Review
Xcom 2

Xcom 2: War of the Chosen

Weer hetzelfde verhaal

Geschreven door Gillian De Nooijer op

Conclusie

  • Met de toevoeging van drie nieuwe facties, helden, vijanden en een aantal frisse spelmechanieken voelt War of the Chosen even als een nieuwe, nog lastigere campagne. Maar na een boeiende, verhalende start zwakt de nieuwigheid af en zit je alsnog vrijwel hetzelfde verhaal te spelen als in Xcom 2.
    Score: 75 Goed
    • Nieuwe vijanden zijn top, meer afwisseling in spelmodi, snellere laadtijden
    • Zelfde campagne als voorheen, zelfde rare hit/miss-ratio’s, raakt uit balans
Xcom is een beetje vreemde eend in de bijt als het gaat om uitbreidingen. In plaats van extra verhaal, brengt de serie voornamelijk hervormingen uit van de originele campagne met nieuwe units en extra features. Xcom 2 lijkt even af te wijken van dat stramien, door de verhalende introductie van nieuwe facties en vijanden. De verzetsgroepen de ‘Reapers’ en ‘Skirmishers’ mogen elkaar niet, de drie kampioenen van Advent hebben een grote mond tegen hun leiders, we belanden in zombie-horrorlevels; hey Firaxis, dit is cool, spannend, ga zo door!

Het voelt in het begin van War of de Chosen werkelijk alsof je een nieuwe campagne zit te spelen. Maar al snel stoppen de toffe filmische introducties en beland je weer in het oude verhaal van Xcom 2—dat zelf al een vrij overduidelijke remake was van de campagne van Xcom 1. Erg zonde en overbodig, want het einde van het verhaal van Xcom 2 was een inkoppertje voor een nieuwe campagne.

Xcom 2

”I will get you next time, Power Rangers!”

Goed, daar is niets meer aan te doen; over naar wat er wel in deze uitbreiding zit. War of the Chosen introduceert drie slechteriken van Advent die jou gedurende de campagne dwarszitten. Het zijn over-the-top-figuren die regelrecht uit de Power Rangers lijken te komen, maar gevaarlijk zijn ze absoluut. Ze starten met een overpowerde set krachten en onkwetsbaarheden die zeker in het begin spelers tot waanzin kunnen drijven. Ze kunnen plots in iedere missie opduiken, waardoor een heroïsche ‘red de burgers’-missie in een klap in een paniekerige ‘red jezelf eerst!’-missie verandert.

Ze worden enigszins makkelijker te domineren wanneer je soldaten sterker worden gedurende de campagne, maar laat ze niet te veel hun gang gaan: The Chosen blijven zichzelf eveneens ontwikkelen met nieuwe krachten. Om niet helemaal kansloos te zijn geven de drie nieuwe verzetsgroepen (Reapers, Skirmishers en Templars) je iedere maand bonuskrachten en missies om jezelf te versterken of The Chosen aan te vallen. Daarnaast levert iedere factie een held die effectief is tegen een van The Chosen. De drie helden lijken, zeker in het begin, een behoorlijk krachtige toevoeging.

Xcom 2

De Skirmisher-held is het nuttigst. Hij is een soort Ranger, maar beter in gevechten van een afstandje. De Skirmisher heeft een erg handige haakaanval die pijnlijker is dan de bloedirritante slangenaanvallen van Advent. De Reaper-held is een Sharpshooter die volledig gericht is op Concealment. Op zich zeer bruikbaar tijdens missies waarin je even stilletjes je aanval wilt opbouwen, maar uiteindelijk groeien je eigen Sharpshooters haar voorbij in brute slagkracht tegen meerdere tegenstanders.

