Wipeout 2097 was één van mijn eerste games voor de PS1. Het is door de unieke combinatie van futuristisch en trendy design, hedendaagse muziek en solide gameplay misschien wel één van mijn favoriete games ooit. Het definieerde ook de richting die Sony wilde op gaan met het merk PlayStation: volwassen en trendy. Wipeout is eigenlijk een begrip dat thuishoort op de PlayStation en er is geen console uit Sony's handen waarvoor niet een Wipeout-game is uitgekomen. De PS3 bleef echter jammerlijk Wipeout-loos. Tot voor kort dan. Want Wipeout HD is eindelijk uitgekomen.

Tegen iedereen die op zoek is naar een leuke futuristische arcadegame wil ik zeggen: koop deze game niet! Wipeout HD is leuk, heel leuk. Wipeout HD is ook futuristisch. Maar Wipeout HD is zeker geen arcadegame. De game is hardcore en heeft een moeilijkheidsgraad waar je als beginner je haren van uit je kop zult trekken. Het begint echter best makkelijk. Het spel laat je door middel van een grid systeem rustig aan beginnen en op het laagste snelheidsniveau, genaamd Venom, kan kennis worden gemaakt met alle circuits. De zeven andere tegenstanders kunnen echter al behoorlijk agressief zijn. Gelukkig zijn er tijdritten die je vaker op een bepaald track laten racen en waardoor je bekend kunt raken met de verschillende parkoersen. De Zone-modus is ook weer aanwezig en hierin word je al snel geconfronteerd met je eigen onkunde, wanneer je zoveel mogelijk rondjes moet maken en moet overleven terwijl de snelheid telkens omhoog wordt geschroefd.

In de volgende klasse, Flash, komt de wereld al wat sneller voorbij zetten. In deze klasse zul je de luchtremmen moeten gebruiken om een bocht een beetje te kunnen halen. De zogenaamde 'double-tap' behoort tot de mogelijkheden om een bocht nog scherper te kunnen maken. Door twee keer achter elkaar de luchtrem te gebruiken strafed je schip als het ware een aantal meters naar links of rechts. Dit is ook een goede manier om wapens te ontwijken. Als je eenmaal een circuit een beetje kent, is het mogelijk om op bepaalde punten een kurkentrekker uit te voeren. Als je een sprong maakt en je beweegt snel van links naar recht naar links (of andersom), dan krijgt je schip na een draai om z'n as een flinke boost. Twee extra klassen komen later in het spel aan bod, namelijk Rapier en Phantom. Rapier is van het kaliber Hans-Klok-in–je-kamer en Phantom is van de klasse vol-met-je-bek-in-een-straalmotor.

Het is de combinatie van al de genoemde besturingselementen die van Wipeout HD een simulatie maakt. Als het allemaal klikt, dan gaat het ook goed. Uitleggen hoe je zover komt dat het klikt is echter moeilijker. Het optimaal gebruiken van de besturing is namelijk meer een kwestie van gevoel. En dit is wat Wipeout HD zo goed, maar ook zo moeilijk maakt. Om sneller te worden, zul je jezelf moeten verbeteren. De voertuigen waarin je racet hebben misschien dan wel verschillende rij-eigenschappen, maar levert uiteindelijk niet een enorm voordeel op ten opzichte van een ander voertuig. Het is bovendien niet mogelijk de eigenschappen schip te veranderen. Wel is er één nieuwe speleigenschap, namelijk de Pilot Assist. Zet deze aan en je wordt als het ware van de muren afgeduwd. Een erg handig en noodzakelijk middel om de beginners kennis te laten maken met Wipeout.

De besturing van een spel is belangrijk, maar in het geval van Wipeout HD zijn de graphics even belangrijk. Want mijn God, wat ziet Wipeout HD er goed uit! Sony is met deze game eindelijk in staat om te laten zien wat het is om in Full HD te kunnen spelen. Grafische imperfecties als screan tearing an aliasing zijn aanwezig, maar wel in zo'n geringe mate dat dit absoluut niets afdoet aan de 1080p wereld die in een solide 60 frames per seconde voorbij vliegt. Om het spel goed te laten lopen, lijkt Sony absoluut geen concessies te hebben gedaan qua details en special effects. Als je het spel stop zet en met behulp van de uitgebreide Photomode de omgeving bekijkt, valt pas op wat voor een detail de omgevingen hebben. In Zone-modus wordt het allemaal nog mooier. De baan is hetzelfde gebleven, maar alle natuurlijke kleuren hebben plaats gemaakt voor neon kleuren die in het voorbijschieten bijna een epileptische aanval opwekken. Onder je zie je op de maat van de muziek een oscilloscoop-effect meebewegen. Iets dat in eerdere filmpjes veel sterker aanwezig was, maar in de uiteindelijke versie iets is terug geschroefd. Ook de voertuigen waarmee je racet zijn prachtig gedetailleerd. Het leuke aan Photomode is ook nog eens dat je effecten zoals focus en motion blur kunt toepassen om het plaatje er gelikt uit te laten zien. Voeg aan dit enorme oog voor detail ook nog eens de explosies en rookeffecten toe, en je vraagt je af hoeveel zieltjes Sony aan de duivel geofferd moet hebben om dit te bewerkstelligen.

