Review
Watch Dogs Legion

Watch Dogs Legion is eerder een schoothondje

Legioen aan gemiste kansen

Geschreven door Thijs Barnhard op

Conclusie

Watch Dogs Legion heeft met een legioen aan willekeurig gegenereerde personages een geweldig uitgangspunt, maar door de eentonige missiestructuur voelt wisselen tussen deze personages maar zelden cruciaal. Daardoor vallen juist de andere tekortkomingen - zoals het wel heel erg doodse London – meer op. Dat is pijnlijk, want ergens in Legion schuilt een gedurfde openwereldgame die nu vooral blijft hangen in bekende clichés.
6,5
Score
65
Score: 65
  • Pluspunten
  • Veel variatie tussen verschillende personages, vermakelijke machtsfantasie
  • Minpunten
  • Eentonige opzet van missies, wisselen tussen personages voelt niet noodzakelijk, bugs en crashes
Het is niet leuk om te leven onder het bewind van een totalitaire politiestaat waar alles wat je zegt en doet in de gaten wordt gehouden. Ubisoft durft met Watch Dogs Legion eindelijk een politiek statement te maken en windt er geen doekjes om: het leven in post-Brexit London is ellendig.

Het helpt ook niet dat de voor vrijheid strijdende hackersgroep DedSec wordt geframed voor een aantal aanslagen in de Britse hoofdstad. De spion aan het hoofd van deze groep komt daarbij om het leven en de rest van zijn volgelingen worden in koelen bloede afgeslacht. Een klein deel van DedSec weet echter te ontkomen en probeert via het overgebleven smeulend vuurtje een nieuwe revolutie te laten oplaaien.

Watch Dogs Legion

Vreemdelingenlegioen

Daarvoor zijn nieuwe leden van DedSec nodig en in Watch Dogs Legion zijn die overal in London te vinden. Iedereen die ook maar een beetje gepikeerd is over de bezetting van Londen door het privéleger Albion, kan gerekruteerd worden. Zo wordt het nieuwe legioen van DedSec al snel een gek bij elkaar geraapt zooitje, bestaande uit alle lagen van de Londense bevolking. Ze brengen ook ieder hun eigen unieke vaardigheden met zich mee.

Een stevig drinkende, gepensioneerde dame is misschien niet de meest voor de hand liggende hacker, maar ze kan door haar hoge tolerantie voor alcohol ook meer klappen ontvangen. Een advocaat krijgt haar handlangers sneller vrij nadat ze gearresteerd zijn, een gespecialiseerde hacker heeft een unieke drone met lasers en een voormalig lid van Albion kan met zijn gestolen outfit voor het gewone publiek afgesloten ruimtes binnenwandelen.

Door een vast hoofdpersonage achterwege te laten en in plaats daarvan willekeurig gegenereerde bewoners van London speelbaar te maken, neemt het derde deel van Watch Dogs een originele nieuwe wending. Alle personages zijn tot op zekere hoogte tot hetzelfde in staat. Camera’s, auto’s, drones, deuren en computers hacken is voor iedereen zo simpel als op een knop drukken. Het verschil zit hem echt in de paar unieke vaardigheden die ieder personage bezit. Om het allemaal nog interessanter te maken introduceert Legion ook permadeath. Sneuvelt een van de rekruten van DedSec tijdens een missie, dan zijn ze ook echt voorgoed dood en moet een ander lid de opdracht afmaken.

Watch Dogs Legion

Actie zonder gevolg

Op papier klinkt dat briljant, maar Watch Dogs Legion weet nooit volledig voor de roguelike-achtige elementen te gaan. Daarvoor zijn de missies bijvoorbeeld te eenzijdig. Keer op keer komt het erop neer dat je een basis moet binnendringen om eenmaal binnen cruciale informatie te stelen uit een mainframe. Manieren om binnen te dringen zijn er genoeg en juist daarom voelt welk personage de missie accepteert niet zo belangrijk.

