World of Warcraft Legion

World of Warcraft: Legion

WoW is weer leuk, sociaal en avontuurlijk

Geschreven door Harry Hol op

• Hoewel Blizzard voor Legion (opnieuw) rijkelijk ‘leent’ van andere mmo’s, is het geheel toch weer heel erg ‘Warcraft’. De nieuwe class quests en legendarische wapens maken progressie weer even fris en nieuw. Level-schalen maakt quests veel vrijer en socialer, en de nadruk op gesproken scènes zorgt dat je weet wat er in de wereld speelt zonder dat je al die quest-tekst hoeft te lezen. Het maakt Legion een heel plezierige ervaring. World of Warcraft is weer leuk, sociaal en avontuurlijk.
    Score: 80 Uitstekend
    • Class quests, level-schalen in zones, heel gefocuste ervaring, Demon Hunter
    • Quests in essentie niet anders dan vroeger, abonnement nodig om te spelen

Het zal de geïnteresseerde lezer niet zijn ontgaan dat Warlords of Draenor niet het succes was waar Blizzard op hoopte. Wellicht dat de game te veel veranderde in een singleplayer-ervaring. Misschien was het gewoon algehele WoW-moeheid. Of misschien was het enorm terugstellend hoe weinig nieuwe content-patches werden uitgebracht.

Legion is de expansion die dat allemaal weer moet rechtbreien. Deze uitbreiding moet oude WoW-fans weer binnenhalen en wellicht ook weer wat nieuwe spelers aan zich binden. Er is inmiddels weer een hele generatie games die de twaalf jaar oude mmo nog nooit heeft geprobeerd. De grote vraag is natuurlijk of een mmo in het tijdperk van League of Legends, Minecraft en Virtual Reality nog bestaansrecht heeft.

Ja

Laten we daar niet omheen draaien. Legion maakt van World of Warcraft weer een enorm toegankelijke, spannende en frisse ervaring. Dat komt mede door het nieuwe progressiesysteem, maar ook omdat de ontwikkelaar inmiddels echt heel goed weet hoe ze een verhaal kunnen verweven met (in essentie) ‘dood tien ratten’. Belangrijkste verbetering in Legion is echter dat WoW eindelijk een ‘persoonlijke’ ervaring biedt.

World of Warcraft Legion

Want dat was toch altijd wel de olifant in de kamer: dat je als ‘held die de wereld moest redden’ eigenlijk gewoon een van de zoveel miljoen anderen was, die exact dezelfde dingen deed op exact hetzelfde moment. De quest-tekst zei dan wel dat je die bijzondere unieke sneeuwvlok was, maar al die andere bijna identieke avatars naast je die ook net vijftien zwijnenharten inleveren, verstoren die illusie vrij rap.

Eerdere innovaties zoals ‘phasing’, waarbij de wereld om je heen verandert naar gelang je vordert in een quest, hielpen wel om het verhaal wat spectaculairder te maken, maar wie een of meerdere ‘alts’ door dezelfde zone loodste zag al snel dat het allemaal illusie was.

Blizzards jongste poging tot een persoonlijker ervaring speelt leentjebuur bij Star Wars: The Old Republic en bij Guild Wars 2. Nu krijg je namelijk een persoonlijk verhaal op basis van je class. Hoewel dat verhaal voor alle klassen draait om nieuwe legendarische wapens, is het verdere verloop en wat je doet echt anders. Dit helpt om het levelen van je verschillende characters ook echt zinvol te maken. Je hoeft immers niet met de blik op oneindig eindeloos dezelfde dingen te doen.

Het helpt ook dat je vier van de vijf nieuwe zones in willekeurige volgorde kan doorlopen. Deze zones schalen je personage namelijk, net zoals in Guild Wars 2. Dit betekent dat je automatisch het juiste level hebt voor het gebied. Dit maakt het ook makkelijker om even samen met vrienden te spelen, die misschien net in een andere zone zijn. Het level-schalen is een verademing in WoW, al beperkt het zich helaas nog tot de Legion-gebieden.

World of Warcraft Legion
World of Warcraft Legion
World of Warcraft Legion

Progressie

Hoewel de gebruikelijke WoW-progressie van gear en levels nog steeds bestaat, voegt Blizzard in Legion een nieuw aspect toe: legendarische wapens. Deze zijn zoals gezegd het onderwerp van je class quest, en al vrij snel na het voltooien van de Legion-introductie kun je kiezen welke van de drie legendaries (één voor elke spec) je als eerste wilt vinden. Heb je het wapen, dan kun je deze personaliseren via een eigen tech tree met vaardigheden. Het levelen van je wapen doe je met speciale drops uit schatkisten of van zeldzame monsters. Zo bouw je zelf een wapen dat het beste past bij je speelstijl. Nu is het wel zo dat (bijvoorbeeld) elke Beastmaster Hunter exact hetzelfde geweer krijgt. Dat is voor een deel opgelost doordat je het uiterlijk van je wapen een beetje kunt aanpassen. Maar echt helemaal uniek is je legendary dus niet.

Dat maakt voor het spel echter niet uit. Het is fijn om een extra vorm van progressie te hebben met eigen vaardigheden passieve bonussen, die nou eens niet afhangen van het eindeloos doorlopen van dungeons. Er is nog wel een random element in het spel, vanwege de drops die je nodig hebt van sommige mobs, maar het voelt betekenisvol genoeg om je een gevoel van eigenaarschap te geven.

Boost

Voor wie het bovenstaande aantrekkelijk klinkt, maar geen zin heeft om eerst het ‘oude’ WoW te doorlopen (de expansion is voor personages van level 100 en hoger) is er goed nieuws. Opnieuw heeft de game een ‘level boost’ waarmee je een character naar keuze in een klap naar 100 kunt levelen. Dit is heel elegant gedaan. Je begint meteen met de best spectaculaire introductiequest van Legion, die tegelijk fungeert als een tutorial waarin je vrij snel al je skills krijgt. Je wordt voorzien van een passende uitrusting en wapen, en je krijgt een zak goud om meteen zaken te kunnen doen op het Auction House. Al je oude spullen uit je bags zijn tijdelijk verdwenen, die krijg je later per WoW-mail weer retour. Dit helpt enorm om je eerste schreden in de nieuwe expansion te zetten zonder dat je met al je oude zooi zit opgescheept.

World of Warcraft Legion

De boost zorgt ervoor dat je in twintig minuten ‘up to speed’ bent, of je nu voor het eerst WoW speelt of een character van vijf jaar geleden weer nieuw leven inblaast. Het is een geweldige manier om de game weer op te pakken en geeft veteranen en nieuwkomers een gelijkwaardig begin.

Demon Hunter

Er is in elk geval wel één onderdeel van de expansion dat vooral voor veteranen bedoeld lijkt: de nieuwe Demon Hunter-class. Deze heel bewegelijke aanvaller heeft een double jump en kan een stukje zweven na een sprong. Al eerder gingen we dieper in op deze Hero Class. Het is net als bij de Death Knight niet mogelijk om zomaar een Demon Hunter te spelen. Eerst moet je op dezelfde server een character op level 70 of hoger hebben. Gezien de level boost die elke Legion-speler krijgt, is dit geen grote barrière.

Demon Hunters zijn hoe dan ook een leuke class om te spelen, al is het waarschijnlijk slim om even te wachten met er een maken. Een groot deel van de illusie van uniekheid gaat al snel verloren als je met tientallen Illidan-klonen door de Demon Hunter-starterzone rost. Maar dat is uiteraard voor ieders eigen risico.

World of Warcraft Legion

Het blijft WoW

Legion blijft onder al deze verfijningen nog steeds World of Warcraft. Dat betekent dat de structuur van de meeste quests nog steeds bestaat uit het aloude ‘dood dit, ga daarheen, klik daarop’. Wat dat betreft is het vooral de context (en de goed geschreven cutscenes) die het nieuw doen lijken. Het is echter genoeg om echt weer even dat oude WoW-gevoel te krijgen. Of dat gevoel ook blijft, is op dit moment niet zo makkelijk te zeggen. Het doorlopen van de zones en het uitspelen van de verschillende class quests zal de meeste spelers wel even een paar weken zoet houden. En dat is op zich eigenlijk al de toegangsprijs plus een maand abo waard. Het is nu echter aan Blizzard om er door middel van updates, nieuwe raids (die zijn er op het moment van schrijven nog niet) en andere content voor te zorgen dat je zonder bezwaar weer maandelijks gaat betalen.

Of dat ook echt gebeurt? Het voelt steeds meer als een anachronisme om spelers maandelijks geld uit de zak te kloppen. Vooral als je ziet dat spellen als Guild Wars 2 zonder abonnementsgeld een best pittig updateschema met steeds nieuwe content leveren. Gelukkig is er niemand die je dwingt om meteen een jaarcontract aan te gaan. Met dat in het achterhoofd is Legion voor de oude fans en voor nieuwsgierige nieuwkomers een goede reden om weer eventjes in Azeroth te verdwalen.

World of Warcraft: Legion is nu beschikbaar voor pc en Mac.

Gears of War 4-campaign krijgt lokale multiplayer op pc GTA Online krijgt update voor bikers
14