Xenoblade Chronicles 3D - Groots, klein en bijzonder | Gamer.nl

Vier jaar geleden kreeg het Westerse publiek eindelijk de mogelijkheid om Xenoblade Chronicles te spelen. Een gigantische, schitterende wereld, een uniek vechtsysteem en een betoverend verhaal. De rpg groeide al snel uit tot een favoriet op de Wii, maar is vanwege een beperkte oplage tegenwoordig moeilijk te vinden. Dat de game naar de New Nintendo 3DS komt, lijkt dan ook alleen maar goed nieuws.

Media has no description

Groots in het klein

De kolo ale opzet van het spel is zonder twijfel de reden dat je er per se de nieuwste 3DS voor nodig hebt, toepa elijk de New 3DS genaamd. De digitale downloadversie die wij speelden nam zoveel ruimte in beslag dat het verwijderen van The Legend of Zelda: Majora’s Mask 3D en Monter Hunter 4 Ultimate geen uitkomst bood. De enige oplo ing was het aanschaffen van een veel grotere MicroSD-kaart. Daar krijg je wel wat voor terug: hoewel alles zich op een kleiner scherm afspeelt, zien de werelden er wederom ongelofelijk uit.

Net als in het origineel stelen die omgevingen de show. De spelwereld bestaat volledig uit open gebieden. Zonder onzichtbare muren, met heftige bergpartijen, bruisende watervallen, verborgen dorpjes, donkere grotten en gigantische monsters. Keer op keer werden we verrast door de diversiteit en schoonheid die de wereld te bieden heeft. Dankzij de weergaloze soundtrack is het verkennen bijna een spel op zich. Omdat je in Xenoblade Chronicles op ieder moment kunt saven, blijft het geschikt voor een handheld.

Media has no description
Media has no description

Grafisch minder

De overzetting naar de New 3DS is niet helemaal vlekkeloos verlopen. Zo treden er tijdens gevechten heel af en toe framedrops op. Grafisch presteert Xenoblade Chronicles 3D bovendien minder dan het origineel, waardoor de kleinere details zijn komen te vervallen. Tijdens gevechten raak je ook regelmatig het overzicht kwijt, omdat er gewoonweg te veel op het kleine scherm wordt getoond.

De optie om Japanse stemmen in te stellen is ook uit de game gehaald, om de bestandsgrootte verder te drukken. Hierdoor ben je aangewezen op de Britse voice-overs. Deze zijn, al zijn de meningen hierover verdeeld, soms van lachwekkende kwaliteit. Aan de andere kant geeft het de game een bepaalde charme.

Media has no description

Een minder discutabel punt van kritiek is de soms wat ongemakkelijke besturing. Het dynamische gevecht ysteem laat personages automatisch aanvallen terwijl je als speler commando’s geeft. Die selecteer je met behulp van de vierpuntsdruktoets, die zich direct onder de Circle Pad bevindt.

Naar die analoge stick grijp je zodra er gevaar dreigt: de Circle Pad doet dienst als de knop voor het ontwijken van aanvallen. Het ontwijken en commando’s geven wordt er niet makkelijker op gemaakt door beide knoppen aan je linkerhand te koppelen.

Afgezien daarvan speelt Xenoblade Chronicles 3D heerlijk op het nieuwe systeem. Het bewegen met de Circle Pad voelt goed aan en de knoppen worden prima ingezet. Het gebruik van de zijknop (ZL) geeft meer precisie bij het besturen van de camera of laat snel het speelveld zien (ZR). De nieuwe C-stick geeft je de mogelijkheid om de schitterende omgevingen goed te bekijken.

Collectibles

Gloednieuw in Xenoblade Chronicles is de Collection Mode. Door speciale tokens te verzamelen zijn 3d-modellen en muziek uit de game te vrij te spelen. Aan zijn dat er slechts een aantal, maar gaandeweg verschijnt er steeds meer content. Het verzamelen blijkt echter veel moeilijker dan je op het eerste zicht zou denken.

Tokens zijn moeilijk te verkrijgen: drie bij het dagelijkse scannen van een Shulk Amiibo, twee voor iedere StreetPa -ontmoeting en één in ruil voor vijf Play Coins, de virtuele valuta die aan de stappenteller van de 3DS gekoppeld zit. Geen van die mogelijkheden past echt bij een game die al een spelwereld met honderden uren content biedt. Om nieuwe content vrij te spelen, heb je bovendien drie tokens nodig. Xenoblade op de New 3DS blijft een verbluffende prestatie. Dat was het al op de Wii en dat blijft zo.

door David Kers

Xenoblade Chronicles is vanaf 6 april verkrijgbaar voor de New Nintendo 3DS. Lees ook onze recensie van de Wii-versie.