Wii Sports Resort | Gamer.nl

Zenuwachtig kijk je om je heen. Je medepa agiers glimlachen je toe, maar je begrijpt niet hoe ze er zo ontspannen bij kunnen zitten. Dan gaat de deur open. Je wordt er naartoe begeleid. Bij elke stap die je zet zakt de moed steeds verder in je schoenen. Langzaam breng je je gezicht naar buiten en kijk je naar beneden. Onder je ligt een oceaan met een klein eiland in het midden. Dan spring je er uit en ben je vogelvrij. Je vakantie kan beginnen in het Wii Sports Resort.

De officiële opvolger van de meest gespeelde Wii-game begint in ieder geval heerlijk origineel en laat je kennismaken met de locatie waar de nieuwe lading sporten zich afspeelt: een zonovergoten eiland omringd door een felblauwe zee. Wii Sports Resort is de eerste Nintendo-titel die de nieuwe Wii MotionPlus ondersteunt, een acce oire die je aan de onderkant van de Wiimote klikt en waarmee bewegingen die je maakt nauwkeuriger geregistreerd worden. Volgens Nintendo is Wii Sports Resort de start van een nieuwe generatie Wii-games.

Een sportieve vakantie

Toen de Wii op de Nederlandse markt kwam, zat er voor velen een aangename verra ing gebundeld bij het apparaat: Wii Sports. Met Wii Sports kon je met vijf verschillende sporten voelen hoe de controller van de Wii zijn bewegingsgevoeligheid vertaalde naar een sportgame. Om bijvoorbeeld te kunnen tenni en diende je echte tennisbewegingen te maken met de Wii Remote in je handen. Voor velen was het echter een teleurstelling dat je exacte bewegingen niet naar het scherm werden vertaald. Laat dat nou precies hetgeen zijn waar de MotionPlus wel voor moet gaan zorgen.

Met Wii Sports Resort heeft Nintendo ervoor gekozen een game te ontwikkelen die men aan zou willen schaffen voor de volledige winkelprijs. Het is niet meer dan vanzelfsprekend dat de game daarom een stuk uitgebreider is dan zijn voorganger. Dit is voornamelijk te merken aan het aantal sporten. In Wii Sports Resort kun je jezelf vermaken met twaalf sporten, waaronder zwaardvechten, tafeltenni en, jetskiën, boogschieten, wakeboarden, parachutespringen, kanoën, frisbeeën, basketballen en fietsen. In alle sporten zitten meerdere modi waarin je op verschillende manieren de sporten kunt beoefenen. Soms beperken die modi zich tot een andere moeilijkheidsgraad, zoals bij boogschieten, soms verandert er echt wat aan de spelopzet. Zo kun je bij het zwaardvechten ervoor kiezen om door ma a's Mii's heen te vechten of simpelweg een duel aan te gaan met één tegenstander.

Leuk dankzij MotionPlus

Zonder de extra nauwkeurigheid van de Wii MotionPlus waren de diverse sporten lang niet zo leuk geweest. Een goed voorbeeld hiervan is de precisie waarmee er bij zwaardvechten geslagen kan worden. Als je de Wii Remote in een cirkelbeweging beweegt zal je personage zijn zwaard op exact dezelfde manier op het scherm bewegen. Elke slag die je maakt wordt dus vrijwel direct overgenomen in het spel. Zonder de Wii MotionPlus zou je beweging vertaald worden naar een standaardbeweging en had je maar een beperkt aantal slagen in plaats van vrijwel volledige vrijheid.

Zo zijn er voor bijna elke sport wel voordelen te vinden die alleen mogelijk zijn met de MotionPlus. Bij het tafeltenni en kun je met een precies gemikte beweging een aardige spin aan een balletje geven. Bij boogschieten merk je dat elke trilling die je met je handen maakt terugkomt in de stabiliteit van je vizier. Wii Sports Resort toont aan dat de MotionPlus geen gimmick is, maar daadwerkelijk de ervaring verdiept. Het is daarom een verstandige keuze om het gebruik van MotionPlus voor Wii Sports Resort te verplichten.

Wii Sports 2.0

Dat deel één leuke sporten had, kunnen velen beamen. Met de toevoeging van nieuwe sporten komt natuurlijk de vraag of ze net zo leuk zijn als die uit het origineel. Hoewel ieder zijn favoriete activiteit zal hebben, zijn alle nieuwe sporten wel in een bepaalde mate leuke en unieke toevoeging aan het spel. Dit komt voornamelijk terug in de manier waarop de sporten gespeeld worden. Bij basketbal hoef je de Wiimote maar net iets anders te houden of de bal stuit van de ring af. Elke sport demonstreert op een dergelijke manier hoe de Wii Motion Plus een extra dimensie kan geven aan een game. Wat de game zo ontzettend leuk maakt, is dat het winnen van een wedstrijd tegen je vrienden elke keer weer voelt als een echte overwinning. Daarnaast is elke individuele spelse ie door de nauwkeurigheid van de Wii Motion Plus anders, waardoor je het gevoel hebt dat elk persoon de sporten op een andere manier speelt.

Juist daarom blijkt , net als bij Wii Sports, dat de kracht van Wii Sports Resort de multiplayer is. Het nadeel is echter dat er, indien je tegelijkertijd wilt spelen, voor elke speler een Wiimote met Wii MotionPlus moet zijn. Dit kost je naast de aanschaf van Wii Sports Resort dus nog eens 60 euro om voor drie andere spelers een Wii Motion Plus in huis te hebben. Ook is het jammer dat Nintendo de kans niet heeft benut een online multiplayer in de game te verwerken. Dit zou de levensduur voor mensen met maar enkele vrienden óf maar enkele exemplaren van Wii MotionPlus aanzienlijk verlengen. Gelukkig heeft Nintendo haar best gedaan de singleplayer ook wat langer interre ant te houden dan het eerste deel. Elke sport in Wii Sports Resort heeft een aantal 'stamps' die de speler kan behalen. Deze kunnen goed vergeleken worden met achievements van de Xbox 360 en verhogen de verslavingsfactor.

Alleen of met vrienden; Wii Sports Resort doet exact wat de game behoort te doen en dat is vermaak bieden aan iedereen die de Wiimote oppakt. Voornamelijk met anderen komt de game erg goed tot zijn recht. Daarbij vullen de MotionPlus en de game elkaar perfect aan: ze tonen elkaar's sterke punten en creëren samen een solide en goed werkend product.