Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Review
Xcom 2

Xcom 2

Dezelfde kwaliteit in een nieuw jasje

Geschreven door Gillian De Nooijer op

Conclusie

  • Laten we met de deur in huis vallen: Xcom 2 is inhoudelijk grotendeels dezelfde game als de eerste. En dat is prima, want Xcom was een regelrechte moderne klassieker. Dit betekent zeker niet dat ontwikkelaar Firaxis lui achterover heeft geleund: de vijanden zijn nieuw en dreigender dan ooit, de verschillende klassen zijn stoerder geworden en de campagne volgt een tof omgekeerd perspectief.
    Score: 90 Fantastisch
    • Dezelfde uitstekende gameplay is nu nog uitdagender, toffe nieuwe klassen en vijanden
    • Uitgeschoten drukte tijdens campagne, hitratio’s werken niet

Xcom 2 start met slecht nieuws: je hebt de oorlog verloren in de voorgaande Xcom. Hoe geweldig je het de vorige keer ook hebt gedaan, in de nieuwe canon wordt de Commander verraden en op ijs gezet door de aliens. Officer ‘Central’ Bradfort leidt in jouw afwezigheid een guerrillabeweging, maar veel succes heeft hij niet. De aliens sluiten een coalitie met de Aardse verraders van Advent en nemen doormiddel van propaganda en medische hulp probleemloos de wereld over.

Twintig jaar later wordt je lichaam eindelijk gevonden en zul je de strijd vanaf de grond af aan opnieuw moeten opbouwen. Firaxis kon er uiteraard niet mee wegkomen om doodleuk de invasie opnieuw te doen, dus de reset van het verhaal naar een guerrillabeweging is een aparte, maar slimme oplossing. Dit heeft een aantal interessante gevolgen voor de game, maar veel van de plotbeats en elementen blijven op hun plaats. De ondergrondse basis is vervangen door een enorm vrachtschip, de Avenger, waarmee je de wereld over reist. Niet alleen visueel geeft dit veel meer afwisseling, maar je kunt later ook fysiek achtervolgt en aangevallen worden door UFO’s op de wereldkaart (een opvolger van de oude 2D-luchtaanvallen). 

Xcom 2

Je graaft niet meer je basis uit, maar ruimt nu vervallen delen van het vrachtschip op. Dit vereist de inzet van Engineers. Voorheen waren dit gezichtsloze aantallen op een bord, nu zijn het zeldzame arbeiders (met naam en uiterlijk) die je voor grote bedragen zult moeten kopen of verdienen tijdens missies. Hetzelfde geldt voor Scientists, al hebben die een iets minder actieve rol en fungeren ze nog steeds voornamelijk als boost van Research. De gimmicks die je onderzoekt volgen ook weer hetzelfde patroon, al zijn bijvoorbeeld laserwapens in naam en uiterlijk vervangen door Gauss-technologie.

Wederom heeft alles wat je onderzoekt een gigantische impact op de gameplay. Stel vooral bijvoorbeeld niet te lang het dure onderzoek naar bepantsering uit, want de vijanden worden (net als voorheen) weer snel krachtiger en dan komt zo’n verdubbeling van levenspunten goed van pas. Het zijn zware keuzes om te maken, want in dezelfde tijd had je vier andere technologieën kunnen onderzoeken, waaronder bijvoorbeeld de coole nieuwe ‘Mindjack’-aanval. Deze stelt je in staat om een vijand in één klap te vermoorden met een soort The Matrix plug-in die tegelijk informatie uit zijn hoofd kan hacken die indirect kan leiden tot de vernietiging van belangrijke alienbasissen. Keuzes, keuzes, keuzes.

Xcom 2
Xcom 2

Team Alien represent

De aliens zijn stuk voor stuk vervangen door extremere varianten of nieuwe units. De brute Muton kent nu een kleine en een grote versie, waarbij eerstgenoemde graag met granaten smijt en de tweede een (soms instakill) melee-aanval doet. De koddige kleine Sectoids (grey aliens) zijn nu langer en vervelender dan ooit: ze doen psychische aanvallen waardoor je teamleden in paniek raken, wekken vermoorde vijanden opnieuw tot leven of nemen doodleuk je eigen units over. Nog pijnlijker zijn de vervangers van de Thin Men; dat zijn nu vrouwelijke slangen. Deze Vipers sleuren van enorme afstand je teamleden mee om ze in een verstrengelende greep te leggen, wat iedere keer leidt tot hilarisch panische reddingspogingen van je team.

De rest van de vijanden laten we je zelf wel ontdekken, maar wees gerust: ze zijn stuk voor stuk frustrerend sterk en vereisen allemaal een andere tactiek om te verslaan. Het is werkelijk een Sophie’s Choice die je iedere beurt zult moeten maken. Ga je voor de Advent-vijand die iedereen dikke pantsers geeft? Voor die teleporterende alien die je halve team in één klap kan laten exploderen? Of voor die gigantische Muton die op het punt staat om je scout om te leggen? Tactisch ongekend spannend, want in de meeste missies tikt er ook nog eens een klok mee die je forceert om snel en extreem efficiënt te spelen.

Xcom 2

Team Human represent

De aliens zijn meer hardcore en afwisselender geworden, maar de mensheid heeft gelukkig ook meer skills om zich te verdedigen. Je soldaten kunnen evolueren in vier verschillende klassen, waarbij je de vijfde Psi Operative klasse (wederom) later pas kunt gebruiken. De stoerste nieuwe rol is voor de Ranger: een scout unit met een shotgun en laserzwaard die vijanden in één klap doormidden kan klieven. Het is mogelijk om deze te laten doorlevelen tot een onzichtbare ninja of je voert juist het betere hack- en slash werk op, waarna je één-op-één kunt staan met de gigantische Muton.

De andere klassen doen zeker niet onder wat betreft nuttigheid. De Specialist heeft een drone die zich kan specialiseren tot hacker of dokter. Een lastige keuze, want hackers kunnen je informatie geven over de vijand in de overkoepelende campagne, terwijl doktoren in hun eentje het complete team in leven kunnen houden. En dat hebben ze dringend nodig, want je team ligt vaker in de ziekenboeg dan in Xcom. Het is extreem lastig om ze schadeloos door de missies te lozen, waardoor je minstens met een rooster van twintig man (!) zult moeten werken.

Xcom 2
Xcom 2

De Grenadier-klasse maakt optimaal gebruik van de opgevoerde vernietigbaarheid van de omgevingen in Xcom 2. Spelers en vijanden krijgen meer mogelijkheden om verticaal te spelen doormiddel van flatverdiepingen, daken en zelfs hoge reclameborden. Schiet jij of de vijand echter een granaat door de muur heen, dan kan het hele gebouw onder hun voeten ineenstorten, met dodelijke gevolgen. De laatste rol is voor de onmisbare Sniper, die uiteraard ook is opgevoerd. Met een beetje slimme keuze van skills kan deze evolueren in een menselijke turret die in één beurt een half team kan omleggen met zijn sniper en pistool. Heel tof allemaal dus.

Niet perfect

Hoewel de game veel op zijn voorganger lijkt, heeft Xcom 2 dus veel leuke verbeteringen gekregen. Een paar puntjes blijven echter storen. Zo lijkt er iets vreemds aan de hand met de slagingskanspercentages van schoten. Het komt te vaak voor dat schoten waarbij je letterlijk naast een vijand staat met maximale slagingskans toch misgaan. Achter elkaar. En schoten van grote afstand, die eigenlijk compleet kansloos zijn, keer op keer goed gaan. We hebben het herhaaldelijk, door-en-door getest met savegames en door pogingen op verschillende manieren over te doen, maar niets lijkt te helpen. Om save-scumming tegen te gaan heeft de game voorbepaald; deze unit gaat deze beurt alles missen, wat je ook voor actie onderneemt, punt. Je kan het een voordeel vinden, wij vonden het vaker irritant.

Xcom 2

Daarnaast is de campagne iets te druk geworden naar ons idee. De wereldbol met alle mogelijke missies keert in Xcom 2 terug in vernieuwde vorm. Je krijgt nu meer tactische opties om uit te kiezen; ga je vechten tegen de aliens om hun invloed te beperken, ga je je netwerk uitbouwen voor goede effecten op langer termijn, of zet je je dagen in om direct geld of informatie te innen? Dat gedeelte werkt prima, maar je krijgt in de eerste twintig uur van de game zo verschrikkelijk veel op je dak dat er echt wel wat rustmomenten ingebouwd hadden mogen worden.

Als je net terugkomt van een missie en je klikt de wereldbol aan om even rond te kijken, loop je gerust het risico om door The Council (Honest Trailers’s Jon Bailey spreekt hem weer lekker donderend in) in een missie te worden gegooid zonder adempauze. Waar je vroeger nog even relaxed naar een draaiend wereldbolletje kon staren, beginnen de sirenes vaak al te loeien voor je ook maar een seconde op de knop hebt gedrukt. Het is prima dat Firaxis ons het gevoel wil geven dat de wereld in paniek is, maar een iets minder hartaanvalgevoelig tempo had beter geweest. Xcom 2 is echter zeker het vervolg waar fans op zitten te wachten, maar koop dan wellicht ook even een stressbal erbij.

Xcom 2 is vanaf vrijdag 5 februari verkrijgbaar voor pc.

