Wheelman | Gamer.nl

Grand Theft Auto en Saints Rowdomineren momenteel de markt van games die zich afspelen in een openwereld. Wil je daar als ontwikkelaar een graantje van meepikken, danzul je met iets moeten komen wat zich van deze twee giganten weet teonderscheiden. Midway hoopt dat dat lukt met Wheelman en wel met VinDiesel en over-the-top gameplay.

In Wheelman speel je Milo Burik, eencrimineel vertolkt door Vin Diesel die probeert met zijn rijkunsteneen plekje te veroveren in de onderwereld van Barcelona. Dieselherhaalt zijn trucje uit The Chronicles of Riddick: Escape fromButchers Bay en probeert met zijn zware murmelende stem een bijnaonmogelijk bad-a personage neer te zetten. Toch weet hijhier niet in te slagen. Buiten zijn schuld om welteverstaan, want hetzijn de gebrekkig uitziende tu enfilmpjes die zijn acteerwerk tenietdoen. Het resultaat is een serieus klinkende Diesel die ironischgenoeg wordt gerepresenteerd door een lachwekkend uitziend personage.De rest van de personages brengen het er nog minder goed vanaf methun stereotype stemmen. Toch heb ik me hartelijk geamuseerd met delachwekkende personages en het onnavolgbare verhaal waarvan zij deeluitmaken. Het doet veel denken aan een foute B-film die dooriedereen, behalve mi chien de makers, absoluut niet serieus genomenwordt. Dit en de hilarisch droge one-linersvan Diesel weten in ieder geval voor heel wat hilariteit tezorgen.

With me, you always know right were I am.

Right behind the wheel

Zoals in andere free-roaming-games is het debedoeling om klusjes op te lo en voor diverse criminelen die vanjouw diensten gebruik willen maken. De vaardigheden van een capabelechauffeur worden namelijk op prijs gesteld in de criminele wereld vanBarcelona. Het zijn juist ook deze vaardigheden die de gameplayintere ant maken. En hiermee zijn we aanbeland aan het aspect datWheelman echt doet onderscheiden van de concurrentie. Er staatnamelijk een aantal unieke vaardigheden tot je beschikking die jeboven andere chauffeurs doen uitsteken. Zo kun je met de rechteranaloge stick een krachtige rambeweging naar voren of opzij te maken,waarmee je enorme schade kunt veroorzaken wanneer je anderevoertuigen weet te raken. Als het vijandelijke voertuig eenmaal ophet punt staat de geest te geven, reduceer je met een finishingmove de tegenstander tot een brandend wrak. De uitwerking lijktverdacht op het takedown-principe van Burnout-serie en geeftbijna even veel voldoening.

Rammen is niet het enige kunstjewat Milo kan uitvoeren. Door risico's te nemen kan een metertjeworden opgevuld die kan worden ingezet om een aantal super moveste maken. Tot deze risico's behoort onder andere te hard rijden, opde verkeerde weghelft rijden en het ontwijken van verkeer (gaat er aleen belletje rinkelen?). De energie die het metertje opvult kanworden ingezet om te boosten, maar ook om een tweetal movesin te zetten die totaal over-the-topzijn. Met de toepa elijk genaamde aim shot en cyclone shotkande actie in slow-motion worden gezet. Tijdens dit kortstondige momentben je in staat met je pistool de vitale delen te raken vanvijandelijke voertuigen die respectievelijk voor of achter je rijden.Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen de bestuurder en inzittendedood te schieten. Het beste resultaat bereik je door de cursor op eenvitaal deel te richten dat wordt gemarkeerd met een icoontje. Weet jedit deel meerdere keren te raken, dan explodeert het samen met alleinzittenden. De explosie en de rondvliegende pa agiers zien er eenbeetje knullig uit, maar dit neemt niet weg dat deze acties nooitgaan vervelen.Als laatste is er nog de mogelijkheidom te airjacken. Door achter een auto of motor te rijden en deairjack-knop in te drukkengaat Milo uit zijn auto hangen, waarna hij met een enorme sprong ophet voertuig beland. Al rijdend maakt hij het voertuig zich eigen enzonder onderbreking kan worden verder gereden. Het systeem werkt nietaltijd even goed, maar in ieder geval goed genoeg om elke keer weereen glimlach op je gezicht te toveren. De besturing van Milote voet is niet bijster goed uitgewerkt. Alle elementen zijn er: eenknop om op je vijand te locken, de mogelijkheid om nauwkeurig te richten, en zelf eenrudimentaire optie om dekking te zoeken. Toch weten het allemaal niette overtuigen. Uiteindelijk is iedere mi ie die te voet moet wordenafgelegd hetzelfde. Er worden ma a's vijanden op je afgestuurd enhet is aan jou om op je vijand te lockenen de trekker over te halen. Met een automatisch wapen liggen devijanden al helemaal binnen de kortste keren opde grond. Het enige wat rest is deze handeling te herhalen en teherhalen tot er niemand meer is om te verslaan. Met deze aanpak isvoorkomen dat de gevechten te voet frustrerend worden, maar het heefter ook voor gezorgd dat er geen uitdaging in zit.

