When Vikings Attack | Gamer.nl

Hoewel de naam anders doet vermoeden, hebben we hier niet met een Vikinggame in de kla ieke zin van het woord te maken. We gaan dus niet op plundertocht met de barbaarse types van een millennium geleden. Want, althans volgens ontwikkelaar Clever Beans, komen de Vikings anno 2012 nog eventjes terug naar de kusten van Groot-Brittannië om af te maken waar ze in de goede oude tijd niet in slaagden.

Brits verzet

Maar er is buiten het Britse verzet gerekend, geleid door de speler! In kleine leveltjes leid jij een groep burgers waarmee je de Vikings moet verslaan. Dit doe je door alle objecten die in deze levels liggen naar je vijand toe te gooien – en die te ontwijken als de Vikings hetzelfde doen. Het principe is dus gewoon doodsimpel: loop door de levels heen, grijp alle objecten in het level, smijt ze naar de groepjes tegenstanders en maak zelf ontwijkende bewegingen.

De objecten waarmee je smijt zijn divers in grootte en stijl. Je kunt zowel de gigantische bowlingkegel als de kampeertafel naar de Vikings gooien, maar ook vuilniszakken en bommetjes. Die bommetjes zijn er in verschillende soorten en maten: bommen die meteen ontploffen, bommen die eerst stuiteren en bommen die je tegenstanders doen overlopen. Tactiek speelt niet echt een grote rol in de gevechten – vaker gaat het om reactievermogen in zowel aanvallende als ontwijkende zin. Onderdeel daarvan is het afpakken en vangen van objecten van je tegenstander. Als je op het juist moment op X drukt, kun je objecten vangen die naar je toegegooid worden. Dat is ook riskant, want als je timing niet goed is, wordt jouw groepje weggevaagd.

Ninja’s

Ontwikkelaar Clever Beans heeft getracht om afdoende afwi eling in de game te stoppen, en slaagt daar gedeeltelijk in. Zo zul je soms geconfronteerd worden met auto’s die simpelweg iedereen platrijden, waarbij je de stoplichten kunt besturen om zo op het juiste moment de Vikings aan gort te laten rijden. Ook het aanvallen van groepjes ninja’s, die alleen met ontploffingen verslagen kunnen worden, zorgen voor een extra uitdaging. Je eigen team kun je soms versterken met specifieke teammaten die je groepje sneller laten lopen of sterker maken.

Je bent redelijk snel door de singleplayerlevels heen, maar When Vikings Attack draait echt om de multiplayer. Dat is meteen het eerste minpunt, want als je niet online gaat hoef je dit spel echt niet aan te schaffen. Daarvoor is het te karig. Je kunt daarnaast zowel coöperatief als competitief te werk gaan en het basisprincipe verandert daarbij weinig: objecten naar elkaar gooien.

Inherente beperking

En daar zit meteen een beetje de inherente beperking van When Vikings Attack. Het spel ziet er leuk uit, bestuurt aardig en het basisprincipe is oké. Maar verder valt er eigenlijk verdacht weinig te vertellen over de game. Want verder dan het basisprincipe gaat de game niet. Een systeem van upgrades of levelen zou wellicht leuk geweest zijn, of een set totaal verschillende spelmodi.

Voor ontwikkelaar Clever Beans is het allerbelangrijkste dat hun game snel op te pikken is en niet al te complex wordt. Dat is de kracht van When Vikings en tegelijkertijd de zwakte. Want hoe je het ook wendt of keert, de game doet te weinig om te blijven boeien. Na een tijdje heb je het trucje wel door, en als dat moment aanbreekt dan ben je ook bijzonder snel uitgekeken op dit cartooneske tafereel.