WarioWare: Snapped! | Gamer.nl

Wanneer vroeger een nieuw systeem van Nintendo uitkwam, testte je het apparaat uit met Mario. Denk maar eens aan Super Mario 64: de game liet je op een speelse manier kennismaken met de analoge stick, maar aan het einde van het avontuur was je een expert met de N64-controller. Sinds de Nintendo DS is Mario echter vervangen door zijn tegenpool: Wario.

Ook met de uitgave van de Nintendo DSi, de derde versie van Nintendo's handheld met twee schermen, is het aan de slechterik en zijn minigames om ons met de nieuwe features kennis te laten maken. In het geval van WarioWare: Snapped! draait het volledig om de camera's waarmee de DSi is uitgerust, specifiek die aan de binnenkant van de DSi. Die aan de buitenkant wordt namelijk niet gebruikt.

Snapped! valt voor 500 Nintendo punten uit het winkelkanaal te downloaden. Het is alleen jammer dat deze manier van games uitgeven voor Nintendo een reden leek om van een nieuwe WarioWare een veredelde technologie demo te maken. Wat wil het geval namelijk: in een kwartier ben je door de game heen geraasd. Mi chien dat je het nog wel eens opstart wanneer er wat vrienden langskomen, maar verder heb je het plezier voor de vijfhonderd punten weer gehad.

Eerlijk is eerlijk: dat kwartier bestaat wel uit kostelijk vermaak. Je bestuurt dankzij de camera in de DSi de game namelijk door je gezicht en handen te bewegen. Je legt de DSi op een bureau, gaat er voor zitten en kiest vervolgens uit vier categorieën die allemaal een stuk of vijf minigames bieden. Voordat een minigame start, krijg je uitgebreid de kans om je gezicht en handen te positioneren zoals aangegeven staat. Vervolgens start de minigame, waarin je bijvoorbeeld je hoofd moet kantelen om water over een vis te gooien, of je vingers zo voor het beeldscherm moet houden dat je in een getekende neus pulkt.

Het is dus standaard WarioWare-materiaal: een nieuwe game die dankzij een nieuwe hardware feature weer fris aanvoelt. Daarom is het zo jammer dat er maar vier categorieën zijn, met elk zo'n vijf minigames. Je zult na het uitspelen hiervan niet bepaald de behoefte hebben het nog eens opnieuw te proberen. Wel leuk is dat één van de categorieën met twee spelers voor één DS gespeeld kan worden. Zo dicht bij een vriend of vriendin zitten en dan ook nog eens rare bewegingen moeten maken levert lachwekkende situaties op. Ook is het leuk dat de DSi al je bewegingen opneemt en die na het spelen van wat minigames toont op het menuscherm. Het valt dan weer tegen dat de game ze verder niet opslaat.

WarioWare: Snapped! laat zien waarom het gebruik van een camera in games erg leuk kan zijn, maar het is zo jammer dat Nintendo heeft besloten een soort van technologie demo in hun winkel te plaatsen in plaats van een complete game. Zo voel je je na een kwartiertje eigenlijk wel bestolen. Neem daarbij dat Snapped! doordat je de camera op een tafel moet leggen eigenlijk helemaal geen geschikte handheld-game is en je kunt niet anders concluderen dat dit product te weinig biedt om serieus genomen te worden.