World Championship Poker 2 | Gamer.nl

Je kunt er niet omheen, pokeren is populair. Op TV kijken we naar profe ionele toernooien, of zien we hoe bekend Nederland probeert een pokerface te houden. Op internet zijn er tal van programma’s te vinden waar je naar hartelust om nepgeld of echt geld kunt spelen. De één wordt verslaafd en raakt in de schulden, de ander weet zijn studie er mee te betalen. Niet gek dat uitgever Oxygen met een pokerspel komt.

Omdat elke zelfrespecterende, beroemde pokerspeler tegenwoordig wel zijn naam leent aan een spel, heeft World Championship Poker 2 nou niet direct de spannendste namen in het spel zitten. We moeten het doen met Howard Lederer, Greg Raymer, Clonie Gowen, Amri Vahidi, Robert Williamson III, Paul Darden en Matt Savage. Leuk is wel dat de speelstijlen van die spelers ook daadwerkelijk in het spel zijn overgenomen.

Het spel heeft multiplayer, maar daar komen we later op terug. Het belangrijkste in de game lijkt namelijk de singleplayer te zijn, een uitgebreide carrièremode waarin je van pokernewbie naar pokerheld gaat. De carrière loopt van pokeren tegen je vrienden in de kelder van je ouderlijk huis, tot het spelen met de pokersterren van de wereld op de meest luxueuze locaties. Je begint eerst met het meest bekende pokerspel Texas Hold ‘m, maar later zul je toch ook aan de andere pokervarianten moeten. Leuk voor de variatie en het gebruiken van andere strategieën.

Hoewel World Championship Poker 2 een aardige poging doet om AI-tegenstanders zo menselijk mogelijk over te laten komen, blijft het AI en AI is een op gegeven moment voorspelbaar. Hetzelfde is het met de bewegingen en opmerkingen die ze maken, die gaan herhalen en vervelen. Daar komt bij dat wanneer je gewend bent tegen menselijke spelers te spelen, de AI toch tegenvalt. Geinig is wel dat je, wanneer je hele goede of hele slechte kaarten hebt, een minigame moet doen. Je moet met de linker analoge stick een streepje precies op de juiste plek op een bewegend rondje zien te plaatsen. Door op een klein stukje van het rondje te staan wanneer de tijd afloopt houd je een pokerface. Een ander klein stukje zorgt voor een bluf, terwijl de rest van het rondje zorgt voor een tell. Met een tell laat je weten wat je in huis hebt.

Ben je de AI zat, dan kun je ook nog met het spel online. Het probleem met online pokerspellen, of het nou op een spelcomputer of een gratis spel op de PC is, is echter dat het niveau altijd afhangt van de serieusheid van de spelers. Wanneer het niet om echt geld te doen is, maar een virtuele bankrekening, heb je negen van de tien keer van die knuppels die telkens all-in gaan en dat verpest de spanning en het spelplezier. Met World Championship Poker 2 zit het niet anders. Het spel heeft wel een zekere meerwaarde vergeleken met tal van gratis spellen die online te vinden zijn: je kunt elkaar zien via de EyeToy-camera. Tevens is het visueel wat spannender, maar is die meerwaarde wel genoeg?

World Championship Poker 2 komt ook op allerlei andere systemen uit. Wij zijn met de Playstation 2-versie bezig gegaan en de meerwaarde is daar zo jammerlijk laag. Op de Xbox 360 kan het al direct een stuk leuker zijn door Xbox Live en op de PSP is het ook niet verkeerd om een geinig pokerspel in de trein te hebben. Mocht je echter willen leren te pokeren, heb je alleen een PS2 thuis staan en ben je niet al te kieskeurig? Dan is World Championship Poker 2 een prima keuze. Voor maar 20 euro kan je niet snel misgaan.