Of je nu als een professionele huurmoordenaar of bouwvakker toegang verkrijgt: het maakt eigenlijk niet uit, want het is voor beide kandidaten even gemakkelijk. Omdat ieder personage standaard over tal van gadgets en wapens beschikt, krijg je nooit het gevoel dat je de verkeerde hacker hebt meegenomen. Wisselen tussen de leden van DedSec voelt daardoor naarmate je meer upgrades en gadgets hebt steeds onnodiger.

Omdat ieder personage standaard over tal van gadgets en wapens beschikt, krijg je nooit het gevoel dat je de verkeerde hacker hebt meegenomen.

Opeenstapeling van missers

Het is prangend dat het Legion-aspect van Watch Dogs niet goed uit de verf komt, want het spel schiet op allerlei andere gebieden ook behoorlijk tekort. Zoals het lijkt te horen in een Ubisoft-game, moeten er wijken van London bevrijd worden. Om dat voor elkaar te krijgen zijn er korte missies die wisselen tussen sabotage of het ombrengen van een VIP binnen Albion. Is er aan genoeg eisen voldaan, dan volgt er een speciale missie waarmee de bewoners van een gebied geïnspireerd worden om het op te nemen tegen hun bezetters.

Het verschil tussen een buurt die vecht tegen Albion en eentje die nog onderdrukt wordt is echter minimaal. Het helpt daarbij ook niet dat het London van Legion nooit helemaal als de echte stad aanvoelt. Daarvoor is het te rustig op de weg en reageren de voetgangers te weinig op alle chaos die de speler veroorzaakt.

Watch Dogs Legion

Geen zwarte spiegel

Het verhaal heeft ondertussen te lijden onder het gebrek van een vast hoofdpersonage. De weg naar de bevrijding van London voelt als een aaneenschakeling van nabije-toekomst sci-fi clichés, gemengd met Black Mirror-afleveringen van tien jaar geleden.

Interessante verhaallijnen zijn wel te vinden in de schermen met informatie die verschijnen wanneer de hacktool op een willekeurige voorbijganger gericht wordt. Als lid van DedSec krijg je toegang tot alle privégegevens van iedereen op straat. Zo leer je wat ze zoal bezighoudt en wat hun hobby’s zijn, maar ook speciale vaardigheden wanneer je ze rekruteert. Opvallende potentiële nieuwe leden kunnen op die manier in de gaten gehouden worden.

Watch Dogs Legion

Vermakelijke machtsfantasie

Het spel komt ook op andere manieren verrassend uit de hoek. Zo zijn er gebieden in missies die compleet ontoegankelijk zijn voor een mens, maar die door slim wisselen tussen camera’s en drones wel zichtbaar zijn. Als stealthgame is Watch Dogs ondertussen verre van briljant, maar het spel heeft vaak genoeg gave momenten. Omdat hacken geen enkele moeite kost, verander je een rustig checkpoint met een paar tikken op je telefoon in een chaos van plotseling vijandelijke drones, geparkeerde auto’s die vol gas wegrijden en wapens die het ineens niet meer doen. Legion is wat dat betreft een enorme machtsfantasie en ook nog best een leuke.

Deze derde Watch Dogs heeft helaas niet genoeg frisse nieuwe ideeën om het hele vijftien à twintig uur durende hoofdverhaal lang boeiend te blijven. Daarvoor zijn de nieuwe elementen, zoals meerdere speelbare personages, te oppervlakkig verwerkt in de rest van de gameplay. Pas tegen het einde van Legion komt er bijvoorbeeld pas een missie voorbij waarin er verplicht gewisseld wordt tussen de personages. Tegen die tijd voelt het hele unieke uitgangspunt al verkwanselt aan een game die er veel te weinig mee doet. Tel daarbij de opvallende hoeveelheid bugs, extreem lange laadtijden en crashes op en je hebt een game die simpelweg nog niet helemaal af voelt.

