De geweren worden geladen met een krachtig mengsel van kruit en hagel, er wordt gemikt alvorens de Empire troepen de trekker overhalen en een onheilspellende lading lood op de Chaos troepen afvuren. De Warhammer serie doet wederom een poging om je PC te veroveren. Een goede poging welteverstaan! Cliche, maar toch wel leuk

Warhammer: Mark of Chaos is een deel in de originele Warhammer serie. Niet een dergelijke spin-off als de Warhammer 40.000 games. Nee, in deze game zul je geen futuristische ruimtemariniers vinden die met mechanisch wapentuig de vijandelijke troepen uitschakelen. De serie gaat weer terug naar de Empire en de Chaos troepen die tegen elkaar knokken tot de dood erop volgt.

Deze keer volgen we Stefan von Kessel aan de Empire-zijde en Thorgar aan de Chaos-zijde. Beiden zijn opkomende krijgers in hun legermacht. Thorgar krijgt de taak opgedragen van een hogere macht om de Chaos clans bij elkaar te krijgen en deze onder zijn (schrik)bewind te leiden naar een ultieme overwinning op de Empire troepen, om zo eindelijk de grootste krijger in geschiedenis van de Chaos te worden. Daar direct tegenover staat onze Stefan von Kessel, commandant in het Empire leger. Hij wordt op verschillende taken gestuurd om zoveel mogelijk aanvallen van de Chaos troepen af te slaan. Sterker nog, hij begint aan een opmars richting de Chaos thuisbasis, om voorgoed een einde te maken aan de terreur van deze kwade krachten.

Het verhaaltje omtrent de twee hoofdpersonen wordt door kleurrijke filmpjes verteld. De filmpjes zijn sfeervol, maar ik vond ze ook meteen relatief statisch. De hoofdpersonen van de filmpjes bewogen weinig en kwamen een beetje houterig over, wat toch wel belangrijk is om een beetje verbondenheid te voelen met de personages. Maar goed, dat is bijzaak, het gaat om de actie de de game te bieden heeft, en die actie is gewoon goed. Je neemt de missies aan in een soort van landkaart die vergelijkbaar is met de landkaart van Lord of the Rings: Battle for Middle Earth. Ik zeg vergelijkbaar, omdat alleen de look er lichtelijk iets van wegheeft, maar verder weinig overeenkomsten te bespeuren zijn.

Diepgaand

Er valt bijvoorbeeld nergens een basis te bouwen, je kunt 'slechts' dorpjes binnen wandelen om je strijdkrachten te versterken. In Mark of Chaos krijg je namelijk een select groepje legermannen met je mee, waar je het vervolgens in een level maar mee moet doen. Sterft een eenheid in een level, dan ben je die eenheid vanzelfsprekend kwijt. Als je net begint is dat niet zo ontzettend erg, je troepen zijn nog onervaren en hebben nog geen extra upgrades die ze enorm waardevol maken. Hoe langer je troepen meegaan, des te meer zal de waarde van de troepen veranderen.

Jouw vechters kunnen namelijk in rang stijgen. Dit heeft als gevolg dat hun aanvallen iets sterker worden, hun verdediging iets beter wordt en misschien nog wel het belangrijkste: je krijgt meer troepen in een eenheid. Daardoor staan ze langer hun mannetje en kun je ze dus vaker meenemen naar een volgende veldslag. Elke keer als je troepen (en jouw hoofdpersoon) de slag overleven, kom je terug op de landkaart. Op de landkaart kun je een volgend dorp binnen wandelen om je troepen nog iets verder te versterken. Denk aan sterkere wapens, betere bepantsering of misschien wel een zegening van de plaatselijke priester, wat hun moraal versterkt.

Moraal is belangrijk in Mark of Chaos. Hoe lager de moraal van je troepen, hoe slechter ze vechten. Weet je echter de moraal van de vijand te verminderen, dan zullen hun troepen sneller onderuit gaan of zelfs op de vlucht slaan. In deze positie is het natuurlijk een stuk makkelijker om ze een schot hagel of een bijl in de rug toe te schieten of werpen, om zo het restant uit te schakelen. Een volledig uitgeschakelde vijandelijke unit laat vaker een item of goud vallen, wat je uiteindelijk weer aan je troepen kunt spenderen in de dorpjes.