De Templar-held is een beetje vreemde mix van iedereen. Ze heeft de pistoolaanval van Sharpshooters, de mêleeaanval van Rangers en psychische aanvallen zoals Psi-Ops, maar is minder effectief dan al deze klassen op hun toppunt. Ze heeft wel een ultrahandige move dat ze onkwetsbaar kan zijn na haar mêleeaanval. Al met al leuk voor de afwisseling, deze nieuwe helden, maar waarschijnlijk zet je aan het einde van de campagne liever je vertrouwde units in. Die zijn overigens ook opgevoerd met twee nieuwe systemen.

Xcom 2

Vrienden voor het leven

Allereerst verdienen soldaten nu persoonlijk Ability Points en is er een gezamenlijke poel van ervaringspunten. Deze kun je inzetten om krachten die je normaal moet overslaan alsnog te kopen of om extra bonussen aan je soldaten te geven. Daarnaast worden je units nu ook vriendjes en vriendinnetjes van elkaar, wat je kunt beklinken met een officiële connectie tussen units. Deze band blijft groeien en geeft extra krachten als je het stel samen op missie stuurt, zoals een gratis bonusactie. Hoewel Xcom zeker nooit simpel is en iedere fout altijd bestraft zal worden, werd de game ons iets te makkelijk aan het einde omdat we zo rijkelijk veel beloningen op onze leden konden inzetten.

De moeilijkheidsgraad van War of the Chosen is an sich wel hoger dan van Xcom 2. Nieuwe vijanden maken gretig gebruik van Mind Control, veruit de meest irritante kracht in heel het Xcom-universum. We hebben nog nooit eerder zoveel met anti-Psychic-helmen moeten rondlopen om niet het loodje te leggen. De toevoeging van loslopende hordes zombies in de levels geeft ook een nieuw tactisch niveau aan de game, omdat je vijanden nu voor het eerst met elkaar kunt laten vechten terwijl je zelf in een hoekje wegkruipt.

Grootste uitdaging van Xcom blijft echter het wispelteurige hit/miss-systeem, waarbij je nog regelmatig aanvallen mist terwijl je recht tegenover een vijand staat. Firaxis weigert van zijn concept af te wijken omdat het save-scumming wil voorkomen, maar in praktijk vernachelt het gewoon nodeloos goed opgezette aanvallen. Gelukkig zijn de laadtijden voor de missies flink ingekort, dus is tenminste een van de minpuntjes uit de basisgame wel opgelost. War of the Chosen is zeker een aanrader voor de spelers die Xcom 2 gemist hebben, maar voelt iets te veel als een herhaling voor Xcom-veteranen.

Xcom 2: War of the Chosen is getest op pc. De uitbreiding is nu verkrijgbaar voor pc, Xbox One en PlayStation 4.

Dit artikel delen:

Lees meer

Activision onthult deze week veel content van Call of Duty: WW2 Dataminers vinden NES-game Golf in firmware van Switch
12

Reacties op: Xcom 2: War of the Chosen

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • rohirrimdwarf

    • 18 september 2017 10:40
    Ach ja. Turn based strategie spellen komen er haast nooit goed vanaf op gamer.nl. Beetje late review en mager cijfer. Prachtige uitbreiding die eigenlijk 3 uitbreidingen in 1 is. Ze zouden dit net zo goed als een nieuw spel uit kunnen brengen.

    9/10 Zeer de moeite waard om in te stappen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 18 september 2017 11:29
    Het heeft dus nog steeds de problemen van Xcom 2 dat er missies zijn waar je in een beperkt aantal zetten de overwinning moet behalen?

