WWII Battle Tank: T34 VS. Tiger | Gamer.nl

Realistisch en opwindend, dat is watons wordt beloofd met de tank-sim WWII Battle Tanks: T34 VS. Tiger.Beide beweringen gaan we aan de tand voelen in de simulatie diedraait om de twee van de meest toonaangevende tanks uit de TweedeWereldoorlog.

Na het opstarten van de Duitse of deRu ische campagne, wordt meteen duidelijk dat WII Battle Tanks eenhardcore simulatie is. Eventjes gas geven en gaan met die banaanis er namelijk niet bij. Het was al een tour om de tank van z'n plekte krijgen. Eerst de tank starten, dan van de handrem halen en toerenmaken. Vervolgens de eerste versnelling selecteren en waarachtig, webewegen. En dan rijden we alleen nog maar. Toch maar even dehandleiding erop naslaan. Dan blijkt dat je alleen nog maar de rolhebt ingenomen van de bestuurder van de tank. Uiteindelijk is het ooknog eens mogelijk om voor commandant en schutter te spelen. Hiermeekomt wel meteen een groot minpunt aan het licht. Doordat je al peler de rol op je moet nemen van drie personen, is het extreemmoeilijk om de tank een beetje behoorlijk te besturen. Dit wordtzeker niet geholpen door het geringe aantal aan conce ies die zijngemaakt door de ontwikkelaar.

Deze multitask-hel wordtdoor één feature gelukkig iets makkelijker gemaakt.Deze feature is de mogelijkheid om de crewleden een AI toe te wijzen.Als bestuurder kun je bijvoorbeeld de commandant zelf zijn doelenlaten zoeken en de schutter deze kapot laten schieten. Speel jeechter zelf de schutter, dan zal de bestuurder rekening houden met jehouden als je probeert een tank te vernietigen. Onafhankelijk van jerol zul je echter altijd blijven bepalen hoe hard je gaat en welkerichting je opgaat. Dit houdt in dat ondanks de aanwezigheid van AIje nog altijd druk bezig bent met dingen die niet altijd onderdeelzijn van de taakbeschrijving van een crewlid.

Kijkende naar deuitgebreid gemodelleerde interieurs van zowel de Tiger als deT34-tanks is het ook geen wonder dat je met twee handen en tienvingers moeite hebt een tank te besturen. De talloze hendeltjes,pedalen en wieltjes zijn tot in detail nagemaakt en bewegen ookdaadwerkelijk als de eraan verbonden functie wordt gebruikt.Uiteindelijk heeft dit alles totaal geen invloed op de gameplay, maarhet toont wel aan dat er veel moeite is gestoken in het namaken vande twee legendarische tanks.

WII Battle Tanks is een opwaarheid beruste game en heeft daarom ook een op waarheid berustverhaal. Je moet je bij het verhaal echter niet teveel voorstellen,want het enige dat de mi ies met elkaar verbindt, is de briefing dieaan het begin van de twaalf mi ies die de game rijk is, wordtgegeven. Maar het is de game haast niet aan te rekenen dat hetverhaal praktisch niet-bestaand is. Iemand die een dergelijke simspeelt, doet dit uiteindelijk om het gevoel te krijgen in een echtetank te zitten, inclusief alle realistische toeters en bellen. Deaankleding van de game en het verhaal zijn van secundaire aard. Tochvoelt het alsof WII Battle Tanks wel erg kaal is. Een iets beteraangekleed verhaal zou in ieder geval hebben gezorgd dat de gameminder droge kost zou zijn.

Toch is er voldoening te halen uitde game. Als je de besturing eenmaal wat onder controle hebt en de AIzijn plekje hebt toegewezen, is het best leuk het vijandigegepantserde materiaal naar een andere wereld te helpen. De meldingdat er bijvoorbeeld op negen uur een tank is te zien, zorgt ervoordat het bloed sneller gaat stromen. Waar is dat verdomde ding toch,denk je bij jezelf, al turend door je vizier. Een flits verraadt depositie van de vijand en enkele tellen later word je met een doffeknal naar achteren geworpen. De motor is beschadigd, maar we kunnenverder. Met het vizier op dezelfde plek gericht, is de vijandplotseling te zien. Eén shot. Raak! Er komt rook uit de tank.Een tweede schot is de voltreffer. De vijandelijke tank explodeert ineen vuurbal en de koepel vliegt er van af. Nu de rest van de tanksnog, die aan de andere kant van de heuveltop op je staan te wachten.

Hoewel het realisme zorgt voor een zekere mate van immersie,doen de graphics dit niet. De uitgestrekte vlakten waarop de strijdzich afspeelt, tonen een saaie aanblik met slecht uitziendebegroeiing. De verschillende soorten voertuigen zien er acceptabeluit, maar dit geldt niet voor de soldaten die her en der rondlopen.Deze kunnen nog het best omschreven worden als tinnen soldaatjes. Hetgedrag van de tinnen mannetjes laat ook nogal te wensen over. Zo komthet geregeld voor dat tijdens een heftig gevecht een aantal soldatenrustig de wacht lijken te lopen. Als er eenmaal op ze wordt gevuurd,rennen ze in een slow motion-beweging weg, waarna ze geraakt door eenkogel in diezelfde slow motion-beweging ter aarde vallen. Deaanwezigheid van voetsoldaten is sowieso een mysterie, want ze hebbenbar weinig invloed op de gameplay. Als er nou eens wat soldatenzouden zijn uitgerust met anti-tank wapens, dan hadden ze nog eenbestaansrecht. Dit is echter niet het geval.