World of Warships | Gamer.nl

World of Warships | Gamer.nl

Onze Cruiser vaart met halve kracht vooruit in de richting van een klein eiland. Daarachter is de vijandelijke basis, een grote ring van boeien. We blijven dicht bij de kustlijn, en volgen deze tot we vrij zicht hebben op wat er achter ligt. Geen vijandelijke schepen. Oh nee, toch: een destroyer van de tegenstanders heeft zich precies aan de andere kant van het eiland verstopt en opent het vuur.

De afstand is gelukkig nog groot genoeg om een besli ing te nemen: we vergroten de afstand tot de kust zodat we een bocht kunnen maken, terwijl we blijven vuren op de tegenstander. Nu deze alleen onze boeg kan zien is de kans dat we getroffen worden een stuk kleiner. Onze kanonnen draaien langzaam bij. Weer een salvo. Maar nu denderen de explosies ons om de oren. We zoemen uit en zien nu twee Cruisers van de tegenstander die zich blijkbaar ook uit het zicht hadden opgesteld. Het is een val! Terug kan niet, de draaicirkel zou van ons een te makkelijk doelwit maken. Dan maar heldhaftig ten onder. We weten de Destroyer van de vijand naar de bodem te jagen, net voor we zelf ook naar de kelder gaan. Voor ons is de strijd voorbij.

Media has no description

Tenminste, deze strijd. World of Warships weet hoe vervelend het is om te wachten tot we weer van wal kunnen steken. Het vernietigen van ons schip betekent dat we in dit potje geen rol meer spelen, maar we kunnen gewoon opnieuw de queue in voor een ander gevecht. Uiteraard niet met het schip dat we net verloren hebben, die is pas weer beschikbaar als de match is voltooid. We kiezen nu onze eigen Destroyer, die we onlangs nog van nieuwe kanonnen hebben voorzien, en de volgende match kan van start.

Zinvol

Het gevoel van vaart en constante gameplay is niet de enige sterke kant van dit oorlog chepenactiespel (mooi scrabbelwoord). Waar het in excelleert is het gevoel van zinvolle progre ie, waarbij dingen die je eerder hebt vrijgespeeld steeds relevant blijven. We starten met beginners-cruisers om de eerste gevechten mee aan te gaan. Het voltooien van een gevecht levert ervaringspunten en speelgeld op. Met de ervaringspunten kunnen we nieuwe schepen en upgrades onderzoeken. We kunnen deze echter pas gebruiken als we ze met speelgeld kopen. Ook is het zo dat ervaringspunten gebonden zijn aan het schip dat deze verdient. Dat betekent in de praktijk dat je verschillende ‘personages’ hebt, elk met hun eigen tech tree.  

Media has no description

Een schip is echter niet ‘af’ als we hem kopen. Het kiezen van nieuwe upgrades zorgt er voor dat elk schip in onze groeiende verzameling te optimaliseren is voor diverse rollen. Het heeft ook nog steeds zin om eerdere schepen volledige te upgraden tot hun maximale potentie, ook al ben je al een aantal ‘tiers’ verder. Een volledig geüpgradet schip kan namelijk ‘vrije ervaringspunten’ verdienen. Deze punten kun je ook besteden aan andere schepen en upgrades. Hierdoor blijven eerdere schepen relevant voor je progre ie door de tech trees. Een ander voordeel hiervan is dat we nooit het gevoel hadden dat we iets misten als we met een ‘ouder’ schip wilden spelen. We kwamen er namelijk achter dat er niet zoiets is als ‘beter’ in World of Warships.

Rollenspel

Elk type schip heeft zijn eigen functie binnen de zeeslag. Destroyers zijn snelle wendbare verkenners die echter niet heel veel schade kunnen verdragen. Vliegdekschepen zijn in directe gevechten haast weerloos maar hebben eskaders vliegtuigen aan boord die je als een soort RTS aanstuurt. Cruisers en battleships zijn de echte kanonnenboten, die met diverse upgrades ook specialistischere rollen kunnen vervullen.

Omdat World of Warships een team-game is, zijn juist die verschillende rollen zo belangrijk. Het is namelijk helemaal niet zo dat ‘de meeste vuurkracht wint’. Daarmee is ook de angel uit de zo gevreesde (en bijna altijd ten onrechte gebruikte) term ‘pay to win’ gehaald. Je kunt niet winnen door je portemonnee te trekken. Je kunt zelfs niet winnen door een ‘beter’ schip vrij te spelen. De matchmaking doet uitstekend zijn best om jou en je medespelers in gelijk vaarwater te krijgen. Gevechten hangen daarom af van teamwork of het gebrek eraan.

Media has no description

Vertraging

Toch is er wel het een en ander aan te merken op het spel. Wat voor ons vooral ontbreekt is een hoger doel voor de strijd. Op dit moment is er geen sprake van te veroveren ‘territorium’ en zijn er geen clan-oorlogen mogelijk. Hierdoor staat elk potje op zichzelf en draait het vooral om je eigen persoonlijke progre ie. Voor een online game is dat wel een gemis, omdat juist die hogere doelen leiden tot meer samenwerking en (in theorie) een sterker communitygevoel.

Een ander punt is dat de progre ie steeds trager gaat naarmate je verder in de tech tree doordringt. Het is niet zo dat je daardoor ‘niet meer meedoet’ als je de laatste takken van de tree niet vrijspeelt, je blijft gewoon een gelijkwaardige tegenstander. Maar het gaat wel steeds meer als werk voelen om de benodigde ervaringspunten en het benodigde geld te verdienen om die laatste mooie boten aan je collectie toe te voegen. Progre ie lijkt daardoor langzaamaan tot stilstand te komen tenzij je geld uitgeeft voor het versnellen van het verdienen van ervaringspunten en speelgeld.

Ook is het aantal slots voor schepen redelijk beperkt. Het is verleidelijk om oude schepen dan maar weg te doen, maar in de meeste gevallen is dat echt zonde: ze blijven leuk om mee te spelen en (zoals we al eerder zeiden) blijven ze een functie houden. Al was het maar om met vrienden samen te kunnen spelen die nog niet zo ver zijn in hun tech tree. Ook hier is de enige echte oplo ing het besteden van echt geld aan nieuwe slots.

Media has no description

Toch zijn dit nauwelijks grote minpunten te noemen. Het is logisch dat Wargaming ergens geld mee moet verdienen en dit zijn heel vriendelijke en goed verdedigbare uitgaven. Vooral gezien het grote aantal uren dat we inmiddels met WoWS hebben doorgebracht zonder ook maar een cent te hoeven besteden.

World of Warships is een erg toegankelijk en prima speelbare actiegame met een unieke tactische invalshoek. Schepen vragen echt om een andere manier van denken dan een ‘standaard shooter’ en het vriendelijke verdienmodel helpt om ons lange tijd aan het roer te houden.

World of Warships is nu gratis speelbaar via de officiële website.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou