Way of the Samurai 2 | Gamer.nl

Altijd al in de voetsporen van een samurai willen treden? Leven volgens de code van de samurai? Dan is deze nieuwe samurai game, afkomstig van uitgever Capcom, genaamd “Way of the Samurai 2”, mi chien wel een optie voor je. In deze game neem je de rol aan van een eenzame samurai, die strandt in de stad Amahara ten tijde van de laatste dagen van de samurai. Deze Japanse stad is, sinds het de deuren open heeft gezet voor handelaars, een broeinest voor corruptie en onderlinge macht trijd tu en drie groeperingen. En jij staat voor de keuze: bij welke groep sluit jezelf aan? Of juist niet? Tijd om de kimono aan te trekken en de stad te verkennen.

Het verhaal begint als je totaal uitgeput neervalt voor de poort van Amahara en een klein meisje (die niet kan praten) je het leven redt. Vanaf dat moment bepalen je besli ingen wat je lot is en of je de tien dagen volmaakt. Het enige wat zeker is, is dat je maximum tien dagen zal doorbrengen in deze stad. Hoe je deze 10 dagen indeelt mag je helemaal zelf bepalen. Wil je een verschrikkelijke rotzak zijn die omstanders zonder enige reden in mootjes hakt, winkelaars niet betaald en ontzettend bot en gemeen is? Dat kan, maar reken erop dat zulke acties je niet geliefd zullen maken bij tenminste één van de groeperingen die de stad telt. Deze bestaan uit de lokale bevolking/burgers, de Aoto bende en ten slotte de magistraten.

Hoe speelt het spel? “Realisme” is hier het perfecte woord voor. Je bent een mens van vlees en bloed, zonder speciale superkrachten die als enig wapen zijn katana heeft. Word je tijdens een wandeling op de markt plotseling overvallen en sterf je hierbij, dan overlijd je ook echt en is de verhaallijn ten einde gekomen. Met andere woorden: je was op het verkeerde moment op de verkeerde plek. Het was jouw tijd om te sterven. Je creëert dus je eigen verhaal, maar dit brengt ook met zich mee dat de verhaallijn soms wat saai en onintere ant wordt. Dit is vooral te danken aan het feit dat het spel de aanwezigheid van een sterke rode draad mist. Je loopt maar wat rond en vaak gebeurt er niks spannends, wat niet echt stimuleert om verder te spelen. Maar aan de andere kant is dat ook realisme, tja het leven zit niet altijd vol met adrenaline momenten.

Een ander aspect van realiteit is, dat een normaal mens ook moe wordt gedurende de dag en behoefte heeft aan slaap om zijn energie weer bij te tanken. Je kunt op elk moment van de dag gaan slapen in je kamer, maar slaap je bijvoorbeeld heel diep dan kan het ineens avond geworden zijn als je wakker wordt. De dagen in Amahara zijn verdeeld in vroege ochtend, ochtend, namiddag, avond en late avond. Des te actiever je bent, door bijvoorbeeld veel rond te lopen, hoe sneller de tijd verstrijkt. Gelukkig hoef je niet ontzettend grote afstanden binnen in de stad af te leggen, want als je een bepaald gebied uitloopt kom je terecht op de kaart van Amahara. En daar selecteer je naar welk gebied je vervolgens wilt gaan.

Eén van de redenen waarom je flink wat afwandelt, is om verschillende klusjes te volbrengen. Door veel verschillende klusjes te doen voor één van de groeperingen, zorgt ervoor dat de macht van deze groep aanzienlijk vergroot wordt en je verdient er zelf ook nog een lekker zakcentje aan. Vergroot je bijvoorbeeld de macht van de burger, dan worden hun goederen goedkoper aangeboden. Maar maak je inwoners af in opdracht van de Aoto bende dan zul je niet langer in winkels welkom zijn en niet zo makkelijk meer items aan kunnen schaffen.