Naast je gewone troepen, heb je ook nog de helden waarop je terug kan vallen. De helden hebben speciale vaardigheden die jouw troepen dat kleine voordeel kunnen geven in een gevecht. Je komt verschillende helden tegen op je drukke pad en je zult iedere slag moeten kiezen welke units en welke helden je er aan deel laat nemen. Je helden plukken ook enkele rangen mee per unit die ze omleggen, dus ook hun krachten kun je steeds blijven versterken. Dit kan van pas komen in de gevechten tussen de vijandelijke units, maar ook tussen die van de vijandelijke helden. Als twee vijandelijke helden elkaar tegenkomen op het slagveld bestaat er de keuze om een duel aan te gaan. Beide helden zijn dan alleen nog maar gefocust op elkaar, en geen enkele unit kan schade aan ze toe brengen, behalve de helden zelf. Door slim gebruik te maken van je speciale vaardigheden, items en mogelijke genezende drankjes, kun je de vijandelijke held zo uitschakelen om zo het ultieme voordeel te behalen.Verder heb je natuurlijk verschillende soorten troepen: speervechters, zwaardvechters, boogschutters, ridders en nog veel meer. Het belangrijkste is je units zo zinvol mogelijk te gebruiken, speervechters tegen paarden, paarden tegen boogschutters enzovoorts. Dit is goed uitgewerkt en werkt zeer aangenaam. Elke close-combat eenheid kan een sprintje uitvoeren, zodat de vijand vlak voor het begin van het gevecht nog even overrompeld wordt. Een vuurbal van je held die de vijandelijke troepen uit elkaar drijft of een volley van je gunners: allemaal mogelijkheden om het de vijand zo lastig mogelijk te maken.

Wisselvallig

De game is afwisselend genoeg om boeiend te blijven. Niet elke missie is hetzelfde: in de ene missie redt je een dorp van de ondergang, in een andere missie laat je orcs uitroeien en in de volgende missie ga je weer het duel aan met een orc-baas. Een kasteel bestormen behoort ook tot de missies die je op je pad tegen zult komen, waarmee je met je artillerie of stormuitrusting de zwakke plekken in de vestingen zult moeten vinden om zo naar binnen te kunnen dringen. Het doel is hier om een strategisch punt in te nemen, wat vervolgens snel de nederlaag van de tegenstander bewerkstelligt.

Al met al zit het met de gameplay wel snor en grafisch heeft de game ook absoluut niet te klagen. De zoom laat je heerlijk dicht op de actie zitten en het detail is vanaf dat punt overdonderend te noemen. De mannen steken elkaar hardhandig met hun zwaarden, slaan met hun schilden, herladen hun wapens en gooien alweer een volgende bijl richting de vijand. Dit alles in vol detail te zien, en de makers hebben geprobeerd een aantal verschillende modellen per unit te creëren, waardoor niet elke unit op elkaar lijkt. Leuke poging, maar nu valt het juist extra op als er een aantal dezelfde models gebruikt worden, maar ach... dat is azijnpissen.

Je eigen leger bashen

Wat de multiplayer betreft zijn er enkele grappige dingen te ontdekken. Zo zijn er meer rassen speelbaar dan in de campagne. In totaal zijn het er vier: de Skaven, de Elves, de Empire en de Chaos troepen. De partijen zijn allemaal goed uitgewerkt en redelijk stevig in balans. Je kunt je eigen leger samenstellen met een aantal punten die je aan de units uit kunt geven. Daarnaast kun je de units volledig aankleden naar hoe jij dat wilt. De reinforcement maps zijn leuk uitgewerkt, waar je onder het knokken punten vergaart om nieuwe troepen aan te voeren. Jammer genoeg zijn er ook weer niet bepaald veel maps te vinden, wat de pret een klein beetje drukt.

De AI in zowel de campagne als de skirmish is goed uitgewerkt en de vijand weet redelijk goed waar deze mee bezig is. Op de hoogste moeilijkheidsgraad worden de acties die de tegenstander uitvoert iets sterker en preciezer, wat de uitdaging iets groter maakt. Het komt er dus op neer dat er vrij weinig aan te merken is op de game. Toch voelt het geheel niet als een topper. Mark of Chaos is absoluut een sterke game, maar mist op de een of andere manier de feel die het in het introfilmpje neerzet. Dit introfilmpje is namelijk enorm mooi en spannend, en valt te vergelijken met de kwaliteit filmpjes die Blizzard normaal gesproken bij zijn games meelevert. Dit niveau wordt jammer genoeg vervolgens niet meer gehaald, symbolisch gezien.

Ook is het in de game vervelend dat er niet duidelijk gemeld wordt wanneer een eenheid van jou aangevallen wordt en dat kan er wel eens toe leiden dat je er net niet op tijd bij bent om je troepen te redden. Toch blijft Warhammer: Mark of Chaos een sterke game en wat mij betreft toch wel een aanrader.