World Racing 2 | Gamer.nl

In 2003 bracht Synetic Mercedes-Benz World Racing op de markt, eengame die zoals de naam al suggereert, volledig gericht was op het merkMercedes-Benz. De game ontving redelijke kritieken maar had enkelezwakke punten, waardoor de echt hoge cijfers buiten bereik bleven. Ookin de winkels deed de game het heel behoorlijk, met als resultaat datSynetic vol goede moed begon aan het tweede deel, in de hoop de foutenuit het verleden te verbeteren. Is dit daadwerkelijk gelukt, en isWorld Racing 2 een succes geworden?

Het eerste verschil dat zal opvallen in vergelijking met het origineel,is dat Mercedes-Benz uit de titel verdwenen is. Het is dit keernamelijk ook mogelijk om auto’s van andere merken te besturen. Zo kunje modellen van het altijd spannende Volkswagen kiezen voor een rondjerond het circuit, maar ook exotischer merken als Alfa Romeo, Morgan enLotus maken hun opwachting in de game. Het komt de variatie zeker tengoede, aangezien in Mercedes-Benz World Racing de wagens na een tijdjetoch wat veel op elkaar gingen lijken.

Het hart van World Racing 2 vormt de career mode. Deze wordt begonnenmet het aanmaken van een profile, waarna de speler eerst enkele testsmoet doen. Nadat hij aan deze heeft voldaan, ligt de career mode open,een reeks mi ies waaraan de speler moet voldoen om de nieuwe mi ie peelbaar te maken. De mi ies zijn redelijk gevarieerd, en lopenuiteen van afvalraces tot slalom parcoursen, gewone races en timetrials. Per mi ie zijn er doorgaans enkele doelen, waaronder vrijwelaltijd het niet al te erg beschadigen van de wagens. Meestal is datgeen enorm problem en moet je ook wel een enorme brokkenpiloot zijn omhier de mist in te gaan. Je prestaties op de baan worden achterafbeoordeeld en beloond met Speedbucks. Voor goede prestaties alsinhaalacties krijg je extra beloning, terwijl fouten en onsportiefgedrag negatieve Speedbucks opleveren. Je kunt deze vervolgensgebruiken om wagens en banen voor de Free Ride mode te unlocken, waarinje met gebruikelijke zaken als Single Race en Splitscreen aan de slagkunt. Daarnaast kunnen Speedbucks ook gebruikt worden om je Golf GTi erwat spannender uit te laten zien dan een standard boodschappenwagen.

De gameplay van World Racing 2 is niet al te realistisch. Je kunt heelmakkelijk je wagen redelijk haaks sturen om te powersliden en de auto’slijken ook een stukje wendbaarder dan in een realistischer game alsForza Motorsport. Op zich geen probleem aangezien de doelgroep vanWorld Racing 2 compleet anders is, maar soms vond ik de besturing tocheen tikkeltje té direct. Over het algemeen racet de game echter bestlekker. Een handige feature in World Racing 2 is de manier waaropspelers geadviseerd worden te remmen. De pijlen langs de baan die opvergelijkbare wijze als in bijvoorbeeld Burnout de richting aangeven,veranderen namelijk van groen naar rood om aan te geven of een spelerbij moet remmen of niet. Hierdoor worden kunstmatig overkomende zakenals gekleurde ideale racelijnen en dergelijke overbodig gemaakt.

Grafisch zit World Racing prima in elkaar. De auto’s zijn redelijknatuurgetrouw en de omgevingen zijn net als in het origineel behoorlijkuitgestrekt en gevarieerd. Van het zanderige Egypte tot het pittoreskeItalië en het tropische Hawaï. Er is ook genoeg te zien en te belevenrond de baan, met een race over een vliegdekschip en rondvliegendestraaljagers in Hawaï, tot en met de ruïnes rond de Italiaansecircuits. Bijzonder mooi is de manier waarop schade wordt weergegeven.Auto’s krijgen op realistische wijze kra en en deuken, en na verloopvan tijd zullen onderdelen er in een windvlaag van af vliegen. Leukdetail is ook dat als er door een plas water gereden wordt, de modderen het stof van de auto’s gespoeld worden. Op audiogebied is WorldRacing 2 redelijk, maar onderscheidt het zich niet. De motorgeluidenvan de wagens klinken niets beter dan de naaimachines van devoorganger, wat niet echt overtuigend is. De soundtrack bestaathoofdzakelijk uit wat techno en rock tracks, die niet irriteren maarook niet al te bijzonder zijn.

Al met al is World Racing 2 een hele aardige game geworden, die zekerhet nodige speelplezier oplevert. De gameplay is leuk, de omgevingenzijn erg goed in elkaar gezet, en de verschillende mi ies zorgen voorde nodige variatie. Vooral op grafisch gebied scoort World Racing 2goed, en op audio gebied is de game solide hoewel niet bijzonder. WorldRacing 2 is geen kla ieker, maar wel een game die het nodige plezieroplevert en leuk tijdverdrijf biedt voor spelers die puur realisme geenabsolute noodzaak vinden.