Bron: null

Dit artikel delen:

Lees meer

Ubisoft en EA vechten om Ghost-handelsmerk Speelbare Quiet en drie nieuwe maps voor Metal Gear Online
12

Reacties op: Xcom 2

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • armilo-theus

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    Kopen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • geert1

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    Mooi om te lezen dat deze opvolger goed uit de verf is gekomen. Andere critici zijn ook zeer positief (zie Metacritic, 91% uit 20 reviews op dit moment). Ik ga 'm halen als ik klaar ben met Rise of the Tomb Raider :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Dielicious

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    @geert1 metacritic is niet representatief

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Baukereg

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    Deze gaat er op termijn zeker komen. Probleem is echter dat ik slechts 60 uur in de vorige X-COM heb zitten en Enemy Within nooit volledig beproefd heb. Met andere woorden, ik kan beter die X-COM nog eens spelen ipv de volle buit voor een nieuw deel dat voor een groot deel hetzelfde is.

    Wat ik jammer vind ik de klok met tijdslimiet. In het vorige deel was voorzichtig spelen een must en werden gehaaste acties zwaar gestraft. Een tijdslimiet biedt een nieuwe uitdaging, maar ik weet niet of het de game per definitie leuker maakt om te spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gillian

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    @Baukereg Ik had er ook een erg wisselend gevoel over. Ben in strategy-games ook meestal een turtle-type, maar dat is in XCOM 2 absoluut niet mogelijk. Aan de ene kant is dat jammer, aan de andere kant geeft het ook wel voldoening als je diezelfde voorbereidingsskills in korte tijd succesvol weet te gebruiken. Wellicht dat we volgende week nog met een tip guide komen om de zin en onzin van mogelijkheden een beetje te scheiden, want het spel geeft je niet veel kans om te experimenteren in het begin.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • geert1

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    @Baukereg Die tijdslimiet lijkt mij ook een minder leuk aspect. Maar ik vermoed dat dit steeds beter te managen is naarmate je het spel beter leert kennen. Als veel spelers de timers te kort vinden, zou het kunnen dat een patch dit ook iets herbalanceert. En mocht het echt irritant zijn, dan is het vast ook wel te modden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rohirrimdwarf

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    Kijk al uit naar de long war mod die de campagne veel langer maakt. De game zal dan ook wel minder druk aanvoelen. De game is voor modders goed aan te passen. En de minpunten zullen wel weer worden weggepoetst de komende maanden. Al zijn dit er niet veel zo te zien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Garia666

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    dat had ik dus met deel 1, in 1 ruk uitgespeeld , later kwam de DLC maar het einde bleef het zelfde.. ik had niet moeten spelen voordat de dlc uit kwam.. ik zit nu in dubio of ik deze wel gelijk zal aanschaffen of dat ik wacht to alle dlc uit is. en dan de full experience kan ervaren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • geert1

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    @Garia666 Op dit moment zijn er drie DLC's aangekondigd voor release gedurende het jaar, maar niets van het kaliber van Enemy Within. Het gaat om drie kleinere pakketjes waarvan nog moet blijken wat ze waard zijn: store.steampowered.com/app/426321/

    Het lijkt vooral te gaan om skins en een missie hier en daar, maar het marketingtaaltje maakt niet echt duidelijk wat het nu precies is. Het is mogelijk dat Firaxis daarna nog meer DLC of een echte expansion uitbrengt, maar daar is niets over bekend. Dit hangt waarschijnlijk af van de verkoopcijfers en de retentie.

    Ik twijfel zelf ook om toch even te wachten op de Ultimate GOTY Director's Cut Alpha Ex Rainbow Ultra Edition of iets in die trant, want die komt er vast. Ik had met de vorige game uiteindelijk ook liever gewacht op Enemy Within. Dan heb je gelijk ook de patches binnen die vast gaan volgen de komende maanden, is het spel wellicht goedkoper en tegen die tijd zijn er ook meer mods ontwikkeld. Lastig tegenwoordig, om het juiste koopmoment te bepalen voor een game…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    Ik was erg geïnteresseerd in deel 2 maar als er een strikte tijdslimiet zit op veel missies dan haak ik af. Ik haat games die me een tijdrestrictie opleggen en me niet toestaan rustig een tactiek uit te werken in mijn eigen tempo.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gillian

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    @TheChief Tijd blijft voor alle duidelijkheid wel stilstaan, maar je krijgt in de meeste missies slechts rond de 9-13 beurten om alles te doen. Dat is wel vaak (te) krap als je relaxed wilt spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • chemicalscum

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    Waarom tikt er in de meeste missies een tijd mee en hoe legt de game dit uit zonder dat het geforceerd overkomt? In XCOM:EU heb je de bomb defusal missies , m'n minst favoriete soort missie altijd, beetje vervelend dat gehaast. Ook wel spannend, maar hoeft niet elke missie zo te zijn voor me. XCOM2 lijkt me heel tof, maar dat baart me wel wat zorgen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.