World of Tanks (Xbox One) | Gamer.nl

World of Tanks (Xbox One) | Gamer.nl

Clicker-games zijn momenteel erg populair. Dit zijn spellen waarin het de bedoeling is om bepaalde tellers te laten stijgen, voornamelijk door hersenloos ergens op te klikken. Om dat process te versnellen doorloop je eindeloze en zinloze missies zonder doel, afgezien van de voldoening van punten of nepgeld dat naar binnen rolt, waarmee je weer net een beetje beter wordt. In tegenstelling tot pure clicker-games vereist World of Tanks wat vaardigheden, maar desondanks is de free-to-play-titel op de Xbox One erg vergelijkbaar met dergelijke spellen.

Dit is niet direct duidelijk wanneer je de game opstart. Je wordt de eerste keer begroet met tig pop-up-menu’s over wat er allemaal te doen is en hoe je door menu’s navigeert. De tekstmenu’s blijven komen om je meer uit te leggen over wat voor tanks er zijn en hoe je ze kunt kopen. Ongeveer tien minuten later speel je een korte tutorial over hoe je de tanks bestuurt. Op dat moment heeft World of Tanks je ongeveer 20 minuten lang overspoeld met informatie - niet de meest vriendelijke manier om nieuwe spelers te ontvangen.

Kat en kat spelletje

In tegenstelling tot de initiële verwelkoming is het een stuk makkelijker om daadwerkelijk het strijdveld te betreden. Omdat iedereen in een rollende moordmachine rondrijdt moet je snel handelen in hachelijke situaties. Eén of twee goed geplaatste schoten betekenen veelal het einde van je avontuur, waarna het potje voor jou eindigt, dus ben je gedreven om dit niet te laten gebeuren. Na een paar potjes heb je de besturing volledig onder controle en begin je een verschil te maken.

Je rijdt in een level twee-tank door een stad die in duigen ligt. Twee vijandelijke tanks, overduidelijk een hoger niveau dan jouw voertuig, proberen je van twee kanten te flanken. Je rijdt achter een huis langs en verdwijnt van hun rader. Beide vijanden staan even stil, in afwachting van jouw verschijning. Je knalt de rupsbanden van de ene tank kapot, waardoor hij zich tijdelijk niet kan bewegen. Genoeg tijd om verder te rijden en zijn maat van een afstandje onklaar te maken. Nadat je de hulpeloze tank opblaast voel je je even een doorgewinterd tacticus. Dit is wanneer World of Tanks op zijn best is, maar dergelijke momenten komen amper voor.

De cirkel

Eenmaal terug in de lobby word je namelijk overspoeld met accolades en nepgeld, om aan te duiden hoe geweldig jij bent. Hiermee koop je een upgrade en mi chien zelfs een nieuwe tank. Op dit moment heeft World of Tanks je te pakken. Je recente overwinning geeft je het idee dat je echt goed kan worden in World of Tanks en je beloningen zijn hoog genoeg om vooruitgang te boeken. Deze momenten komen niet vaak genoeg voor om het continu leuk te houden, maar het is genoeg om je om jouw tanks te laten bekommeren.

De mate waarmee de game deze beloningen uitdeelt verlaagt niet, maar de grootte ervan neemt ook niet toe. Hierdoor vertraagt de progre ie aanzienlijk na een aantal uur spelen. Tanks en upgrades worden duurder en duurder, wat jou ervan weerhoudt om die felbegeerde medailles in de wacht te slepen tijdens potjes. Daar komt de aap uit de mouw: trek je portemonnee om verder te komen.

Een doel

Vanaf dat moment speel je nog maar met één doel: zo snel mogelijk heel veel geld en ervaringspunten verdienen om nieuwe tanks mee aan te schaffen. Dit is ook in-game goed merkbaar. Je verdient simpelweg het meeste door vijandelijke tanks te vernietigen. Ervaren spelers weten dat ze agre ief zwaarbeschadigde vijanden moeten neerschieten om zo snel mogelijk centen te verdienen. Ja, de beloning voor het beschadigen van tanks is er, maar wanneer anderen er constant met de verdiensten van jouw harde werk vandoor gaan neemt de frustratie toe.

Nog frustrerender is het als je eindelijk een peperdure tank hebt gekocht, om er vervolgens achter te komen dat deze helemaal niet naar wens bestuurt. Je geld en ervaringspunten terugkrijgen kan niet en er is van tevoren geen manier om de gewenste aankoop uit te testen. Daar komt bij dat tanks gebonden zijn aan bepaalde takken en ervaringspunten alleen per tank verdiend worden. Je kunt geen ervaringspunten gebruiken om een andere tank te upgraden. Mocht je ontevreden zijn met je level negen-tank, dan mag je elders onderaan de ladder beginnen. Tenzij je natuurlijk je creditcard erbij pakt.

Xbox One

De Xbox One-port is degelijk uit de verf gekomen. Hoewel het uiterlijk zeker niet wereldschokkend is, zijn de geluidseffecten overdonderend en intens. Grind knarst onder rupsbanden, terwijl links en rechts loodzware kanonskogels over je heen vliegen. Het is een prima overzetting naar deze generatie spelcomputers, al blijft de pc-versie audiovisueel gezien indrukwekkender.

Bovendien is er één groot probleem met de Xbox One port: vertraagde input. Het duurt ongeveer een seconde voordat de bulderende tanks reageren op jouw input. Oké, dergelijke zware voertuigen zijn moeilijk om vlot in beweging te brengen, maar deze vertraging verpest de complete besturing. Die ene seconden maakt het verschil tu en het ontwijken van vijandelijk vuur of stof bijten, of wanneer je probeert te stoppen en toch tegen dat muurtje aanrijdt.

World of Tanks biedt op te veel momenten een zielloze ervaring die egoïstisch gedrag stimuleert en daarbij het potentiële vermaak wegvaagt. Verwacht geen sympathieke multiplayercommunity of een strategisch schouwspel van oorlogsvoertuigen: World of Tanks draait vooral om de volgende upgrade of een nieuwe tank. Dit reduceert het geheel tot de diepgang van een clicker-game: jagen naar die centjes voor het volgende zetje.

World of Tanks is nu gratis te downloaden voor Xbox One.