Watch Dogs Legion is vanaf nu verkrijgbaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Het spel verschijnt later dit jaar ook voor PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Meer reviews:

Dit artikel delen:

Lees meer

Windbound krijgt drie gratis uitbreidingen Apex Legends gaat ook genres buiten battle royale verkennen
42

Reacties op: Watch Dogs Legion is eerder een schoothondje

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    TommyVercetti

    • 2 november 2020 10:20
    Ik zie liever een nieuwe GTA in London.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 2 november 2020 10:44
    Bugs en crashes en eentoninge missies. Kortom Ubisoft
    Een ontwikkelaar als CDPR of Rockstar brengt de game dan gewoon niet uit en gaat dingen fixen, Ubisoft niet die pleurt het gewoon in de winkel. Want ja, de feestdagen staan voor de deur en dan kan er geld verdiend worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aquemini

    • 2 november 2020 11:06
    Saai dus, typische Ubisoft game met generieke gameplay. Hopelijk wordt FC6 wel leuk en onderhoudend

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Djobba007

    • 2 november 2020 11:17
    Typisch en precies mijn verwachting. Dit is gewoon hoe Ubisoft werkt. Om het jaar moet er een opvolger in de schappen liggen, of hij nou af is of niet. Met bugs kan ik wel leven, dat zijn foutjes die uiteindelijk verholpen worden. Met een open wereld die niet zo boeiend is wordt het lastig. Als je Londen wilt neerzetten moet de georganiseerde chaos voelbaar zijn op straat. Van wat ik er tot nu toe van heb gezien is dit gewoon niet het geval. Het voelt gewoon leeg. En natuurlijk in elke open world Ubishit game moet je wijken of camps overnemen en zijn de missies eenzijdig. Een gameplayloop die je na een uur doorhebt is gewoon saai. Ze kunnen leren van bijvoorbeeld Rockstar. Als je GTA 5 en RDR2 voor het eerst speelt heb je geen idee wat de volgende missie gaat zijn, ook niet na 10 uur spelen. Als je na 1 of 2 uur al kunt raden wat de volgende missie wordt dan haak je toch gewoon af?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 2 november 2020 11:45
    @Djobba007
    Toch gaan ze als warme broodjes over de toonbank. Ik snap ook echt niet dat consumenten dit blijven pikken, jaar na jaar. Ubisoft verdient goud met deze formule en zolang de sheeple het blijven kopen zullen ze hun strategie niet aanpassen.

    In tegenstelling tot CDPR en Rockstar is Ubisoft niet van de kwaliteit maar van de kwantiteit en dat heeft ze, helaas, geen windeieren gelegd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ryme

    • 2 november 2020 11:55
    @niqomipa Sheeple? Haha, ik had niet gedacht hier een complot gekkie tegen te komen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 2 november 2020 12:09
    @Ryme
    Het woord sheeple bestaat al jaren. Al lang voordat het misbruikt werd door die complot-mongooltjes 😉

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ryme

    • 2 november 2020 12:28
    @niqomipa complot-gekkies bestaan ook al jaren 🤣

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GregWiki

    • 2 november 2020 12:26
    @niqomipa Kan je mij een voorbeeld geven van een Ubisoft game dat jaar na jaar uitkomt?
    Je hoeft uiteraard geen fan te zijn van een game, een gamereeks of een developer. Maar je moet wel jouw huiswerk maken vooraleer je iets begint te roepen.

    Iedereen koopt elk jaar opnieuw de nieuwste Fifa wat elk jaar opnieuw één en dezelfde missie heeft. En toch wordt dit anders beoordeeld dan bv. een Ubisoft game.

    Brengt Ubisoft veel vernieuwing in hun games? Nee… Maar eigenlijk maken ze met dat vele geld dat ze daarmee verdienen toch ook meer dan degelijke games.

    Het is en blijft een business. Bedrijven die geld moeten verdienen. Heb je u trouwens als eens afgevraagd waarom, het door u vernoemde, Rockstar na de vorige generatie, de huidige generatie en nu ook de volgende generatie GTA V nog eens uitbrengt?

