WWE Legends of Wrestlemania | Gamer.nl

Wat ooit begon als een attractie op kermi en is tegenwoordig uitgegroeid tot een internationale miljardenindustrie. In Nederland wil het niet echt van de grond komen, maar vooral in Amerika, Canada en Japan is showworstelen enorm populair. De verschillende showworstelwedstrijden en –toernooien worden door miljoenen gevolgd en (ex-)worstelaars als The Undertaker en Brat The Hitman Hart zijn daar net zo bekend als Guus Hiddink en Pieter van de Hoogenband hier. Een van de hoogtepunten voor alle worstelfans is toch wel het jaarlijkse Wrestlemania-toernooi, waarvan dit jaar de vijfentwintigste editie wordt gehouden.

Ter ere van dit jubileum komt binnenkort de game WWE Legends of Wrestlemania uit en die hebben wij voor jullie gespeeld. In deze THQ-titel draait het niet om de worstelheden van nu, maar vooral om de legendes uit vervlogen tijden. Hulk Hogan, André the Giant, The Rock, The Undertaker, Stone Cold Steve Austion, Bret Hart, Junkyard Dog en Yokozuna zijn enkele van de vele grote worstelaars die in de game zitten. In totaal zijn er meer dan veertig personages speelbaar en daarnaast maken ook nog verschillende managers hun opwachting in de game. Genoeg voer voor de fans dus, maar ook leken kennen namen als Hulk Hogan en The Undertaker.

Toch is de game vooral voor de fans van showworstelen intere ant. In de eerste plaats oogt het spel af en toe wat onafgewerkt, wat gamers die niet zoveel hebben met worstelen mi chien zal afschrikken. Het opening cherm en de menu's zijn grof vormgegeven en bij het navigeren wordt je regelmatig onderbroken door laadtijden. Het publiek tijdens de wedstrijden is behoorlijk blokkerig en de bewegingen van de worstelaars lopen ook niet altijd soepel in elkaar over. De collision detection laat soms ook te wensen over maar gelukkig zijn de worstelaars en de lo e bewegingen wel goed vormgegeven. Gezien de capaciteiten van de platformen waarvoor het gemaakt is was er echter meer mogelijk geweest.

De tweede reden waarom leken snel zullen afhaken is de besturing. Je wordt namelijk behoorlijk in het diepe gegooid wanneer je het spel begint. Bij het starten krijg je enkele schermpjes in beeld met uitleg, maar een goede tutorial ontbreekt. Er zit wel een zogenaamde tutorial in, maar dat is een menu van vijfentwintig pagina's waarin alle bewegingen uitgelegd staan. Dat dit niet uitnodigt tot lezen mag duidelijk zijn. De basisbesturing lijkt vrij simpel, met alleen de vier knoppen en het linker pookje gebruikt hoeven te worden.  Toch kost het best wat moeite om alles onder de knie te krijgen, omdat er veel verschillende bewegingen en handelingen zijn die je uit kunt voeren. Van het pakken van een stoel van buiten de ring tot het uitvoeren van gecompliceerde houdgrepen. Voor een leek is het niet meteen duidelijk waar en wanneer je deze kunt doen en wat voor nut ze hebben. Vaak zijn deze bewegingen ook omgeving- of momentgebonden, waardoor het allemaal nog onduidelijker wordt. Ondanks de goede bedoelingen van de makers is de besturing niet echt simpel of logisch geworden, waardoor je soms de neiging hebt om te gaan button bashen.

Toch ligt er onder deze ontoegankelijke buitenkant een leuk spel verscholen. Het vergt mi chien enige inspanning, maar zeker fans van het genre zullen veel plezier aan het spel beleven. Met name de mogelijkheid om met verschillende grote namen historische wedstrijden na te spelen zal velen aanspreken. Je kunt bijvoorbeeld in de huid kruipen van Hulk Hogan tijdens de wedstrijd tegen André the Giant bij Wrestlemania III. Deze wedstrijd is de geschiedenisboeken ingegaan als een van de meest legendarische worstelwedstrijden ooit en miljoenen mensen hebben de overwinning van de Hulkster op André aanschouwd. Een worstelfan moet het een enorme kick geven om dit nog een keer over te doen. Deze wedstrijden kun je spelen in de zogenaamde Relive-modus, maar er is ook nog een Rewrite- en een Redefine-modus.

Rewrite biedt je de mogelijkheid om ook de verliezende partij te spelen en de geschiedenis dus te herschrijven. In Redefine ben je als speler nog vrijer en kun je de geschiedenis helemaal overhoop gooien. Hier kun je met elk van de veertig worstellegendes of met een zelf gemaakte held vechten. Met elk gewonnen gevecht speel je een nieuw gevecht vrij, waardoor je wordt gestimuleerd om verder te spelen. De gevechten win je door je tegenstander op de grond vast te pinnen, of door vastgestelde handelingen in specifieke levels te doen. Bij de Steel Cage moet je bijvoorbeeld ontsnappen en bij een Ladder-wedstrijd dien je de tegenstander op de grond te slaan, zodat je snel op de ladder kunt klimmen om de overwinningsriem van een haak te pakken.

Het leukste van de game is echter de multiplayermodus. Gewoon één tegen één in een normale wedstrijd, of bijvoorbeeld met vier man tegelijk in een Royal Rumble, terwijl andere computertegenstanders om je heen de chaos nog eens vergroten. Het is echt een genot om in een dergelijke wedstrijd in de touwen te klimmen en met twee benen vooruit je net opgekrabbelde tegenstander weer onderuit te schoppen. Dat dit allemaal niet even realistisch is maakt niet uit. Deze game moet je niet spelen voor het realisme, net als je Wrestlemania niet moet kijken voor het realisme. Het draait uiteindelijk wel om winnen, maar niet om gewoon winnen, maar om spectaculair winnen. Een wedstrijd kan soms ook gewonnen worden door alleen klappen uit te delen en iemand tegen de grond te drukken, maar de echte bevrediging haal je uit spectaculaire worpen en klemmen, goede counters en de verschillende sprongen vanuit de touwen of andere hoge objecten.

De fans van het genre zullen watertanden van al deze inhoud en dan hebben we het nog niet eens gehad over de minder bijzondere modi als de Legend Killer waarin je met je zelfgemaakte personage een hele rits worstellegendes mag bevechten. Het maken van een eigen personage hiervoor is erg uitgebreid en je kunt niet alleen de worstelaar vormgeven, maar ook zijn entree. Vuurwerk, een openingsnummer, de publieksreactie, het kan allemaal aangepast worden. Ook de bewegingen van je worstelaar kun je zelf uitkiezen, wat voor een extra kick zorgt wanneer je ze uitvoert tijdens een wedstrijd. Al deze opties en inhoud hebben ervoor gezorgd dat WWE Legends of Wrestlemania een erg complete game is geworden, die verre van perfect is, maar worstelfans genoeg te bieden heeft.