Een positieve verrassing is het enorme detail dat is te vinden in kleine aspecten van Wipeout HD. Het zijn namelijk die kleine dingen die je zelfs na vele uren spelen blijft ontdekken. Zo viel het me na het uitproberen van een aantal schepen op dat de motorgeluiden per schip sterk verschillen. Zo klinkt de motor van het team Feisar zoals je zou verwachten van een plasmamotor, maar als je met Icaras speelt hoor je een pulserend geluid dat meer wegheeft van een oude V1-bom uit de Tweede Wereldoorlog. Op het gebied van audio zijn er wel meer dingetjes die net even opgemerkt moeten worden. Denk bijvoorbeeld aan het omgevingsgeluid en de muziek die gedempt worden als je geraakt wordt of als je een schild gebruikt. Laat je het gas los om daarna met volle kracht weer verder te gaan, dan hoor je een oh zo voldoenende knal uit de straalpijp komen. Alsof dat beetje onverbrande gas ineens tot ontbranding wordt gebracht. Deze kleine dingen zijn op zich misschien niet eens uniek, maar bij elkaar zorgen ze voor die glanzende laag vernis die het spel afmaakt.

Wipeout HD maakt gebruik van een lobby-systeem. Iemand maakt een lobby aan met de variabelen om een race of tournooi te doen, de snelheidsklasse en het maximaal aantal spelers. En natuurlijk is ook te kiezen op welk circuit of circuits er is te racen. Er is geen lag, het binnenkomen van een lobby gaat zeer soepel en het belangrijkste: de races zijn fenomenaal leuk om te doen. Het gevoel dat je vanaf de tweede plek op het laatste rechte stuk met behulp van een snelheidsboost nog net de eerst kunt eindigen is praktisch ongeëvenaard. Nog leuker is het als de persoon die net het onderspit heeft moeten delven een headset heeft en zijn onvrede laat horen.

Toch kan ik niet anders dan de online modus sterk te bekritiseren. Er zijn meerdere problemen die naar voren komen als je wat meer races achter je kiezen hebt. Een groot gemis is de afwezigheid van de mogelijkheid om mensen uit je vriendenlijst uit te nodigen in je eigen lobby. Je kunt de lobby wel instellen op friends-only, maar dan zullen ze je toch uit de grote lijst van andere lobby's moeten zien te vinden. Een ander groot minpunt is dat Pilot Assist in de hogere snelheidsklassen Rapier en Phantom een enorm voordeel oplevert voor de mensen die het gebruiken. Een lobby aanmaken waarin Pilot Assist niet toegestaan is, zou prettig zijn, maar dit is echter niet mogelijk. Een race kan daarom gruwelijk verpest worden als je in Phantom achteloos wordt ingehaald door iemand die duidelijk geen moeite doet om door een bocht te sturen. Een groter probleem is dat onder bepaalde omstandigheden je PS3 kan vastlopen tijdens een online sessie. Ikzelf heb er al verschillende keren op het punt gestaan de finish te passeren, om ineens het beeld stil te zien staan en je hoop om te winnen, te zien vervliegen. Sony belooft de online problemen op te lossen, maar vooralsnog zit er niets anders op dan het maar over je heen te laten komen.

Het is in het verleden wel vaker voor gekomen: de eerste 'next-gen' game heeft last van next-genneritis. Alles ziet er mooier uit, maar de content is niet bijster veel veranderd. Dit is op het eerste gezicht ook het geval met Wipeout HD. De circuits en schepen zijn namelijk direct over genomen uit Wipeout Pure en Pulse. Toch kunnen we het spel er niet op afrekenen. Het spelen met één van de drie besturingsopties (met d-pad, analoog of motion controls) in 1080p zorgt er samen met enorme geliktheid ervoor dat het lijkt alsof je een nieuwe game speelt. En als je de prijs van 18 euro erbij haalt, kun je niet anders dan concluderen dat je met Wipeout HD veel waar voor je geld krijgt. Wel had ik verwacht dat Sony wat meer gamemodi in het spel zou stoppen. Er is zoveel te doen met de combinatie van racen en wapens behalve alleen racen, zone en tijdritten. Bovendien is de Eliminator-modus niet overgezet uit Wipeout Pulse. Deze Deathmatch-modus voor racers had zeker niet misstaan in Wipeout HD.