    Kuddegedrag is ook om jouw eigen mening te staven op één mening van een ander. Als ik het cijfer van dit game bekijk op Metacritics, krijg ik een ander beeld. Meningen zijn vrij voor iedereen. Maar ik heb het spel gekocht en gespeeld. Zonder problemen en/of bugs. En ik vond het vermakelijk zonder veel diepgang te hebben verwacht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Battlestar28

    • 2 november 2020 22:58
    @GregWiki Assassins creed krijgt telkens een nieuw deel en het is allemaal hetzelfde. Speel er 1 en je hebt ze allemaal gespeeld

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    bigds9fan

    • 3 november 2020 11:47
    @Battlestar28

    Vind zelf dat er in Assassin's Creed genoeg variatie zat. Ok Oddesey verschilde niet veel van Origins en ik ben zelf nog niet overtuigd van Valhalla.

    Dat de games het nivo van Rockstar niet halen, absoluut.

    Maar zo erg als EA is het ook weer niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • VipeRecon

    • 3 november 2020 17:00
    @Battlestar28 niet echt, heb ze allemaal gespeeld en telkens heb je iets nieuw.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Djobba007

    • 2 november 2020 13:55
    @niqomipa Ja bizar man. Ik snap het gewoon echt niet. Maar dat hoeft op zich ook niet. Misschien is niet iedereen op zoek naar een nieuwe ervaring in een game, of zolang dat ene type mission maar leuk is, dan kun je er gewoon 10 van doen (zolang het maar elke keer een ander dorpje of wijkje is dat je moet overnemen). Voor mij voelt het dan niet als een levende sandbox, maar als een vooropgezet patroon. En voor mij persoonlijk is de fun dan gewoon weg. In GTA weet ik nog precies hoe het was om die kleinere bank te beroven, met die dikke pakken aan en die grote guns. Dat was toch wel echt een dikke missie. Zo kan ik, als ik goed nadenk, heel veel missies nog specifiek herinneren. Watch Dogs 1 heb ik uitgespeeld, maar ik herinner me eigenlijk niets meer. Van AC (deeltje 1) weet ik alleen nog dat ik veel mensen heb moeten afluisteren, en dat ik als monnik moest in blenden. That's it.

    Maar goed. Er zijn mensen die elk jaar met vakantie iets nieuws willen (zoals ik). En er zijn mensen die steevast, jaar na jaar, naar dezelfde camping in Zuid-Frankrijk gaan om daar met precies dezelfde mensen, precies hetzelfde te doen. Na 10 of 20 jaar kunnen ze de gebeurtenissen van een specifieke vakantie niet koppelen aan het moment dat ze daar waren. Want tja, 20 jaar op hetzelfde plekje, met dezelfde mensen, met dezelfde caravan. Weet je nog? Die ene keer? Was dat nou vorig jaar of 2 jaar geleden? Of was het toch 3 jaar geleden? Had net zo goed 5 jaar geleden kunnen zijn. Ach ja, was wel lachen toch?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    geeMc

    • 3 november 2020 22:13
    @niqomipa ik snap wat je zegt, maar ik ben het niet helemaal met je eens. Enerzijds heb je absoluut gelijk, want het is inderdaad een formule, maar zolang de rinse & repeat toch genoeg nieuws biedt, blijft het wel leuk (in ieder geval voor mij). Tuurlijk biedt CDPR of Rockstar veel meer diepgang en over het algemeen betere verhaallijnen, maar de andere kant van het verhaal voor mij, is dat je ook wel een keer uitgekeken bent op een GTA V of een TW3. Die spellen zijn inmiddels al zo oud, dat je alles wel een keer hebt gezien. Juist Ubisoft met reguliere releases zorgt ervoor dat je toch altijd iets nieuws speelt, ook al is het vanuit de basis hetzelfde spel in een ander jasje en met misschien net iets andere features. Soms pakt dat goed uit (AC, The Division, FC(3,4,5)), maar soms pakt dat ook grandioos slecht uit (Ghost Recon Breakpoint).

