Na vijf minuten minigames spelen komt het besef: dit heb je allemaal al eens eerder meegemaakt. Een vinger op tijd in iemand’s neus stoppen, een muur kapot slaan om balletdansers er achter te zien staan, knijpers aanraken om wasgoed in een bewegende mand te laten vallen… echt origineel zijn de minigames in deze nieuwe WarioWare niet meer. Hoewel de hektiek van een hele rits aan minigames spelen die maar een paar seconden duren leuk blijft, is de verassing inmiddels wel weg.

Minigames spelen is dan ook niet meer de focus van deze titel. Het draait ditmaal om het zelf ontwerpen van minigames en wanneer je je daar volledig op stort, krijg je een hoop voldoening terug. Het fijne aan WarioWare is dat de minigames kort zijn, een simpele grafische stijl hebben en vaak enorm bizarre dingen van de speler vragen. Des te leuker wordt het dus wanneer je daar zelf je creativiteit voor mag gebruiken.

Tutorials

Geduld is echter een schone zaak. Voordat je goed en wel aan de slag kunt met de simpele minigame-creator, moet je een hele rits tergend langzame tutorials doorlopen. Het is begrijpelijk dat Nintendo aan jong en oud wil uitleggen hoe dit precies in zijn werk gaat, en ondanks dat de creator simpeler dan Paint in elkaar lijkt te zitten, is een korte uitleg nooit weg. Toch worden de tutorials zo ver uitgerekt met nutteloze gesprekken tussen personages en het overbodig tonen van welke icoontjes precies wat doen, dat je vinger griezelig dicht bij de power-knop zal komen om jezelf uit deze saaie marteling te bevrijden.

Eerlijk is eerlijk: ondanks de slaapverwekkende tutorial legt het wel heel duidelijk uit waar je allemaal aan moet denken bij het maken van een minigame. Je hebt een achtergrond nodig, een muziekje, objecten en/of personages en een script die deze objecten en/of personages een bepaalde actie laten ondernemen. Het is alleen jammer dat het spel net doet alsof je op je achterhoofd bent gevallen en Wario constant vragen laat stellen en informatie laat herhalen die je zelf al lang hebt begrepen.

Eindelijk plezier

De tutorial van pakweg anderhalf uur overleefd? Gefeliciteerd, vanaf nu ga je plezier uit je aankoop halen! Het maken van een minigame is namelijk heerlijk simpel en levert fantastische resultaten op. Met verschillende potloden, kwasten en tientallen objecten (stenen, planten, ga zo maar door) die je op het scherm kunt plakken heb je binnen de kortste keren een fijne achtergrond. Ook het maken van een object of personage kun je zo makkelijk of moeilijk maken als je zelf wilt. Je bent vrij om te tekenen wat er in je op komt, maar als je daar geen zin in hebt kun je alle objecten en personages uit bestaande minigames gebruiken. Een kind kan de was doen.

De bizarre minigames die je hebt gecreëerd, kunnen vervolgens gedeeld worden met andere spelers via internet. Dat betekent niet alleen dat je samen kunt werken om een toffe minigame te maken, maar ook dat de game in feite een eindeloos aantal minigames heeft als je verbinding met internet hebt. En het lijkt ons niet meer dan logisch dat de pogingen van spelers de originaliteit van de minigames in de game zelf met sprongen zullen overtreffen.

Ook is het mogelijk om WarioWare D.I.Y. Showcase te downloaden op de Wii. Hiermee kun je er voor kiezen om de minigames af te spelen op je televisie, helemaal geen gekke toevoeging. Het zorgt er echter wel voor dat je niet zo vrij bent in het maken van minigames als je zou willen. Omdat alle minigames ook speelbaar moeten zijn op de Wii, kun je niet gebruik maken van de unieke functies van de Nintendo DS. Hoe vet zou het zijn om eigen minigames te maken en daar je stem aan toe te voegen? Of minigames waarin je moet blazen? Of foto’s maken met de camera in de DSi? Dit zijn allemaal kansen die Nintendo heeft laten liggen om de minigames maar op de Wii speelbaar te maken. Als we mochten kiezen, zouden we zeker voor de unieke functies voor de DS gaan.

WarioWare D.I.Y. is eigenlijk een game waar moeilijk een score aan te geven valt, simpelweg omdat het niet zozeer een game is, eerder een programma. Of je hebt interesse in het maken van minigames, of niet. Daar moet je de aanschaf van D.I.Y. dan ook op baseren. Het is jammer dat de tutorial zo lang en saai is en dat je geen gebruik kunt maken van de microfoon en camera in de DS(i), maar verder heb je ongekende vrijheid in een levelcreator die even simpel als doeltreffend werkt.