World of Warplanes | Gamer.nl

World of Warplanes | Gamer.nl

Free-to-play multiplayertitel World of Warplanes is na een lange open bèta eindelijk officieel uitgebracht. Maker Wargaming.net hoopt dat Warplanes hetzelfde voor flightsims gaat betekenen als grote broer World of Tanks voor tanksims. Het verschil is echter dat die miljoenenkraker uitkwam in een genre met amper enige moderne concurrentie. De Flightsim-arena is echter drukker bevolkt en de eisen liggen hoger.

World of Warplanes

Iedereen een Top Gun

Warplanes mikt dan ook niet op de hardcore flightsim-geeks, maar wil een breder publiek aanspreken. Het liefst dezelfde miljoenen Tweede Wereldoorlog-aficionado's die World of Tanks wist aan te trekken, regelmatig oudere of oud-gamers. Dit betekent dat de besturing zeer makkelijk op te pakken is en iedere speler al gauw de vetste kurkentrekkers kan maken. Om een vergelijking te trekken: World of Warplanes stuurt als de Need for Speed onder de flightsims.

Dit is cool, want je kunt helemaal losgaan in je Fighter. Vooral als je in een druk stuk luchtruim belandt waar nog tien andere waaghalzen in een cirkel achter elkaars staart aanvliegen, komen de dogfights goed tot hun recht. Je slingert soepel tu en de rooksporen en hectiek achter je doelwitten aan. Samenwerken is nuttig, net als in het echt. Evenals risico's nemen als laag vliegen, in de stratosfeer racen, of chicken spelen tot iemand uitwijkt of tegen je crasht.

World of Warplanes

Snoekduiken en bommen werpen

Naast de soepele Fighters kun je ook kiezen voor Heavy Fighters en Attack Aircrafts. De Heavy's zijn multifuntionele jagers die ook wel eens een bommetje kunnen werpen, maar voornamelijk bedoeld om andere vliegtuigen in een enkele duikvlucht te perforeren. Vooral berekenende en geduldige piloten kunnen hier goed mee uit de voeten. Oorsponkelijk was World of Warplanes opgezet met een sterk gescheiden rolverdeling zoals in World of Tanks. In de huidige line-up zit het echter vol met gemixte kla en.

De bommenwerpers zouden oorspronkelijk vijandelijke gronddoelen opblazen, zo het veld domineren en uiteindelijk potjes winnen. Die rol hebben de Attack Aircrafts nog steeds, maar de logge luchtforten voelen tegenwoordig wat ondergesneeuwd aan. Zodra ze zonder bescherming zijn (meestal helaas) of zodra de Fighters zijn uitgespeeld (na 5 minuutjes is de winnaar wel duidelijk), sjezen de Fighters erop af en zijn de Attack Aircrafts de sjaak. Al hebben ze op moedige wijze de hele kaart opgeblazen, dat maakt meestal ondankbaar weinig verschil uit voor de uitslag.

World of Warplanes

Pimp My Flight

Attack Aircraft-piloten hebben een door de AI bestuurde schutter achter zich zitten, die eventuele achtervolgers zou moeten neerhalen. Erg dodelijk lijkt dit echter niet te zijn zonder eigen menselijk inzicht. Hopelijk maakt Wargaming.net die automatische verdediging nog wat efficiënter. Dat zou het nut en de dreiging van de Attack-kla e wat kunnen verhogen. Iets wat we ook nog zoeken is extra variatie. Warplanes heeft zijn basis in orde, maar het mist nog wat spanning, sfeer en variatie.

Om een voorbeeld te geven; in een van de levels hangt een dik pak wolken waarin je elkaar amper kunt zien. Naast de visuele variatie, geeft het je als je erin duikt andere tactische mogelijkheden (verstoppertje spelen). Dit soort weereffecten willen we veel meer zien. Gooi spelers gerust in een regenachtige onweersbui of storm. Wij willen jagen tu en de bliksemschichten en krachtige windstoten. Of laat ons 's nachts vliegen.

Zeker in dit free-to-play concept waarin je vele honderden potjes moet spelen om alle vliegtuigen te unlocken, is er meer variatie nodig. Als Warplanes zoiets kan bieden, wordt het pas een titel om echt rekening mee te houden.