World in Conflict: Complete Edition | Gamer.nl

World in Conflict was, en is, nog steeds een geweldige RTS. Anderhalf jaar geleden zette de game het RTS-genre zelfs op zijn kop. Sierra Entertainment liet namelijk zien dat de geijkte paden in RTS-land niet bewandeld hoefden te worden om een succesvolle game af te leveren. Nu Sierra echter ter ziele is gegaan, brengt Ubisoft World in Conflict: Complete Edition uit. Mosterd na de maaltijd of toch opnieuw een schot in de roos?

Om het geheugen nog even op te fri en: World in Conflict was alles behalve een standaard RTS. De game was voornamelijk gericht op het multiplayergedeelte en gaf je slechts een beperkt aantal eenheden onder je hoede. Je hoefde ook nooit een volledig gebied te zuiveren met tientallen tanks, maar kreeg je eerder de taak om bepaalde strategische punten in te nemen met slechts een humvee en een APC. Ondertu en stond de oorlog om je heen niet stil en zag je in de verte tanks rijden en infanterie vechten en  of viel er met enige regelmaat een regen van bommen uit de lucht. Dit alles werd bovendien zeer overtuigend neergezet door een schitterende engine.

Daarnaast werd het singleplayer-gedeelte voorzien van een meeslepend verhaal over het wel en wee van de Amerikaanse soldaten en hun achtergebleven families. Sierra Entertainment voegde  echter geen enkele Ru ische mi ie toe. Een gemis dat nu wordt opgevuld met Soviet A ault; de uitbreiding die de Complete Edition volledig maakt. Vergis je dus niet. De Complete Edition is geen speciale editie met een action figure of bonus DVD, het is 'slechts' World in Conflict en Soviet A ault in één pakket. Gamers die World in Conflict al thuis hebben liggen, hoeven niet bang te zijn dat ze geld moeten betalen voor iets wat ze al in hun bezit hebben. Soviet A ault kun je namelijk ook als lo e uitbreiding via het internet verkrijgen.

Maar wat heeft Soviet A ault dan te bieden? De uitbreiding laat je in de huid kruipen van Romanov, een Ru ische officier die de invasie op het Amerikaanse vasteland van dichtbij meemaakt. Wat heet, meer dan eens word je als speerpunt van de invasiemacht gebruikt en krijgt jouw gevechtseenheid de volle laag. Gelukkig hoef je niet alleen te strijden en word je af en toe bijgestaan door kolonel Orlovsky en zijn vaderlandslievende neefje Malashenko. Het verhaal ontvouwt zich op een soortgelijke manier als de Amerikaanse mi ies in World in Conflict. Je wordt bij bepaalde personages duidelijk op het verkeerde been gezet wat betreft hun beweegredenen en beetje bij beetje komt dan ook hun ware aard naar boven.

Geheel in traditie zijn de tu enscènes en de stemacteurs weer van prima kwaliteit. Dit zorgt ervoor dat het geen enkel probleem is om jezelf te verplaatsen in de game. Dit was in World in Conflict al een ijzersterk punt en blijft met gemak overeind in Soviet A ault. Het is alleen erg jammer te concluderen dat de uitbreiding slechts zes Soviet-mi ies telt. En dat zijn er toch net wat te weinig om het geheel echt meeslepend te maken. De makers dachten dit te compenseren door de nieuwe mi ies te verweven met de oude mi ies, maar hierdoor word je gedwongen om ook de Amerikaanse mi ies voor een tweede maal volledig te herspelen. Een keuze die niet iedere World in Conflict-veteraan met gejuich zal ontvangen. Aan de andere kant krijgen gamers die nog niet eerder met de game in aanraking zijn gekomen, een bijzonder goed uitgewerkte verhaallijn voor de kiezen. En dit zijn toch vooral de mensen waar de Complete Edition voor bedoeld is, de World in Conflict-veteranen kopen de uitbreiding wel via het internet.

World in Conflict: Soviet A ault is een game die echter pas echt tot zijn recht komt in multiplayer. En na maanden van afwezigheid op de slagvelden van World in Conflict waren onze eerste stappen weer een bijzonder prettig weerzien. Soviet A ault voorziet in een paar nieuwe maps, waaronder een ijskoude variant die zich afspeelt in een Noorse Fjord en eentje die je midden in Berlijn dropt met uitzicht op de Branderburger Tor en de Straße des 17. Juni. Overigens ziet de Berlijnse variant er behoorlijk realistisch uit en zul je, wanneer je vaak in Berlijn bent geweest, nog best wat plekken herkennen. In totaal staan er vijfentwintig maps tot je beschikking die voldoende spelplezier bieden.

Al met al zijn we nog steeds een beetje verliefd op World in Conflict. Er zijn maar weinig RTS-games die qua spelplezier en intense actie ook maar in de buurt komen van deze game. Heb je World in Conflict anderhalf jaar geleden al gespeeld, dan is de Complete Edition mi chien niet direct een must buy, maar alles wijst er dan ook op dat Ubisoft deze variant heeft gemaakt met voor de groep gamers die World in Conflict nog niet hebben gespeeld. En juist voor deze groep is de game een regelrechte aanrader. Er zijn maar weinig games die anderhalf jaar na de release de huidige toppers kunnen bijbenen; World in Conflict doet het echter met twee vingers in de neus en één vinger op de knop voor een nuclear strike.