Realistisch en opwindend, dat is wat ons wordt beloofd met de tank-sim WWII Battle Tanks: T34 VS. Tiger. Beide beweringen gaan we aan de tand voelen in de simulatie die draait om de twee van de meest toonaangevende tanks uit de Tweede Wereldoorlog.

Na het opstarten van de Duitse of de Russische campagne, wordt meteen duidelijk dat WII Battle Tanks een hardcore simulatie is. Eventjes gas geven en gaan met die banaan is er namelijk niet bij. Het was al een tour om de tank van z'n plek te krijgen. Eerst de tank starten, dan van de handrem halen en toeren maken. Vervolgens de eerste versnelling selecteren en waarachtig, we bewegen. En dan rijden we alleen nog maar. Toch maar even de handleiding erop naslaan. Dan blijkt dat je alleen nog maar de rol hebt ingenomen van de bestuurder van de tank. Uiteindelijk is het ook nog eens mogelijk om voor commandant en schutter te spelen. Hiermee komt wel meteen een groot minpunt aan het licht. Doordat je als speler de rol op je moet nemen van drie personen, is het extreem moeilijk om de tank een beetje behoorlijk te besturen. Dit wordt zeker niet geholpen door het geringe aantal aan concessies die zijn gemaakt door de ontwikkelaar.

Deze multitask-hel wordt door één feature gelukkig iets makkelijker gemaakt. Deze feature is de mogelijkheid om de crewleden een AI toe te wijzen. Als bestuurder kun je bijvoorbeeld de commandant zelf zijn doelen laten zoeken en de schutter deze kapot laten schieten. Speel je echter zelf de schutter, dan zal de bestuurder rekening houden met je houden als je probeert een tank te vernietigen. Onafhankelijk van je rol zul je echter altijd blijven bepalen hoe hard je gaat en welke richting je opgaat. Dit houdt in dat ondanks de aanwezigheid van AI je nog altijd druk bezig bent met dingen die niet altijd onderdeel zijn van de taakbeschrijving van een crewlid.

Kijkende naar de uitgebreid gemodelleerde interieurs van zowel de Tiger als de T34-tanks is het ook geen wonder dat je met twee handen en tien vingers moeite hebt een tank te besturen. De talloze hendeltjes, pedalen en wieltjes zijn tot in detail nagemaakt en bewegen ook daadwerkelijk als de eraan verbonden functie wordt gebruikt. Uiteindelijk heeft dit alles totaal geen invloed op de gameplay, maar het toont wel aan dat er veel moeite is gestoken in het namaken van de twee legendarische tanks.

WII Battle Tanks is een op waarheid beruste game en heeft daarom ook een op waarheid berust verhaal. Je moet je bij het verhaal echter niet teveel voorstellen, want het enige dat de missies met elkaar verbindt, is de briefing die aan het begin van de twaalf missies die de game rijk is, wordt gegeven. Maar het is de game haast niet aan te rekenen dat het verhaal praktisch niet-bestaand is. Iemand die een dergelijke sim speelt, doet dit uiteindelijk om het gevoel te krijgen in een echte tank te zitten, inclusief alle realistische toeters en bellen. De aankleding van de game en het verhaal zijn van secundaire aard. Toch voelt het alsof WII Battle Tanks wel erg kaal is. Een iets beter aangekleed verhaal zou in ieder geval hebben gezorgd dat de game minder droge kost zou zijn.

Toch is er voldoening te halen uit de game. Als je de besturing eenmaal wat onder controle hebt en de AI zijn plekje hebt toegewezen, is het best leuk het vijandige gepantserde materiaal naar een andere wereld te helpen. De melding dat er bijvoorbeeld op negen uur een tank is te zien, zorgt ervoor dat het bloed sneller gaat stromen. Waar is dat verdomde ding toch, denk je bij jezelf, al turend door je vizier. Een flits verraadt de positie van de vijand en enkele tellen later word je met een doffe knal naar achteren geworpen. De motor is beschadigd, maar we kunnen verder. Met het vizier op dezelfde plek gericht, is de vijand plotseling te zien. Eén shot. Raak! Er komt rook uit de tank. Een tweede schot is de voltreffer. De vijandelijke tank explodeert in een vuurbal en de koepel vliegt er van af. Nu de rest van de tanks nog, die aan de andere kant van de heuveltop op je staan te wachten.

Hoewel het realisme zorgt voor een zekere mate van immersie, doen de graphics dit niet. De uitgestrekte vlakten waarop de strijd zich afspeelt, tonen een saaie aanblik met slecht uitziende begroeiing. De verschillende soorten voertuigen zien er acceptabel uit, maar dit geldt niet voor de soldaten die her en der rondlopen. Deze kunnen nog het best omschreven worden als tinnen soldaatjes. Het gedrag van de tinnen mannetjes laat ook nogal te wensen over. Zo komt het geregeld voor dat tijdens een heftig gevecht een aantal soldaten rustig de wacht lijken te lopen. Als er eenmaal op ze wordt gevuurd, rennen ze in een slow motion-beweging weg, waarna ze geraakt door een kogel in diezelfde slow motion-beweging ter aarde vallen. De aanwezigheid van voetsoldaten is sowieso een mysterie, want ze hebben bar weinig invloed op de gameplay. Als er nou eens wat soldaten zouden zijn uitgerust met anti-tank wapens, dan hadden ze nog een bestaansrecht. Dit is echter niet het geval.