gevallen
kun je geen kant meer op.
An sich is het wandelen door de stad overigens nog niet zo
vervelend. Yakuza straalt namelijk een bijzondere sfeer uit en weet de stad erg
levendig neer te zetten. Meestal is het erg donker en regenachtig in het spel,
maar veel neonverlichting en tientallen mensen op de straten, meer dan in
bijvoorbeeld Grand Theft Auto, geven het geheel een erg levendige aanblik. Het
detail dat in de stad verwerkt zit, heeft men overigens voor elkaar gekregen
met een simpel trucje. Het spel maakt namelijk gebruik van vaste
camerastandpunten, zodat telkens maar een beperkt deel van de stad in het
geheugen hoeft te staan. Tussen het wisselen van camerapunt moet daardoor wel
heel kort geladen worden, wat niet heel storend is maar toch wel wat vaart uit
het spel haalt. Ook werkt het wisselen van camerapunten soms licht desoriënterend.
De aanpak heeft dus zowel voor- als nadelen.
Reacties op: Yakuza
lord crazydude
BlackShoud
D4rKSky
Crazyforyou
Don Corleone
Kijk FFX
narutosan
Svjens_Swain
Franky2006
Daarnaast hebben de vechtscenes meestal niks met het verhaal te maken, opzich niet zo erg, maar zoals al in de review is aangegeven, op elke hoek van de straat is er wel iemand die je staat op te wachten……..pff
Grafisch is het spel naar mijn idee, prima in orde, vooral wanneer je door de straten loopt. Ziet er allemaal erg goed en sfeervol uit!
Enige nadeel hier is het overschakelen van de camera. Zo loop je het ene moment naar boven met je joypad, schakeld de camera over, loop je ineens opzij…. Kan soms wel wat frustrerend werken. Vooral wanneer je dan perongeluk weer terug loopt waar je vandaag kwam, en dan moet ie weer……..
laden!
Nootmuskaat
Teun GN
Erwie
RoderikR
Aligator NL
misjnoe
Teun GN
Machiaveli
Maar Shenmue blijft de beste naar mijn mening. Yakuza was het zeker mijn 45 euro waard. Ben het zo wel eens met de review.
Gale
Gale
lord crazydude