WRC 3 | Gamer.nl

Er is bewijs genoeg dat de rallysport zicht leent voor legio sterke racegames. Sega maakte zich in de jaren negentig onsterfelijk door onder andere Sega Rally neer te zetten, menigeen zal goede herinneringen hebben aan V-Rally en de laatste jaren heeft Codemasters de eer hoog gehouden met de vrij consequent sterke Dirt-serie – die slechts geïnspireerd is op evenementen uit de echte rallysport en aanverwanten. Naar verluidt komt daar in de toekomst echter verandering in, en mag Codemasters zich wellicht ontfermen over de officiële World Rally Championship-licentie. Mi chien is dat maar goed ook, want de Italiaanse ontwikkelstudio Milestone bewijst met WRC 3 dat driemaal soms nog steeds niet echt scheepsrecht is.

Neerlands hoop

Fans van het WRC kunnen hun hart in theorie ophalen aan WRC 3. Een groot aantal coureurs (en hun auto's, natuurlijk) dat dit kalenderjaar enigszins consequent aan het wereldkampioenschap rallyrijden meedeed, zit in deze game – dus ook de Nederlanders Kevin Abbring, Dennis Kuipers en Peter van Merksteijn Jr. Daarnaast houdt het spel de officiële kalender van het kampioenschap aan, waarbij elke rally in diverse op echte varianten geïnspireerde stages is onderverdeeld. Deze waarheidsgetrouwe aanpak moet in de smaak vallen bij iedereen die zich graag deelnemer aan het echte WRC waant in de WRC Experience-modus, of dat graag doet tegen andere spelers in de degelijke online multiplayer.

Nieuw is de Road to Glory, een veredelde carrièremodus waarin het verdienen van sterren – en daarmee nieuwe auto's, upgrades en evenementen – centraal staat. Bijvoorbeeld door stijlvol (lees: wild driftend en objecten vernielend) te rijden, maar ook door zo hoog mogelijk te eindigen in elk evenement. Het gros daarvan bestaat uit reguliere rallystages, maar na verloop van tijd komen daar zogenoemde Challenges bij, die je bijvoorbeeld vragen binnen de pylonen te blijven of de finish te halen terwijl je auto langzaam uit elkaar valt. Niets voor puristen, maar ze zorgen wel voor intere ante afwi eling. Het uiteindelijke doel is het verslaan van diverse gevestigde rallycoureurs om jouw faam te laten stijgen.

Op het rijden zelf is op zich weinig aan te merken. De physics houden het midden tu en arcade en simulatie, vergelijkbaar met de manier waarop Dirt 3 dit doet, zij het met minder feedback. Gevorderde racegamers zullen het snel oppakken, maar voor beginnende spelers zou wat meer uitleg of begeleiding prettig kunnen zijn. De toegankelijkheid wordt wat versterkt door de inmiddels ingeburgerde mogelijkheid om tijdens het rijden een aantal keer enkele seconden terug te spoelen, maar hier maakt de game een irritante mi lag: wil je tijdens het terugkijken van de laatste seconden toch de actie oppakken waar je gebleven was, dan is er geen mogelijkheid om het terugspoelen te annuleren. Ook irritant voor gevorderden, die graag zelf van versnelling wi elen tijdens het spelen: tijdens het aftellen voor elk evenement kan niet geschakeld worden, waardoor je bij het wegrijden consequent tijd verliest

Trots op niets

Milestone slaat zichzelf op de borst door de nieuwe Spike Engine te prijzen, maar afgezien van de redelijk ogende automodellen, is er weinig om trots op te zijn wat betreft de visuele kwaliteit. Pixelige textures en basale belichting, evenals een kinderachtige interface geven de game zelf een lichtelijk cartoony look, wat duidelijk niet de bedoeling kan zijn. Maar het meest teleurstellend is het gebrek aan een gevoel van snelheid, waardoor je nooit echt het gevoel krijgt als een dolleman over nauwe, stoffige paadjes te knallen – terwijl dat juist de kracht van rallysport is. Hetzelfde geldt voor de audio, want met monotoon gebrom kwamen rallygames tijdens de vorige generatie spelcomputers al niet meer weg. Om nog maar de zwijgen over de lachwekkende midi-menumuziek. Bovendien is het een raadsel waarom de laadtijden soms op kunnen lopen tot bijna een minuut.

WRC 3 kan alleen aanbevolen worden met het grootste cliché. Liefhebbers van het wereldkampioenschap rallyrijden kunnen zich er gelukkig mee prijzen. Wie echter deze rauwe vorm van autosport waardeert om de pure sensatie, kan beter kijken naar de bewezen alternatieven van Codemasters. Het ergste is nog: bij de vorige twee WRC-games gold precies hetzelfde devies, om dezelfde redenen. De games van Milestone onderscheiden zich puur in het eigen voordeel door middel van de officiële WRC-licentie, en het is de hoogste tijd dat die eens ingetrokken wordt.

Getest op Xbox 360