Wonderbook: Book of Spells | Gamer.nl

Wonderbook: Book of Spells | Gamer.nl

Wonderbook is Sony’s manier om boeken tot leven te brengen en ons een interactieve vertelling te laten ervaren. Iedereen herinnert zich wel hoe het was wanneer je ouders je een verhaaltje voorlazen voor het slapengaan en hoe graag je wilde dat er toch nog een extra bladzijde voorgelezen werd. De magische combinatie van een serene, rustieke vertelling en de kleurrijke plaatjes van Winnie de Pooh of Mickey Mouse was een heerlijke ervaring. The Book of Spells, het eerste boek voor Wonderbook, wil maar al te graag diezelfde ervaring bieden, met als enig verschil dat je het verhaal dan natuurlijk zelf kan beïnvloeden.

Het leven van een tovenaarsleerling

The Book of Spells is een oud en waardevol boek met allerlei beroemde tovenaar preuken uit het universum van Harry Potter. Het speelt zich 200 jaar af voordat de bebrilde tovenaar Hogwarts betreedt en in dit verhaal ben jij de held. Zonder relevante reden krijg je het boek en word je onderwezen in het heilige tovenaarsvak. Met je Move-controller als toverstok, het blauwe wonderbook als een magisch geschrift en gehurkt zittend in je eigen woonkamer ben je klaar om de wereld te betoveren.

Wat je vervolgens beleeft is echter geen groots avontuur, maar een interactieve en fictieve cursus. Er is een profe or die jou in eerste instantie het boek introduceert en je gedurende de gehele game begeleidt en onderwijst. Elke nieuwe tovenaar preuk leer je volgens hetzelfde stappenplan. Eerst krijg je een beschrijving, daarna een historisch perspectief, vervolgens de oefening en als laatste een test. Elk segment van de les is daarbij een pagina uit het Wonderbook. Eigenlijk precies zoals in het klaslokaal dus. En zelfs als je er een tovenaar door wordt, is dat niet bijster intere ant en zelfs nogal saai.

Als ervaren gamer ben je dan ook waarschijnlijk al snel afgehaakt. Vooral omdat de toetsing aan het einde van het hoofdstuk kort, simpel en weinig enerverend is. Zo kom je in het eerste hoofdstuk uiteindelijk terecht in een mooie sprookjesachtige omgeving waar een waterachtige geest van een paard is ontsnapt. Jij moet je met je geleerde spreuken door de omgeving manoeuvreren en laat bijvoorbeeld tandwielen zweven richting plekken in een deur of laat teugels op het hoofd van het paard vallen. Elke test bestaat uit een verzameling van dergelijke minigames. Het is leuk om een bepaalde spreuk te activeren met een bepaald gebaar of uitspraak, maar in de daadwerkelijke actie word je zoveel aan de hand genomen dat je met elke spreuk gewoon een kant op moet wijzen. Dat is niet erg uitdagend en roept ook niet echt het gevoel op dat je aan het toveren bent.

Leuk voor de kleintjes

Je moet je er dus gewoon even overheen zetten dat deze game niet voor jou is, maar bestemd is voor de jongere mensen in het gezin. Voor hen heeft deze game veel meer charme om wel het tovenaarsgevoel te krijgen. Zo wordt het leren van spreuken op een vrolijke en aangename manier verteld en is het erg kindvriendelijk. Je kan er bij elke spreuk voor kiezen om het achtergrondverhaal van de spreuk te horen, waarna er zich een soort interactieve poppenkast afspeelt. Dit zijn luchtige verhaaltjes die verder geen invloed hebben op het eigenlijke spelverloop, maar wel vermakelijk zijn. Daarnaast kun je er af en toe voor kiezen om een animatie in gang te zetten wat voor een komisch effect zorgt. Zo kun je bijvoorbeeld iemand een scheet laten maken of je kunt ervoor kiezen om een woord te vervangen voor iets belachelijks. Dat er in de vertelling bijvoorbeeld in plaats van over een ‘omgehakte boom’ over een ‘enorme trol’ wordt verteld. Je ligt niet schaterlachend op de grond, maar je kleine broertje vindt het vast leuk. En dat is ook een hoop waard.

Daarnaast is het belangrijk dat dergelijke games werken en je niet constant geroepen wordt om uit te leggen wat er moet gebeuren of klachten aan moet horen dat iets het niet doet. Van dergelijke momenten is namelijk vrijwel geen sprake. In een ruime, goedbelichte kamer herkent de Eye Camera altijd het boek en je Move-controller. En zelfs na de wildste bewegingen is geen hapering te vinden in het beeld. Ook worden de gebaren makkelijk geregistreerd en herkent het systeem zelfs de Brabantse uitspraak van Wingardium Leviosa. En verder word je bij elke actie begeleid door de verteller en vertelt hij het altijd als je iets gemist hebt of als er niks meer te vinden is.

The Book of Spells is meer een interactief lesboek dan een echte game en dat is soms best wel jammer. Er zit erg veel uitleg in de game en niet alles is even bijzonder om aan te horen. Je ziet jezelf daarnaast constant met een toverstok in je hand en dan is het jammer dat je daar niet constant wat leuks mee mag doen. Desondanks is The Book of Spells een charmant product, waar je met een gerust hart de jongere personen onder ons een plezier mee kunt doen. Het plaatst je in de rol van een soort kleutertovenaar die er nog achter moet komen hoe de wereld in elkaar steekt. En die ontdekking is ook een mooie.