Wii Sports Club - Een sportief feestje | Gamer.nl

We misten ‘m al tijdens de lancering van de Wii U: een nieuwe Wii Sports. Dankzij Wii Sports Club kunnen we ‘m afvinken. Wii Sports Club is in grote lijnen een HD-remake van de originele Wii Sports, met dezelfde sporten (tennis, bowlen, honkbal, boksen en golf) en dezelfde simpele maar aantrekkelijke gameplay. Net als bij zijn voorgangers bestuur je in Wii Sports Club je eigen Mii door met de Wiimote echte tennis-, bowl- of golfbewegingen te maken. Daardoor is Wii Sports erg vermakelijk en ontzettend laagdrempelig. Wii Sports Club heeft een aantrekkingskracht op jong en oud en is daardoor de ultieme game om met het hele gezin te spelen, maar enkele nieuwe features zijn juist ook geschikt om in je eentje te verkennen.

Online

Eén van de belangrijkste vernieuwingen in Wii Sports Club is de mogelijkheid om online te spelen. Nintendo mag dan geen grote speler zijn als het gaat om online gaming, het online gedeelte van Wii Sports Club zit verra end goed in elkaar. Een tegenstander vinden gaat snel en probleemloos en mocht je toch even moeten wachten, dan krijg je in de tu entijd een minigame voorgeschoteld (vergelijkbaar met FIFA’s Arena), zodat je alvast even warm kunt draaien.

Voor je het weet staat jouw Mii al tegenover een andere Mii. Overigens worden niet de Nintendo Online ID’s weergegeven, maar de namen van de Mii’s. Zo kan het zomaar gebeuren dat je tegen ‘mama’ speelt. Wii Sports wordt namelijk ook online door hele gezinnen gespeeld. Op MiiVerse wordt overigens ook regelmatig geklaagd over lag, maar daar hadden wij geen last van.

Naast de nieuwe online modus is er een handvol nieuwe minigames toegevoegd om je vaardigheden mee te verbeteren. Zo kent tennis een soort whack-a-mole-minigame waarin je moet mikken op een stel gigantische mollen. Bij het bowlen is er een modus toegevoegd waarin er willekeurige blokkades op de baan verschijnen. Wii Sports is in zijn kern nog altijd geen spel dat je graag in je eentje speelt, maar dergelijke toevoegingen maken dat wel leuker. Met name de minigame bij het bowlen is uiterst geschikt om te leren hoe je een bal effect geeft.

Ook nieuw zijn de clubs  gebaseerd op regio’s. Nederland is onderverdeeld in Noord, Oost, Zuid en West , België bestaat uit Vlaanderen, Wallonië en Bru el. Overigens kies je die clubs zelf, dus als je je meer verbonden voelt met France Overseas, dan mag je je daar ook gewoon bij voegen. Veel om het lijf hebben de clubs niet echt. Er wordt wel een ranking bijgehouden van de club als collectief en het is mogelijk om de strijd aan te gaan met een rivaliserende club, maar waarom de rivaal van Nederland Zuid dan Zweden Oost is, ontgaat ons een beetje.

Dure Club Pa es

Al die moeite om Wii Sports aantrekkelijker te maken om in je eentje te spelen wordt helaas overschaduwd door de prijs van de game. Wii Sports Club ligt niet kant en klaar als een schijfje in de winkel. In de eShop is een gratis basiseditie te downloaden die maar 24 uur te spelen is, daarna gaat alle content achter een betaalmuur. Elke sport wordt los verkocht voor ongeveer tien euro.

Dat is leuk als je echt alleen van tennis houdt, maar voor wie meer afwi eling wil loopt de totaalprijs al snel hoog op. Tijdens de lancering van Wii Sports Club zijn alleen tennis en bowlen beschikbaar, pas later verschijnen ook boksen, honkbal en golf. Wie alle sporten uiteindelijk wil kopen, is 50 euro kwijt. Dat is veel, zeker voor  een verzameling sportspelletjes die je zes jaar geleden al op de Wii speelde.

Een goedkoper alternatief is het huren van de sporten middels een dagticket. Voor slechts twee euro krijg je dan 24 uur toegang tot alle sporten. De balans tu en de Day Pa es en Club Pa es is op die manier volledig zoek. Je moet wel héél erg veel spelen wil het financieel aantrekkelijk zijn om de volledige sporten te kopen. Wii Sports Club lijkt door dat distributiemodel dus juist weer meer gericht om de incidentele speelse ies op feesten en partijen, waar de game gezien zijn hoge toegankelijkheid nog altijd het meeste op zijn plek is.