WarioWare Gold is een best-of zonder eigen gezicht | Gamer.nl

Het is inmiddels een jaar of vijf geleden dat Game & Wario uitkwam, en nog langer geleden sinds de laatste échte WarioWare-titel verscheen. De franchise is eindelijk terug met WarioWare Gold, een soort best-of van de tofste microgames uit voorgaande delen met een nieuw likje verf en een hoop nieuwe gekke spelletjes. Een gebrek aan echte vernieuwing zorgt er echter voor dat de klad er een beetje in komt.

Wario organiseert een gametoernooi waarbij de winnaar een miljoen munten kan verdienen… al doen spelers er goed aan deze antiheld niet op zijn puntige snor te vertrouwen. Het simpele verhaal, dat tu en de verschillende rondes van het toernooi met leuk geanimeerde tekenfilmpjes wordt verteld, is een excuus om de ene na de andere maffe microgame in je schoot te werpen.

WarioWare Gold
WarioWare Gold
WarioWare Gold

Hongerige beren en harige neuzen

Voor nieuwkomers dient dit enige uitleg. Een microgame is een spelletje van hoogstens een paar seconden waarin je supersnel iets moet doen. Een haar uit iemands neus trekken bijvoorbeeld, of een stuk fruit doormidden hakken, of een hongerige beer uit je huis houden. Daarnaast komen er regelmatig kla ieke Nintendo-games voorbij die door Wario van een persoonlijke touch zijn voorzien. De microgames zijn vaak bizar en heerlijk fout getekend en geanimeerd, waardoor WarioWare Gold regelmatig een grijns op je gezicht tovert. Microgames volgen elkaar in steeds sneller tempo op, waardoor het steeds hectischer wordt en dus moeilijker om aan de uit één woord bestaande uitleg te voldoen alvorens de tijd op is.

De verhaalmodus van de game is in verschillende toernooien verdeeld. In het ene toernooi gebruik je de knoppen op je 3DS of 2DS, in het tweede toernooi beweeg je je handheld om microgames te klaren en in het derde toernooi gebruik je de stylus of je vinger. Na het uitspelen van deze drie toernooien is er nog een speciaal toernooi waarin de bovenstaande typen besturingen door elkaar gehu eld worden – en er een aantal verra ingen worden toegevoegd. Hoewel de tekenfilms die je voor en na elk toernooi ziet van hoge kwaliteit zijn (inclusief volledig ingesproken stemmen – iets dat Nintendo lang niet bij al zijn games toepast) en veel favoriete personages uit het Wario-universum terugkeren, knal je in een paar uur door de verhaalmodus.

WarioWare Gold
WarioWare Gold
WarioWare Gold

Prachtig portret

Twee uur speeltijd is natuurlijk veel te weinig waar voor je geld, daar zou zelfs Wario het mee eens zijn. Gelukkig is dat niet alles wat WarioWare Gold te bieden heeft. Allereerst zit de lol hem juist in toernooien telkens opnieuw spelen om zo steeds meer microgames te klaren. Hoe verder je komt, hoe meer gekke variaties je op de bestaande microgames krijgt. Daarnaast verdien je door het herspelen van toernooien munten die je gebruikt om capsules uit een machine te halen.

Met die capsules ontgrendel je diverse extra’s in de game. Denk aan raar virtueel speelgoed, minigames zoals een versie van Metroid waarin je met een kat speelt, ‘Studio’, waarin je alle filmpjes uit de game van je eigen voice-over voorziet, en een tekenende Wario, die al je ingescande amiibo van een werkelijk hilarisch portret voorziet. Je bent uren bezig om dit speelgoed te ontgrendelen met muntjes, wat de houdbaarheid van de game aanzienlijk verlengt. Al die extra’s zelf zijn hoogstens leuk om wat minuten mee te doden, tot ze niet meer grappig zijn. WarioWare blijft het sterkst in de microgames zelf, aangezien die te kort zijn om ooit saai of eentonig te worden.

Buiten het bovengenoemde ontgrendel je diverse modi tijdens het spelen. In de challenge-modus kun je jezelf uitdagen door specifieke spelregels aan een microgamemarathon te geven. Geef jezelf bijvoorbeeld maar één leven of zorg ervoor dat de games constant tu en het onderste en bovenste scherm wi elen. Er zijn daarnaast een grote hoeveelheid ‘achievements’ te behalen die de speeltijd bovendien nog wat rekken.

Niet uniek

Toch zijn we niet echt weggeblazen door WarioWare Gold, en dat heeft alles te maken met het feit dat de game niet echt iets nieuws doet. Voorgaande delen zijn in veel gevallen gebaseerd op de techniek van het apparaat waarop ze verschenen. WarioWare: Touched! richt zich puur op het touchscreen van de Nintendo DS, terwijl WarioWare: Twisted! draait om een gyro-uitbreiding voor de GBA. Deze technieken waren voor die tijd nieuw en origineel. WarioWare Gold combineert al deze elementen uit voorgaande titels, maar vergeet daarbij echt iets toe te voegen waarmee het zich onderscheidt. In plaats van bijvoorbeeld gebruik te maken van de 3D-technologie van de 3DS, ontbreekt het 3D-effect hier volledig. We begrijpen dat Nintendo dit heeft gedaan om de grote groep 2DS-gamers tegemoet te komen, maar hierdoor is Gold zo’n beetje de eerste WarioWare die niet de grenzen opzoekt van je verbeelding.

Dat neemt niet weg dat het spel aanvoelt als een uitnodigende best-of van de franchise, vol met grappige microgames die je, zeker als je voorheen onbekend was met de serie, hartelijk laten lachen. Gold toont eens te meer aan dat de WarioWare-reeks een geweldig onderdeel van Nintendo’s portfolio is. Geen Nintendo-game blinkt zo uit in humor als WarioWare. Des te teleurstellender is het dat Gold niet een eigen identiteit heeft gekregen die het onderscheid van zijn voorgangers.

Wario Ware Gold is nu beschikbaar voor Nintendo 2DS- en 3DS-systemen.

Laatste reviews: