wolfenstein youngblood

Wolfenstein: Youngblood negeert waarin de reboot excelleert

Doekje voor het bloeden

Geschreven door Ron Vorstermans op

Wolfenstein: Youngblood stelt vooral teleur omdat Wolfenstein 2 veel meer was dan een goed schietspel. Youngblood is dat niet. Hoewel er genoeg momenten zijn waarop de snelle gameplay imponeert en de co-op vermaakt, stelt de game op bijna ieder ander vlak teleur.
6
Score
60
Score: 60
  • Pluspunten
  • Upgrade-systeem, de snelle actie blijft top, co-op is leuk genoeg
  • Minpunten
  • Weinig verhaal, mindere cast, veel herhaling in omgevingen, bepantsering vijanden, checkpoints verweven met ergernissen
Wat wil ik graag van Wolfenstein: Youngblood houden. Ik heb het echt geprobeerd, maar richting het einde van de verhaallijn heb ik de handdoek in de ring gegooid. Wolfenstein 2 is een van de beste games van de huidige generatie consoles. Verhalend sterk, een geweldige cast, enkele weergaloze plottwists. Wolfenstein: Youngblood stelt op al die vlakken teleur en introduceert vooral nieuwe ergernissen. Wat dat betreft is het een raadsel waarom de makers sommige beslissingen in dit nieuwe deel zo prominent laten debuteren. Los van de co-op komt het gros niet uit de verf.

Het contrast tussen Wolfenstein deeltje twee en dit Wolfenstein-tussendoortje is fors, maar evenzeer klein. Het ligt allemaal aan de momenten waarop de game imponeert. Wolfenstein 2 moest het hebben van zijn geweldige verhalende momenten en personages, plus de actie en set pieces die daarop aansloten. Wolfenstein: Youngblood moet het hebben van zijn sporadisch geweldige actie en de schaarse, spectaculaire momentjes die daarbij komen kijken. Mede dankzij de co-op-formule komt het knallen geweldig uit de verf. Soms zelf beter dan in Wolfenstein 2. Maar daar is dan ook meteen alles mee gezegd.

Zelf zou ik met liefde een maatje uitnodigen om samen nog eens heel de game te doorlopen. Dat meen ik echt. De wisselwerking tussen de twee hoofdrolspeelsters is precies de juiste hoeveelheid stupide. Bovendien geeft Youngblood je dankzij een level- en upgradesysteem continu de indruk dat je steeds sterker wordt. Ergens in Youngblood schuilt een goede game, iets wat zich vooral toont op de momenten dat je genoeg reden (en munitie) hebt om al knallend los te gaan. Die situaties zijn helaas schaars. Voor je het weet loop je tegen een muur: heb ik hier nog wel zin in?

wolfenstein youngblood

Verhaal

Je doorloopt de game met de dochters van BJ. De protagonist is vertrokken naar Europa en de zusjes gaan naar hem op zoek. Het tweetal wordt bijgestaan door een andere dochter: die van de verzetsleidster uit het twee deel. Haar kroost fungeert in Youngblood als moreel en letterlijk kompas en leidt je door de levels.

Er is opnieuw een centrale uitvalsbasis waarin je met je crew praat – de catacombetunnels onder Parijs. Zo interactief en speels als de onderzeeër in Wolfenstein 2 is de nieuwe hub niet. Na het begin worden tussenfilmpjes zelfs steeds zeldzamer. Vanaf dan is het kristalhelder: het verhaal en de cast speelt geen grote rol in Youngblood. De voornaamste dialoog vindt plaats tussen de zusjes zelf, hoofdzakelijk tijdens de generieke loop-daarheen-segmenten in missies. Ook de opzet van de missies is iets anders. De lineaire verhaallijn is ingewisseld voor een meer openmissiestructuur.

wolfenstein youngblood

Je selecteert in Youngblood een missie, die je vergaart door met mensen in je uitvalsbasis te praten, en volgt vervolgens de marker op het kompas naar je missiedoel. Heel af en toe word je tijdens je klusjes opeens gebeld: of je even een autobom wilt plaatsen of wat documenten wilt stelen. Youngblood heeft openwereldinvloeden, maar is zeker geen openwereldgame. Veel missies vinden plaats in dezelfde gebieden, waarvan er aanvankelijk maar drie zijn. De gebieden voelen groot en gedetailleerd aan, maar het hergebruiken van omgevingen doet na tien uur wel echt af aan het gevoel een ‘volledige’ game te spelen.

