Windjammers | Gamer.nl

Windjammers | Gamer.nl

De zomer loopt op zijn eind, maar dankzij Windjammers kan het zonnetje nog even in huis blijven hangen. Deze oorspronkelijk in 1994 verschenen game is opnieuw uitgebracht voor de PlayStation 4 en PlayStation Vita. Op het eerste gezicht is dat niet zo’n bijzondere ontwikkeling, ware het niet dat de originele Windjammers berucht lastig legaal te verkrijgen is. De game was lange tijd namelijk alleen in arcadehallen en op de bijzonder dure Neo Geo te spelen.

Re-releases en remakes verschijnen aan de lopende band, maar Windjammers is niet alleen vanwege zijn hoge prijs een bijzondere game. Het is namelijk een uitstekende multiplayergame die naar moderne maatstaven nog steeds prima speelbaar is. Het typische 90’s-stijltje is bovendien gewoon weer opnieuw cool.

Windjammers

Voor de amateurs en de pro’s

In Windjammers betreden twee atleten een felgekleurde arena. In de strijd om eeuwige roem en glorie wordt er een discus over en weer gegooid. Belandt die schijf achter je tegenstander dan verdien je als speler een punt. Raakt de discus de zijkanten van het veld dan stuitert hij hier weer vanaf waardoor je als verdediger een grotere kans hebt om hem te onderscheppen. Hoe sneller je de discus weer teruggooit naar de andere kant van het veld, des te vlugger hij weer terugvliegt.

Windjammers is daardoor nog het beste te vergelijken met een razendsnel en tactisch potje airhockey. Een extra laagje diepgang wordt toegevoegd door een speciale worp die de schijf over de andere speler heen gooit en een supermove die lastig te blokkeren is. Het toffe aan het beperkte aantal opties om aan te vallen is dat Windjammers heel erg makkelijk onder de knie te krijgen is. Voor beginnende spelers is het overgooien van de rond stuiterende discus al hectisch genoeg. De pro’s kunnen hier een extra element van snelheid aan toevoegen om de rally’s nog intenser te maken. Windjammers is daardoor een gegarandeerde hit tijdens een avondje lokale multiplayer.

Het zijn de retrographics, zomerse muziek en kleurrijke cast speelbare personages die het feest compleet maken. Stuk voor stuk heeft ieder lid van deze wereldcast zijn of haar eigen speciale moves en verhoudingen tu en snelheid en kracht. Hoewel je het spel van bovenaf bekijkt valt er toch nog genoeg persoonlijkheid in ieder personage te ontdekken.

Windjammers

Saai alleen en brak online

Wie in zijn eentje een paar potjes warm wil draaien kan dat doen in de weinig tot de verbeelding sprekende arcademodus. Hierin neem je het in zes rondes op tegen alle speelbare personages. Windjammers spelen tegen de computer is niet zo leuk als het klinkt; het zijn juist de grillen van een menselijke speler die deze game zo veelzijdig en spannend maken.

Windjammers moet het daarom ook echt hebben van zijn hoge competitieve gehalte. Speciaal voor deze heruitgave is er de mogelijkheid toegevoegd om online tegen andere spelers te discusduelleren. Dat kan in snelle potjes voor spek en bonen, maar ook in ranked, voor de eeuwige glorie. Een spijtige kanttekening hierbij is dat het onlinegedeelte niet altijd perfect werkt. Op de PS4 is het via ethernetkabel goed te doen, maar op de Vita is Windjammers vaker onspeelbaar dan vlekkeloos.

Het is ontzettend zonde dat de enige echte nieuwe toevoeging aan Windjammers niet honderd procent naar behoren werkt. Verder is namelijk weinig nieuws aan de PlayStation-versie te ontdekken. Geen nieuwe spelmodi, personages of opties om aan de sport je eigen unieke draai te geven. Windjammers is op online na net zo uitgebreid als tijdens de oorspronkelijke release en dat voelt om heel eerlijk te zijn een beetje als een gemiste kans.

Windjammers is verkrijgbaar voor de PlayStation 4 en PlayStation Vita voor 14,99 euro.