Lijkt het je niet leuk om eens met een helikopter te mogen vliegen? Lijkt het je niet nóg leuker om het te mogen doen tijdens een periode waarin er heel wat actie te beleven viel, bijvoorbeeld rond 1965. Dit is namelijk het jaar waarin de bekende oorlog in Vietnam volop aan de gang was, een conflict waar je ongetwijfeld wel wat van hebt onthouden uit de geschiedenislessen en de vele games die over dit thema gaan. Volgens mij moet het heel wat geweest zijn om in die tijd met zo'n helikopter rond te zweven, al was het maar om net zoals in Full Metal Jacket het nummer Paint it Black tijdens mijn vlucht te kunnen beluisteren. Whirlwind of Vietnam: UH1 doet mijn drang naar het pilotenleven echter meteen wegebben. Whirlwind of Vietnam: UH1 is een vliegspel in de puurste zin van het woord. Tijdens de tien misseis waaruit het spel bestaat doe je namelijk niets anders dan in de lucht hangen met een helikopter en knallen op hetgeen je moet knallen. Klinkt misschien wat eentonig, saai, vervelend en oninteressant. Wel, dat is het ook! Wie dacht dat het tof zou kunnen zijn om de oorlog in Vietnam te herbeleven uit vogelperspectief zit helemaal mis, deze game doet zowat alles mis wat een spel mis kan doen.   Om te beginnen is Whirlwind of Vietnam: UH1 quasi onspeelbaar als je niet in het bezit bent van een joystick. Het is nu eenmaal zo dat vliegspellen automatisch leuker zijn als je ze kunt spelen met zo'n futuristische gameknuppel, maar meestal zorgt de ontwikkelaar er toch nog voor dat simpele zielen met enkel een toetsenbord in huis ook met de game aan de slag kunnen. G5 Software, de studio achter Whirlwind of Vietnam: UH1, heeft ook aan dat soort gamers gedacht, maar heeft zich alle moeite om een tutorial in het spel te stoppen bespaard. Al meteen na het installeren van de game begint de frustratie. Na in een primitief menuutje een campagne aan te maken mag je van start gaan met je missie. Tenminste, als je eerst een volle minuut geduld hebt kunnen uitoefenen totdat het level is geladen. Probeer maar eens een minuut stil te zitten zonder iets te doen en je weet wel hoe lang het kan duren om naar een laadbalk te zitten staren. Eens je zo'n zestig seconden hebt mogen duimdraaien krijg je de cockpit van je helikopter te zien: bereid je voor op alweer een teleurstelling. Want mijn god, wat ziet Whirldwind of Vietnam: UH1 er lelijk uit. Je copiloot lijkt wel een van de supporters die in FIFA 99 naast de zijlijn stond te juichen, een hoopje ongeïnspireerde troep dus. Toch kan het nog erger, eens je uit het raampje van je helikopter kijkt zie je in de plaats van een mooie, weelderige Aziatische jungle een groene massa die nog het meest doet denken aan de platte spruitjes die mijn negentig jarige oma op zondag klaarmaakt. Als je echt eens wilt lachen, laat dan je toestel in een bos neerstorten en bekijk de dingen die bomen moeten voorstellen eens van dichtbij. Hilariteit gegarandeerd. Eigenlijk moet je nog niet zo heel veel moeite doen om je helikopter neer te laten storten. Ik had het eerder al over de afwezigheid van een tutorial, iets wat echt cruciaal is als je aan de slag wilt gaan met een game als Whirlwind of Vietnam: UH1. De ontwikkelaar gaat er zowaar losjes van uit dat iedereen weet wat een 'GOV system' is en hoe de navigatie van een helikopter werkt. Het resultaat is dan ook dat je, mits je net zoals 99% van alle gamers geen ervaring hebt met het besturen van zo'n vliegende zeepkist, eerst een kwartier op alle knoppen van je toetsenbord zit te rammen voor je het ding überhaupt in de lucht krijgt. Als je tijdens dat kwartier het doosje van Whirlwind over Vietnam: UH1 nog niet door het raam hebt gesmeten, verdien je heel wat respect.   Naast de onmogelijk moeilijke besturing, de aartslelijke graphics en het feit dat je slechts tien missies kan spelen (wat eigenlijk een zegen is) is ook de soundtrack van het spel lachwekkend. Tijdens het vliegen mag je volledig naar eigen keuze aan het knopje van je digitale radio draaien om zo één van vier verschillende nummers op te zetten om je vlucht wat aangenamer te maken. Vier verschillende nummers, het kan toch haast niet mooier! Even zonder sarcasme: het is erg zielig om te zien hoe weinig plezier je uit Whirlwind of Vietnem: UH1 kunt halen. Het idee in de huid te kruipen van een helikopterpiloot klinkt misschien wel aanlokkelijk als concept voor een spel, maar deze titel doet het lijken alsof piloot zijn tijdens de Vietnamoorlog een van de meest vreselijke, saaie en frustrerende jobs ooit moet geweest zijn.