    Ondanks dat WD mij totaal niet trekt (ik vind het legit 1 van de mindere IP's van Ubisoft), ben ik blij dat studio's als Ubisoft bestaan naast studio's als CDPR/Rockstar. Houdt de dynamiek er toch behoorlijk in.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    RuanMoleman

    • 2 november 2020 11:48
    @Djobba007 Maar Watch Dogs 2 kwam in 2016 uit?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Djobba007

    • 2 november 2020 13:48
    @RuanMoleman Fair enough. Dat klopt. Extra droevig dat het een waardeloze game is dan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Freyk

    • 2 november 2020 11:29
    Eentonige missies & handelingen?
    Ik zie watchdogs & assassins creed, als een potje voetbal:
    Je trapt met je team, iedere keer een bal van de ene kant naar de andere.
    En een andere team probeert het te voorkomen.
    Ja, men kan dit zien als "eentonig",
    maar iedere ronde is anders (door andere handelingen)
    en daardoor het blijft leuk!!

    Waar ik mee zit, zijn die crashes van dit spel op mijn xbox one.
    Ik hoop dat er snel een tweede update komt, om dit te verhelpen.
    En ik vind het jammer dat je missies niet opnieuw kan doen,
    om de missie op een andere manier uit te voeren.
    (dit kan alleen door tijdens de missie te verliezen of een gehele nieuwe game te starten)
    Deze optie zat wel in de vorige delen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ryme

    • 2 november 2020 11:52
    Vermakelijke game dus. Heb 'm wel day one maar ik wacht zelf tot ik de PS5 heb om te spelen met snellere laadtijden en minder crashes

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • tyberium

    • 2 november 2020 14:52
    Vreemd. Ik vind het juist een van de betere games van dit jaar en een verbetering op de vorige Watch Dogs. Super vermakelijk om je weg naar binnen te sneaken en te hacken.

    Ik denk dat menigeen de game benaderd als het gung-ho naar binnenstormen en alles dat beweegt neer te knallen. Het is nu eenmaal geen 13 in een dozijn shooter. Ik krijg steeds meer de indruk dat games die geen snelle shooter-fix geven, aan de kant worden geschoven door de huidige generatie.

    Als je echter strategisch te werk gaat, heeft het super toffe elementen. Zo kun je bewakingspoortjes uitschakelen, strategisch bewakers omver melee-en, een drone of spiderbot inzetten, enzovoort. Pak je een Albion bewaker in je team, dan kun je met de vermomming ineens veel gemakkelijker een Albion basis binnen lopen. Heb je een dokter in je team, dan loop je zo het ziekenhuis binnen en genezen je teamleden sneller. Als je de side-quests speelt en de textfiles verzameld krijg je een goede dosis 'lore' die de game uitdiept. Ik vond het verhaal juist super tof. Het lijkt inderdaad wat black-mirror achtig, maar is daarom niet minder interessant. Grafisch ziet het er op de XB1X super tof uit. Over een paar weken word daar nog eens ray-tracing aan toegevoegd.
    Technisch gezien is de game een knap staaltje programmeer werk; alle karakters die je maakt komen terug in de cutscenes, zien er uniek uit, maar blijken toch goed in het verhaal te worden geïntegreerd, inclusief tekst en animatie. Door mijn hele speelsessie heb ik 1x een vastloper gehad en geen game-breaking bugs tegen gekomen.

    Ik snap absoluut niet waarom deze game een budget-bak waardering krijgt van Gamer. Ik ga in ieder geval binnenkort bezig met m'n 2e playthrough.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TommyVercetti

    • 2 november 2020 15:04
    @tyberium Je hebt wel gelijk bij PU heeft deze game gewoon een 8,5 gekregen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.