Voordat je aan de slag gaat word je gedwongen te kiezen tussen een van de hoofdrolspelers. Het maakt in principe niet uit wie je kiest. Wel kies je direct tussen twee skills: een stealth-camouflage of een fikse schouderduw. Beide skills zijn up te graden. In de game vergaar je sowieso punten waarmee je wapens sterker maakt, je je mechanische pak uitbreidt of nieuwe skills vergaart. Die milde rpg-structuur (die is gekoppeld aan een levelsysteem) is an sich vermakelijk. Je wordt merkbaar sterker naarmate je meer speelt. Het nadeel is dat vijanden zeker in het begin erg snel meegroeien met jouw level.

Dat betekent dat je vijanden tegenkomt die je nog niet kunt verslaan, al geldt dat met name voor het begin van de game. Maar veel vervelender is dat sommige vijanden daardoor de hele game lang enorme kogelsponzen blijven. Alle listige vijanden dragen bepantsering, waardoor ze meerdere leeggeschoten magazijnen van jouw kant vereisen. Daarin schuilt echt nauwelijks lol. Je staat pal naast sommige vijanden blind magazijnen op ze in te pompen, wachtend op het moment dat hun levensbalkjes volledig zijn leeggelopen. Ja, de game heeft nu levensbalkjes.

wolfenstein youngblood

Knallen

Die invalshoek zorgt er ook voor dat de mogelijkheid om stealth te gebruiken alleen bij aanvang van de gevechten een effectieve tactiek is. Nu was dat in Wolfenstein 2 ook al zo, maar het geeft wel te denken. Is stealth een leuke speelwijze als je er met geluk misschien drie vijanden mee kunt neerhalen, waarna de game vrijwel altijd ontaardt in chaotische actie? Het antwoord laat zich raden.

Deze Wolfenstein-reboot imponeert al sinds 2014 met die simpele actie, laat daar geen misverstand over bestaan. Actie waarbij je zelf verantwoordelijk bent voor het vergaren van ammunitie en het meester worden van de pacing. Er schuilt een zekere uitdaging en bevrediging in het knallen. Kogels scheuren tegenstanders aan stukken, nazi’s kermen het uit van de pijn en de wapens zijn net uiteenlopend genoeg om met wat upgrades steeds weer vers aan te voelen. Combineer die kwaliteiten met iets doeltreffends als co-op, en je begrijpt dat het schieten in Wolfenstein: Youngblood van niet te onderschatten waarde is voor de herspeelbaarheid.

Hoe specifieke segmenten door testsessies zijn gekomen is een van de grootste raadsels van 2019

Tegelijkertijd heb ik mij af en toe groen en geel geërgerd aan sommige designkeuzes. Ik kan er in sommige gevallen oprecht nog steeds niet over uit. Iedere keer wanneer je opnieuw een gebied binnenkomt - wat vanwege de open structuur vaak gebeurt - ben je op dezelfde vijanden aan het knallen. Op een gegeven moment leer je ze dan ook te negeren en ze straal voorbij te lopen. Dat is tot daaraan toe, maar het vergaren van ammunitie is bij sommige eindbaasgevechten een onverklaarbare doorn in het oog. Upgrades die het bijeen sprokkelen van ammunitie makkelijker zouden moeten maken doen daar niets aan af.

Sterker nog, bij een van de (drie) eindbaasgevechten ging ik meermaals dood omdat ik geen kogels meer kon vinden. Met de handen in het haar en de staart tussen de benen gaf ik het op.

Op zich geen ramp, maar de checkpoint waar ik vervolgens weer werd neergezet was drie kwartier spelen geleden. Tot overmaat van ramp: deze game spawnt je met de hoeveelheid ammunitie die je had toen je doodging - inderdaad, nul. Als je dan vervolgens opnieuw doodgaat door een gebrek aan ammunitie, is enige frustratie wel te begrijpen. Bij mij was daar een zeker kookpunt bereikt; het zout stroomde uit mijn broekspijpen. Ik heb de moeilijkheidsgraad omlaag moeten schroeven om verder te willen spelen. Anders was ik oprecht met spelen gestopt. Hoe die specifieke segmenten door testsessies zijn gekomen is een van de grootste raadsels van 2019.

