We Were Here Too | Gamer.nl

We Were Here Too | Gamer.nl

De gratis coöp-game We Were Here van het Rotterdamse Total Mayhem Games was een succes op Steam, dus een vervolg kon niet uitblijven. Toen Indigo 2017 eind juni werd gehouden konden jullie stemmen welke game wij extra aandacht zouden geven en We Were Here Too kwam als duidelijke winnaar uit de bus. Toen probeerden we de game al eventjes uit en nu kun je er zelf mee aan de slag.

Samen met een andere speler beland je in een vreemd kasteel. Dit kasteel zit vol met puzzels en je hebt elkaar nodig om deze op te lo en en verder te komen. Lastig is dat je aan verschillende kanten van het gebouw bent beland, maar gelukkig ligt de oplo ing voor de ene puzzel toevallig in de kamer van de ander. Via walkie-talkies sta je met elkaar in contact.

Als je Wie is de Mol? Volgt, ken je de term 'etherdiscipline' waarschijnlijk wel. Dat heb je in We Were Here Too ook nodig. Je hoort elkaar namelijk alleen bij het indrukken van de knop van de walkie-talkie. Tegelijk praten gaat niet. Communicatie word je dus niet makkelijk gemaakt, maar het gebruik van deze apparaatjes is leuk en het gezellige gekraak ervan komt de sfeer zeker ten goede. Een onmisbaar onderdeel van de ervaring is tevens de verwarring als iemand de knop te vroeg loslaat, maar ook je heel dom voelen als je na het houden van een uitgebreid monoloog erachter komt dat je de knop bent vergeten.

We Were Here Too

Escape room

De game kun je zien als een soort uitgebreide escape room, maar dan zonder constante timer die afloopt. Dat je niet met andere mensen in een veel te kleine zweterige ruimte wordt opgesloten, is ook mooi meegenomen. Meestal heb je ruim de tijd voor de puzzels. Je kunt dus vrij rondlopen en je omgeving beschrijven. Soms is er wat meer haast bij geboden, bijvoorbeeld als een van de spelers in lava dreigt te vallen door een verdwijnende trap en de ander snel moet handelen.

De puzzels komen grotendeels op hetzelfde neer: je moet een vorm beschrijven, waarna de ander daar iets mee kan doen. Denk aan het beschrijven van een symbool, afbeelding of wapen. Het is daarom een uitstekende game om twee collega's te leren communiceren. Je moet goed luisteren naar elkaar, duidelijk zijn en je inleven in de ander. Er zit gelukkig nog wel wat afwi eling tu en de puzzels en zeker later in de game zijn er enkele toffe uitdagingen waarin je op hele andere manieren samenwerkt. In twee tot drie uur speel je de game een keertje uit.

We Were Here Too

Leuk voor een enkele keer

We Were Here Too doet er vervolgens alles aan om je later nog eens te laten spelen. Zo zijn er natuurlijk de twee verschillende personages, zodat je de puzzels van twee kanten kunt beleven. Ook zijn de puzzeloplo ingen willekeurig, waardoor je de volgende keer bijvoorbeeld andere symbolen te zien krijgt. In de praktijk valt dat echter tegen. Je weet namelijk precies wat de bedoeling van de puzzels is. Daar achter komen was het grootste gedeelte van het plezier. Ook had een puzzel in onze tweede speelse ie exact dezelfde oplo ing als de eerste keer.

Dat neemt niet weg dat we tijdens de eerste keer spelen veel plezier met We Were Here Too hebben gehad. We raden tevens aan om toch de game in beide rollen een keer te spelen, want dan zie je de puzzels van beide kanten. De game heeft daarnaast een lekkere griezelige sfeer, maar het is jammer dat de boeken waar de lore in wordt verteld haast onleesbaar zijn. Ondanks wat kleine bugs, waardoor we een een puzzel opnieuw moesten starten, is We Were Here Too een leuke, originele coöperatieve ervaring.

We Were Here Too is nu verkrijgbaar voor pc en Mac via Steam.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou