Warhammer End Times: Vermintide

Left4Rat

Geschreven door Gijs Scheltens op

• <p>Warhammer End Times: Vermintide blinkt uit in diepgang en herspeelbaarheid. De gevarieerde klassen vormen een sterke combinatie met het diepgaande m&ecirc;lee-systeem en de verschillende speciale Skaven. Enkele kleine bugs daargelaten is Vermintide een solide co-op-game die niet onder doet voor inspiratiebron Left 4 Dead.</p>
    Score: 85 Uitstekend
    • Gevarieerde levels en klassen, grauwe sfeer, diepgaande gameplay
    • Bugs en gebrekkige optimalisatie, klassen voelen niet altijd uniek
De vergelijking tussen Warhammer End Times: Vermintide en Left 4 Dead is haast onvermijdelijk. Een co-op-game waarin je met z’n vieren hordes kanonnenvoer afmaakt en soms te maken krijgt met speciale, sterkere vijanden: een beschrijving die bij beide games past. Toch onderscheidt Vermintide zich op cruciale punten van zijn overduidelijke inspiratiebron en heeft daarom wel degelijk een eigen identiteit.

Wellicht speelt de rijke lore van het Warhammer-fantasy-universum daar een rol in. Vermintide weet de troosteloze sfeer van de apocalyptische End Times geweldig neer te zetten met duistere steegjes, nevelige begraafplaatsen en claustrofobische tunnels. Bijna ieder level speelt zich af op een unieke plek. Je krijgt in vrijwel alle dertien levels een andere taak om te vervullen. Soms is dat graan verzamelen voor een hongerig dorpje of waterputten beschermen, in andere maps moet je bijvoorbeeld een Skaven-hol met dynamiet opblazen.

Ongedierte

Toch volgen de meeste levels een vaste, lineaire opzet. Het spel geeft je opeenvolgende doelen: bereik punt X, maak punt Y kapot, bescherm punt Z, enzovoort. Terwijl je die taken netjes uitvoert, stuurt Vermintide hordes ratachtige Skaven op je af. Vergis je niet: het ongedierte kan overal vandaan komen, waaronder uit putdeksels en vanaf daken. Een paar ogen in je achterhoofd komt dus erg van pas. Je moet altijd op je hoede zijn, ook als de grootste hordes ratten bloederig aan hun eind zijn gekomen.

Van tijd tot tijd spawnen er ook een of meer speciale Skaven. Je kunt bijvoorbeeld besprongen worden door een Gutter Runner met Wolverine-achtige klauwen, of op de hellebaard van een Packmaster eindigen. Die geniepige rat heeft het gemunt op spelers die afgezonderd raken van de groep. Onverwacht spietst hij je op zijn hellebaard, waarna je hulpeloos meegesjouwd wordt tot iemand je te hulp komt. De Rat Ogre, een uit de kluiten gewassen Skaven, fungeert in veel levels als minibaas. Hij kan teams compleet met de grond gelijk maken, helemaal wanneer hij geassisteerd wordt door andere speciale Skaven.

Samenwerken of sterven

En dat is precies waar Vermintide om draait. Als je denkt iets wel in je eentje op te kunnen knappen, word je genadeloos afgestraft. Samenwerken is essentieel om levels te halen. Zo kun je teamgenoten overeind helpen voor ze definitief het loodje leggen. Zelfs als dat niet op tijd lukt, zijn ze verderop in het level alsnog te redden. Om te voorkomen dat het zo ver komt, kun je elkaar ook helen met eerste hulp-pakketjes. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk om elkaar te helpen Skaven-hordes af te weren. Dat zorgt ervoor dat je als hecht team de meeste kans maakt om rattenzwermen te overleven waar je als eenling niet tegen opgewassen bent.

In Vermintide kun je kiezen uit vijf speelbare klassen, met ieder unieke wapens. Zowel de slag- als vuurwapens hebben hun eigen voor- en nadelen: een krachtig wapen is vaak langzaam en minder sterke wapens blinken juist uit in precisie. De klasse die er wellicht het meest uitspringt is de Bright Wizard, een magiër die vuurbollen kan schieten en sterke area of effect-spreuken kent.

Omdat je met maximaal drie anderen tegelijk speelt, is het de moeite waard om met verschillende teamopzetten te experimenteren. Toch zul je nooit falen omdat je een specifieke klasse mist, niet in de laatste plaats omdat elk personage nieuwe wapens kan vrijspelen. Wel lijken wapens van verschillende klassen vaak op elkaar. Dat betekent dat niet elke klasse compleet uniek aanvoelt, omdat de speelstijl in veel gevallen hetzelfde is.

Vermintide heeft een stuk meer diepgang dan op het eerste gezicht het geval lijkt

Diepgaande mêlee

Op het eerste gezicht lijkt de gameplay van Vermintide erg simpel: klikken is slaan of schieten en rechtsklikken is afweren. Dat is eigenlijk alles wat je hoeft te weten op de lagere moeilijkheidsgraden: de linkermuisknop spammen is voldoende. Naarmate je de moeilijkheidsgraad hoger zet, volstaat dat echter niet meer. Op Nightmare, de hoogste moeilijkheidsgraad, heeft een gewone Skaven je met een paar rake klappen dood. Om te overleven, zul je dus iets meer handigheid moeten krijgen in technieken als het duwen van vijanden en aanvallen ontwijken. Vermintide heeft een stuk meer diepgang dan op het eerste gezicht het geval lijkt en is daardoor zeer herspeelbaar.

Het loot-systeem speelt daar ook een rol in. Elke klasse begint met een handjevol standaard-items. Om betere uitrusting te verdienen, moet je levels vlot en grondig doorlopen: hoe goed je beloning is, hangt af van hoe snel je het level hebt gehaald en of je verstopte bonus-items hebt kunnen vinden. Dat grijpt weer terug op goede samenwerking: wil je goede items verdienen, dan zul je moeten communiceren en coördineren met je teamgenoten.

Gebrekkige afwerking

Ondanks de bèta die Vermintide achter de rug heeft, zijn er nog verscheidene bugs aanwezig. Zo kan het zomaar gebeuren dat het spel een Rat Ogre spawnt bij het begin van het level, of op andere plekken waar dat eigenlijk niet de bedoeling is. Een enkele keer door de grond zakken is ook niet ongehoord. Verder laat de optimalisatie van Vermintide een beetje te wensen over: zelfs op de laagste graphics-instellingen zakt de framerate in op momenten dat er veel lichteffecten op het scherm te zien zijn. Dat zijn echter kleine minpuntjes die zelden als storend overkomen. Bovendien is ontwikkelaar Fatshark druk bezig om de bugs te verhelpen.

Na Left 4 Dead en het vervolg uit 2008 en 2009 hebben we eigenlijk geen vergelijkbare co-op-game meer gezien. Fatshark vult dit gemis op met het uitdagende Vermintide, waar samenwerking centraal staat. De vijf klassen, het lootsysteem en de gevarieerde vijanden moedigen allemaal aan om een hecht team te vormen. Dat maakt Vermintide een multiplayergame die zeker voor geharde co-op-fanaten de moeite waard is.

Warhammer End Times: Vermintide is nu beschikbaar op pc. Begin 2016 moet het spel ook verschijnen op PlayStation 4 en Xbox One. Deze recensie is gebaseerd op de pc-versie.

Nieuws van de week: PS4 meer dan 30 miljoen keer verkocht Gebruik de GamePad tijdens Xenoblade Chronicles X
13