wolfenstein youngblood

Beter

Nogmaals, ik wilde Youngblood graag leuk vinden, maar Wolfenstein 2 is een veel betere game op vrijwel ieder front. Daar doet het gebrek aan co-op niets aan af. Youngblood is niet per se slecht. Met name in co-op valt er genoeg knalplezier te beleven, en zelfs als je in je uppie door de levels ragt tilt de actie deze shooter naar een hoog niveau. Maar de ergernissen vieren hoogtij. De grillige checkpoints, een matig levelsysteem en het gebrek aan een leuke cast of boeiend verhaal overheersen. Bethesda doet er goed aan deze game voor een zachter prijsje in de winkel te leggen.

Wolfenstein: Youngblood ligt nu in de winkels voor pc, PlayStation 4, Switch en Xbox One. De game is gerecenseerd op de pc.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Pre-order voor PlayStation 5 verschenen bij Zweedse MediaMarkt Crash Team Racing krijgt nieuw level en microtransacties
16

Reacties op: Wolfenstein: Youngblood negeert waarin de reboot excelleert

• Markus88

• 31 juli 2019 11:49
    ik was echt SUPER hyped voor deze game. heb zelfs de laatste 2 wolfenstein's nog eens doorgelopen om helemaal ready te zijn voor deze game! tja, 2 uur later refund. echt zonde. (moet wel zeggen dat ik het niet in co op heb gespeeld, alleen singeplayer)

• clandestine666

• 31 juli 2019 12:43
    Jammer zeg. Ik heb er nu iig geen spijt van dat ik eerst voor Wolf Cyberpilot ben gegaan, al is dat ook niet echt een hoogvlieger. Misschien haal ik deze nog eens uit de budgetbak.

• Fordon_Greeman

• 31 juli 2019 12:52
    Tja had dat gevoel al bij de trailers. Op een bepaald moment bekruipt je het gevoel dat 'more of the same again' gewoon niet goed genoeg is.

• Mr_joystick88

• 31 juli 2019 13:40
    Het is best een vermakelijke game en zeker samen ia het leuk knallen met veel bloed en ledematen die rond vliegen… maar verder is het een heel stuk minder dan de vorige delen, zeker het verhaal is erg zwak en mis ik het geweldige deel 1 en 2.. hopelijk word de volgendeveen vervolg op deel 2 en gewoon weer met bj en een goed verhaal wat verder gaat waar deel 2 eindigd

• casualkiller

• 31 juli 2019 17:58
    Wederom geen woord over de microtransacties: uitgebreid hier

En we hebben er weer een, een game die helemaal geen RPG-achtige taverelen nodig heeft , ingebouwd om te grinden en je te lokken met microtransacties. het is zo doorzichtig, zo bethesda. Deze game heeft dat zoooo helemaal niet nodig, gewoon nazi's afknallen zoals wolfenstein 1 en 2 , maar nee. Pre-order al weken geleden gecancelled gelukkig, de reviews liegen er niet om.

• watashi wa maurice desu.

• 1 augustus 2019 12:32
    @casualkiller

True. Dit soort games is gewoon breinloos knallen en niet allerlei rare mechanieken nodig die je forceert tot aankopen of wat dan ook.
    Wolfenstein zou simpele enkel lopen en knallen moeten zijn. En dat dan in pure vorm wn gewoon lomp wn met knipoog, dan is het gewoon top

• Paul_Power

• 31 juli 2019 18:38
    Deze game is heel snel in elkaar gefrommeld alleen maar om microtransacties, het is totaal de setting en naam Wolfenstein niet waardig, het is alleen maar gedaan omdat het een goede reputatie heeft/had en zo hopende dat veel mensen het zouden kopen en daarna nog lekker veel microtransacties geld te krijgen. Er komen nog veeeeel meer microtransacties waarschijnlijk nog een deel pay to win ook, we gaan het zien.

• djensen

• 31 juli 2019 19:24
    Oef, ik keek hier wel naar uit moet ik eerlijk zeggen. Jammer…

Had gehoopt op een nieuwe soort Far Cry 3: Blood Dragon eigenlijk. Blij dat ik toch even gewacht heb dan.

