De Playstation 2 bezitters hebben momenteel de keus uit twee op-en-top rallygames. Zo kwam Codemasters onlangs nog met Colin McRae Rally 3 die hier op Gamer.nl nog een puike score behaalde in de review. Nu is het de beurt aan Sony zelf die met de officiële licentie op zak aan komt zetten met WRC II – Extreme. Maar wat heeft deze rallygame te bieden ten opzichte van de concurrentie zodat de aanschaf ervan gerechtvaardigd kan worden?

Wanneer je het spel opstart beland je na het aanschouwen van een introductie filmpje in het hoofdmenu. Het eerste wat opvalt is het grote gamma aan opties dat tot je beschikking staat, iets waar CMR3 nog wat van kan leren. Zo kan je kiezen uit Time Trial, Quick Race, WRC, Custom Rally, Custom Championship en Challenge. De meeste modes uit dit lijstje spreken voor zich. In WRC mode rijd je de volledige WRC rally met de landen die je zal bezoeken in vaste volgorde en ook allemaal. Het verschil tussen Custom Rally en Custom Championship zit hem in het kiezen tussen of alleen de landen of ook nog het kiezen tussen de afzonderlijke stages binnen één land. In Challenge mode rijd je op alle stages van een land en probeer je met één auto die tussendoor niet gerepareerd zal worden een zo snel mogelijke tijd neer te zetten.

Na het kiezen van een racemode krijg je de keuze tussen novice en professional. Bij novice is de bediening over je auto iets makkelijker, heb je geen strafseconden, geen schade aan je auto en liggen de tijden van je concurrenten wat verder uit elkaar. In professional mode is het dus een stuk moeilijker en uitdagender, alhoewel het zelfs voor de minder ervaren rally-fanaat goed mogelijk is hier een stevige tijd neer te zetten, iets wat bij CMR3 toch een heel wat zwaardere klus is. Dit maakt WRC II een stuk toegankelijker voor de beginner maar misschien weer net iets te makkelijk voor de ervaren piloot. Laat het wel duidelijk wezen dat het allemaal niet automatisch van een leien dakje gaat en dat je wel geconcentreerd moet racen om in professional mode eerste te worden. Maar toch kan je al snel een paar keer de fout in gaan zonder meteen volledig achterop te raken.

Bij het opstarten van een race krijg je ook de keuze uit het aantal spelers waarmee je de race wilt doen. Simultaan split-screen racen zit er echter niet bij. Wanneer het spel met meerdere spelers gespeeld wordt zal men om de beurt de controller moeten hanteren en proberen een zo goed mogelijke tijd te zetten. Dit is wel zo realistisch maar ook erg tijdconsumerend. Het is dan ook een aardige zit om met twee spelers om en om de gehele WRC uit te rijden. In WRC 2 zit je dus altijd alleen op de baan en rijd je altijd tegen de tijd met het parcours als je enige uitdaging, zoals het ook hoort in een echte rallygame. Maar toch zullen er altijd gamers zijn die graag elkaar van de weg af duwen en afsnijden tijdens het racen, maar daarvoor moet je niet bij WRC 2 zijn.

Maar de verschillende racemodes tot daar aan toe, het belangrijkste blijft toch nog steeds: hoe rijdt het? Het antwoord is simpel: lekker. De wagen reageert goed op je analoge stick en het voelt realistisch aan. Bochten vergen de nodige stuurmanskunst en vooral haarspeldbochten met de goede draai nemen vergt aardig wat oefening. Het verschil in ondergrond is goed merkbaar, zowel in het stuurgedrag van je auto als aan het getril van je controller. Op zandgrond kan je minder precies sturen en zwalkt je auto iets meer dan op asfalt, terwijl je op een besneeuwde ondergrond toch wat verder doorglijdt bij het remmen en bochten nemen. De auto is helaas wel erg gevoelig bij botsingen en haalt soms rare, onvoorspelbare capriolen uit wanneer je met de hoek van je bumper ergens tegenaan rijdt. Vaak sta je dan met je neus de andere kant op en duurt het weer even voordat je weer aan een fatsoenlijke snelheid de goede kant op rijdt. Ook wil je auto nog wel eens stoppen tegen kleine steentjes of randjes wat ook niet echt realistisch overkomt. Sommige hekjes, struiken en afzetlinten zijn wel kapot te rijden, maar tegen de meeste decorelementen kom je ongeacht je snelheid tot stilstand.