Gelukkig isWheelman wel voorzien van een behoorlijk aantal gevarieerde mi iesdie zich voornamelijk op twee of vier wielen afspelen. De meestemi ies hebben we qua opzet al eerder zien langskomen in games uit deSaints Row- en GTA-serie, maar de speciale moves van Milo Burikzorgen voor een verfri ende twist. Zo achtervolg je een metro vanwaaruit bendeleden je onder vuur nemen. Terwijl je andere metro'sontwijkt, en tu endoor een auto airjacktschiet je de koppelstukken tu en de metrostellen stuk om zo jetegenstanders te verslaan. De doorsnee mi ies in de straten vanBarcelona weten minder te imponeren en komen vaak neer op hetachtervolgen en kapot schieten van de tegenstander.

Wheelmanzit vol met optionele mi ies, zoals races, voertuigen stelen,ontsnappen uit een vijandelijk gebied, het slopen van andere auto'sen het maken van taxiritjes. Voor veel van deze mi ies geldt dat alsje er een hebt gezien, je ze allemaal wel hebt gezien. Bovendien ishet nut van de mi ies ook niet helemaal duidelijk. Er zijn door hetbehalen van een rang op elke mi ie allerlei upgrades en extra wapensverdienen, maar uiteindelijk kan de game zonder deze extra'smoeiteloos worden uitgespeeld. Bovendien is een aantal mi ies nietbijster goed uitgewerkt. Zo is het tijdens races onmogelijk om aan dehand van de aanwezige checkpointste zien waar je heen moet. Alleen door op de kaart te kijken is hetvolgende checkpoint te zien,en alleen als je het vorige checkpoint hebt gehad. Enig gevoel vancompetitie wordt weggenomen doordat de tegenstander als aan eenelastiek telkens weer bij je in de buurt weet te komen.

Audiovisueel weet Wheel man totaal niet te overtuigen. Degame (we testten de PS3-versie) wordt geplaagd door overdaad aan kartelrandjes en een hoeveelheid screentearing die alleen door een blinde over het hoofd is te zien.Vuurwapensklinken als proppenschieters en alle auto's als een naaimachine.Ondanks een paar bekende bezienswaardigheden lijkt het alsof elkestraat in Barcelona hetzelfde is. Alleen de omgevingen waarverhaalgerelateerde mi ies plaatsvinden zijn een uitzondering op deregel en vallen in positieve zin op. Toch slaat ook ditmaal de ironietoe. Het ontwikkelteam heeft overduidelijk getracht een filmischeervaring neer te zetten, maar de slecht geanimeerde personages, rarebugs en andere imperfecties halen je telkens weer uit de game. Hetresultaat is een game die er serieus uit wil zien, maar daardoorjuist erg knullig overkomt. Dit alles wordt overigens al helemaalniet geholpen door het personage van Vin Diesel, die ondanks allekogels die op hem afvliegen altijd met het meest droge gezicht achterhet stuur zit. Om dit goed te praten zou je kunnen zeggen dat MiloBurik de vleesgeworden coolheid is. Maar dat doen we maar niet.