De Worms spellen gaan al behoorlijk wat jaartjes mee in gamesland. De franchise van Team 17 begon als 2D actiespel, waarin kleine wormpjes elkaar met de meest belachelijke wapens het leven zuur maakten. Vorig jaar was er voor de eerste keer een 3D versie van Worms, origineel genoeg Worms 3D geheten. Worms Forts: Under Siege is de opvolger van Worms 3D, dat op z'n zachtst gezegd niet echt goed ontvangen werd. Wij bekeken of Worms Forts: Under Siege wel de Worms-feel goed in een 3D jasje kan gieten.

Worms is een reeks die bijna iedere gamer wel kent. De meeste mensen zullen behoorlijk wat uurtjes plezier beleefd hebben toen ze tegen elkaar, of tegen de computer, de wormpjes elkaar zagen uitmoorden. Ook in dit deel gaat het er weer om de wormpjes van de tegenstanders onder de zoden te krijgen. In Worms Forts: Under Siege gebeurt dit op een heel andere manier dan we gewend zijn. In voorgaande delen stonden bijna alle wapens meteen tot je beschikking. De wat sterkere wapens konden pas na een aantal beurten gebruikt worden, of moesten uit kratjes gehaald worden.

In Worms Forts: Under Siege krijg je echter de meeste wapens door torens en kasteeltjes te bouwen. Deze gebouwen staan in hetzelfde menuutje waarin de wapens allemaal staan. Dit menu, dat je net zoals in vorige delen oproept met de rechtermuisknop, heeft nu dus een behoorlijk aantal nieuwe hokjes erbij gekregen, waarin onder andere de gebouwen staan. Zo kun je towers, keeps, castles en citadels bouwen. Deze gebouwen zorgen dat bepaalde wapens vrijgespeeld worden. Zo kun je bijvoorbeeld de catapult of ballista alleen afvuren wanneer je een tower hebt gebouwd. Er zit een kleine tech-tree in het spel, waardoor je niet meteen het grootste gebouw kunt bouwen. Verwacht echter geen tientallen gebouwen die geplaatst kunnen worden. De grotere gebouwen kunnen worden gebouwd wanneer een bepaald aantal resources verzameld zijn.

Wapens zijn er in Worms Forts: Under Siege weer genoeg. Zoals we gewend zijn, zijn de wapens niet erg realistisch, tot soms zelfs absurd. De wapens worden allemaal gebruikt om óf de wormpjes van de tegenstander te vernietigen, óf om het hoofdgebouw van de tegenstander met de grond gelijk te maken. Zo is er de enorme '50 stone canary', een enorme kanarie die bestuurd kan worden door de speler. Ook is er de 'fridge launcher', een katapult die een enorme koelkast afvuurt. Auch! Ondanks dat sommige wapens zeer leuk bedacht zijn, zoals bijvoorbeeld de Chili Con Carnage, zullen ze nooit meer dan een kleine glimlach veroorzaken. Je krijgt het idee dat je het allemaal al in voorgaande delen van Worms hebt gezien, maar dan ook nog beter en grappiger.In Worms Forts: Under Siege staan er verschillende modes tot je beschikking. Zo is er de campaign mode, waarin je je wormpjes door een bepaald aantal tijdperken zal loodsen. Het begint allemaal met de Egyptenaren, waarna de Grieken en Romeinen aan de beurt zijn. Ook de Middeleeuwen en de Samurai uit Japan komen aan de beurt.

Grafisch gezien gooit Worms Forts: Under Siege geen hoge ogen. Er kan niets veranderd worden bij de opties, zelfs geen resolutie of detail niveau. De wormpjes zien er allemaal wel leuk uit, maar echt mooi is het allemaal niet. De omgevingen zijn een beetje doods en alles ziet er net iets te gemaakt uit. Het besturen van de wormen is in principe goed te doen, op één uitzondering na. De camera in het spel is ronduit rampzalig. De camera, die je met de muis beweegt, draait soms enorm langzaam, maar soms ook enorm snel, waardoor je het overzicht kwijtraakt. Ook houd je door het camerastandpunt dat het beste is om je wormpje te besturen, niet altijd goed overzicht over de kaart. Dit kan echt verschrikkelijk irriterend werken. Wapens afschieten kan, net zoals in Worms 3D, uit First Person view. Vaak schiet je hierdoor niet veel beter, of zelfs nog wel slechter. Wanneer je zelf de wapens kunt besturen, zoals bij de 50 stone canary, zul je je alleen maar ergeren omdat de lopende tijdbom maar niet doet wat jij wilt dat hij doet.

Het geluid in Worms Forts: Under Siege is ook maar van matig niveau. De stemmetjes van de wormen klinken in het begin leuk, maar beginnen na een half uurtje spelen alweer te irriteren. Ontploffingen en knallen klinken ook niet echt zoals je verwacht dat ze klinken. De humor in het spel is ook allemaal wat voorspelbaar en niet echt leuk meer. Het enige dat het spel nog een beetje lijkt te redden, is de multiplayer, die ook nu weer vertegenwoordigd is. Wanneer je echter tegen elkaar gaat spelen, gaat het erom zo snel mogelijk de resources te verzamelen en vervolgens als de wiedeweer gebouwen te maken, zodat je snel de sterke wapens hebt. Er is dus niet echt sprake van een verscheidenheid in tactieken.

Worms Forts: Under Siege is, net zoals Worms 3D, geen waardige opvolger voor de legendarische 2D reeks. Het spel heeft te kampen met matige gameplay, matige graphics en matig geluid. Misschien dat de echte fans van de franchise hier wat uurtjes plezier mee zullen beleven, maar voor gamers die geen nostalgisch gevoel krijgen bij de kleine roze beetjes, zal dit spel behoorlijk wat irritatie opwekken.