• Undefused

• 31 juli 2019 20:38
    Lijkt me evengoed wel vermakelijk voor max 20 euro ofzo

• oblivion100

• 1 augustus 2019 03:06
    Ik heb 2 dagen voluit Wolfenstein Youngblood gespeeld enkel in co-op.
    Ik moet zeggen dat ik nooit eerder zo veel plezier met een Wolfenstein game heb gehad. De game leent zich perfect voor co-op. Meer nog het lijkt me zelfs een must om op deze manier te spelen. Ik kan me alleen spelen momenteel niet inbeelden. Elke keer op het tipje van je stoel zitten samen de beste manier uitzoeken hoe je de vijanden te lijf gaat. Daarnaast werkt het healing systeem ook bijzonder goed.

Ik ben echt verschoten van hoe goed deze Wolfenstein is voor dezelage prijsje. Net daarom trok ik even extra grote ogen open toen ik de 6/10 van deze review zag. Ik kan wel begrijpen waarom de reviewer negatief is over bepaalde zaken maar om deze Wolfenstein een correcte beoordeling te geven moet hij echt in co-op gespeeld worden zoals hij bedoelt is om te spelen. We mogen blij zijn dat het niet enkel in co-op speelbaar is zoals bij A Way Out. Gelukkig zijn dat de makers de mogelijkheid geven om het spel eventueel alleen te spelen maar ik merk onmiddellijk op dat de game daar niet voor is gemaakt. Met een buddy spelen is dit een dijk van een game. Ik heb zelf amper er iets op aan te merken. Je zult wel vaak moeten terugkeren naar bepaalde plekken. Maar of dit een nadeel is met zulke prachtig weergeven Frankrijk is maar de vraag. Ik keer morgen in ieder geval met plezier terug.

• Martijn_M

• 1 augustus 2019 09:36
    @oblivion100 Krijg de neiging om te geloven dat voor Bethesda single player op sterven ligt. Ik ben ook benieuwd hoe lang "cosmetic only" stand houdt voor het pay to win wordt.

• Aldodilly

• 1 augustus 2019 21:32
    @oblivion100 Het is ook geen slechte game. De game is oké. Maar ik er zijn momenten waarop ik me (in co-op!) groen en geel geërgerd heb aan de designkeuzes. Verder is A Way Out natuurlijk een heel andere soort co-opgame, die game was nog niet eens een klein beetje leuk geweest als je met AI moest spelen.

• TheChief

• 1 augustus 2019 12:00
    Slechter dan Wolfenstein 2 dus, en die was imo op zijn beurt al aanzienlijk slechter dan Wolfenstein The New Order.

Ik vond Wolfenstein 2 voornamelijk opbouw zonder dat er een fatsoenlijk pay off tegenover stond. Het verhaal kabbelde en kabbelde, na de geweldige start, maar door en leek aanvankelijk nergens heen te gaan totdat er werd opgebouwd naar een climax die uiteindelijk enorm tegenviel in de vorm van een 'bossfight'.

• Aldodilly

• 1 augustus 2019 21:30
    @TheChief Dat mag je zeker vinden, daar is zeker niets mis mee, maar los van het plotse einde vind ik Wolfenstein 2 op ieder vlak beter. Zeker pacing en al zeker het verhaal (met name vanwege de twists, character building daargelaten).

• garciagarcia

• 1 augustus 2019 12:51
    Kreeg deze game gratis bij mijn nieuwe PC. Echt letterlijk na 1 uurtje spelen gestopt en gelijk verwijderd van mijn PC. Koop dit niet mensen!

Als iemand de game wilt testen mag diegene wel mijn inloggegevens van de Bethesda launcher. Ik heb daar verder toch geen enkele game op.

• Oxymorphone

• 5 augustus 2019 23:53
    Nou. Na eindelijk een account te hebben gemaakt, wachtwoorden, naam in gebruik, geheime vragen en een sterk wachtwoord en dan ook nog email geverifierd, Bethesda vriend toegevoed. Buddy pas uitgevogeld. Uur verder en herstarten, konden we eindelijk schieten. Wat een ramp dit spel, je staat letterlijk met een shotgun faceshots te geven en ze gaan gewoon niet neer. Dan loop je en je hele beeld schud heen en weer, ren maar niet want dan word je zeeziek. wapens voelen aan als proppenschieters en dat is dan in co-op. En dan die domme kreten van die 2 sletten die je speelt, smakeloos.
    Wat een cashgrab die de mooie naam van Wolfenstein schaad. Vermoed omdat het niet door Machinegames ontwikkeld is.