    De reden dat ik Xcom 1 waarschijnlijk ga halen komende kerst bij de Steam sale en deel 2 links laat liggen. Ik heb een bloedhekel aan strategiegames die mij geforceerd gaan opleggen hoe ik dien te spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ichi

    • 18 september 2017 12:21
    @thechief Er zijn mods die heel makkelijk zijn toe te voegen welke dit aspect uit de game halen. Zelf had ik op eerste ingeving ook deze mening, maar na een flink aantal uren ben ik hieraan gewend geraakt en vindt ik het een leuke uitdaging. De voldoening die je krijgt als je met je laatste beurt de missie haalt is geweldig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rohirrimdwarf

    • 18 september 2017 14:42
    @thechief Je hoeft niet eens een mod te installeren. Je kunt instellen dat je 2x zo veel tijd hebt als normaal. (Voor je het spel begint. Is een soort second wave optie in de nieuwe uitbreiging) Dan is het niet echt een handicap meer. In xcom 1 kon je net zo lang op overwatch klikken voordat er een alien pop op je af kwam. Soms 20 beurten lang. Dat noem ik geen skill.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • armilo-theus

    • 18 september 2017 11:42
    Juist waar slaat deze review nou weer op. Bij Xcom enemy unknown en enemy within hebben ze dat ook gedaan. Je krijgt zodoende een andere ervaring tijdens je eerste playthrough. Dit is normaal dat ze dat doen en mij hoor je niet klagen want ze voeren het gewoon goed uit. Die hit ratio misses je hoort toch onderhand te snappen dat dat erbij hoort, want anders word het gewoon veel te makkelijk. Ik speel op de hoogste moeilijkheidsgraad met ironside en er gaat zelden iemand dood. Er zijn nu ook missies die je stealth wise kan afmaken wat ik ook al een paar keer heb gedaan. En praat aub voor jezelf over Xcom veteranen die dit teveel zullen vinden, want ik heb nog geen ene YouTuber gehoord die over deze expansion aan het zeiken was.
    Ik weet niet waar jullie die info vandaan halen maar zet de volgende keer maar neer dat jullie dat zelf vinden. Iedereen in mijn vriendengroep die Xcom veteranen zijn heb ik ook nog niet horen klagen. Ze zijn zelfs namelijk blij met deze expansion.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rohirrimdwarf

    • 18 september 2017 14:46
    @armilo-theus Wellicht heeft de reviewer de eerste xcom eens beoordeeld toen hij uitkwam en er in al die jaren later niets meer mee gedaan. Hit en miss hoort nu eenmaal bij xcom. Wat vrijwel iedereen begrijpt. Dit spel zit nu eenmaal vol hachelijke situaties die je zelf niet 100% in de hand hebt. Er gaan nu eenmaal soldaten dood. Haast onvermijdbaar in een campaign. Ook als je 90% kans hebt op een kill in een flank positie. Zonder hit dan volgt wellicht een gruwelijke dood door een chryssalid een beurt later. "it`s all in the game"

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Swieb

    • 18 september 2017 15:17
    @rohirrimdwarf

    Missen bij een 90%-situatie is niet het probleem. Missen bij een 100%-situatie is het probleem: https://www.youtube.com/watch?v=2ar3NwhcCms

    Blijkbaar zit deze bug nog steeds in de game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • armilo-theus

    • 18 september 2017 15:35
    @swieb Gelukkig heb ik zelf niet last van die bug.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • chemicalscum

    • 18 september 2017 16:17
    @swieb XCOM rondt een 99,5% kans gewoon af naar 100, maar er blijft een kans dat je mist. In bijna 300 uur XCOM:EU heb ik het 1 keer meegemaakt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • armilo-theus

    • 18 september 2017 15:37
    @rohirrimdwarf daarom zorg ik altijd ervoor dat ik andere soldaten in de buurt heb met overwatch of heb ik een support soldaat die ze weer healen, want die van mij gaan niet meer instant dood.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Bevers

    • 18 september 2017 15:09
    ik dacht even bij het plaatje van dit artikel "hey! Een hunter met 2 titans , zeker Destiny 2 plaatje verkeerd geplaatst :D"

    Altijd wel xcom fan geweest, maar de laatste tijd teveel op de ps4 zitten spellen dat mij een turn-base game niet meer zo trekt. De game ziet er nog wel steeds goed uit :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • armilo-theus

    • 18 september 2017 15:40
    @bevers Het is ook voor de ps4 xD

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.