Warhammer 40.000: Squad Command (PSP) | Gamer.nl

Turn-based strategiespellen zijn op de PC de laatste jaren eenondergeschoven kindje. Mede dankzij het succes van Advance Wars lijkt er op dehandheld spelcomputers nog wel plaats te zijn voor dit 'vergeten' genre. MetWarhammer 40.000: Squad Command past THQ de turn-basedformule zelfs toe op één van zijn grote franchises. In plaats van een simpeleAdvance Wars-kloon neer te zetten, heeft THQ ervoor gekozen om de stijl vankla iekers als X-Com, Jagged Alliance en Incubation weer van stal te halen, inhet gamersjargon ook wel de Squad-BasedTurn-Based Strategy Games genoemd. In Squad Command begin je altijd met een vast aantaleenheden en daarmee zul je vervolgens ook de klus moeten klaren. Je kunt geengebouwen innemen, nieuwe eenheden produceren of je gezondheid opnieuwopkrikken; alles wat je gedurende het spel verliest, dat ben je ook kwijt. Hetverstandig in zetten van je middelen en voorzichtig handelen is van grootbelang. Welk type eenheden je mee begint is eveneens van tevoren bepaald, jekunt alleen het secundaire wapen dat je eenheden bij zich dragen, voorafwijzigen. Dit klinkt mi chien beperkt, maar het brengt toch nog meer tactischemogelijkheden met zich mee dan je in eerste instantie zou verwachten. Warhammer 40.000: Squad Command is turn-based wat uiteraard impliceert dat je beurten afwi elt met deAI. Je bent zelf altijd als eerste aan zet en mag al je eenheden bewegen,voordat je tegenstander aan de beurt is. Je staat in de singleplayercampagneechter wel altijd tegen een overmacht, dus gewoon al je manschappen naar vorenbewegen zal je weinig opleveren. Elke eenheid heeft een bepaald aantalactiepunten iedere beurt die zowel gebruikt worden voor het lopen als hetschieten. Bij het schieten kun je zelfs meer actiepunten spenderen dan minimaalnodig is om je nauwkeurigheid te vergroten. Spendeer je niet alle actiepuntenin een beurt en heb je nog genoeg punten om te schieten, dan kun je een bepaaldgebied als het ware 'bewaken'. In de richting waarin je eenheid kijkt aan heteind van de beurt zal hij in de beurt van de tegenstander nog aanvallen kunnenverrichten tegen diezelfde tegenstander. Erg handig om bijvoorbeeld tevoorkomen dat de tegenstander om het hoekje komt.De tactische diepgang komt voor een groot deel voor rekeningvan de omgeving. Dit is namelijk geen statisch decor, maar vrijwel elke muur isvolledig vernietigbaar. Een tegenstander die zich achter een muur verschuiltkun je dus ook neerleggen door gewoon de muur omver te blazen. Dit betekenteveneens dat je soms beter niet achter een muur kunt schuilen. Doordat deomgeving steeds verandert, zul je ook steeds een ander plan moet trekken en iser geen vast stramien dat je moet volgen. De vernietigbare omgevingen zijntechnisch gezien overigens een strak staaltje programmeerwerk waar de PSPogenschijnlijk geen moeite mee lijkt te hebben. De eenheden die je in Squad Command tot je beschikkingkrijgt beperking zich niet louter tot gewone manschappen, later zul je namelijkook tanks over het slagveld mogen rijden. Bij deze tanks, met de krachtigeprojectielen, komen de vernietigbare omgevingen des te meer tot hun recht. Welis het soms lastig om ze tu en je eenheden door te manoeuvreren. Ook je gewoneeenheden hebben overigens beschikking over wapens waarmee de omgeving opgeblazenkan worden en ook explosieven die tactisch in de omgeving geplaatst zijn,hebben een vernietigende uitwerking. De kern van de gameplay steekt eigenlijk best aardig inelkaar. Waar het mis gaat, is de uitwerking. Met name de camera gooit enormveel roet in het eten. De omgeving is volledig in 3D, maar er wordt gebruikgemaakt van een vast camerapunt dat nauwelijks is te roteren. Tegenstanders dieachter een muur staan zijn soms onmogelijk te zien en even achter de muurkijken is geen optie. Ook zijn bepaalde hoeken lastig in te schatten, waardoorje vooraf niet weet of je vanaf een bepaalde plek nu kunt raken of niet. Ditwordt mede bemoeilijkt doordat Squad Command heel nauwkeurig het pad van jeprojectiel volgt. Er is geen raster dat je helpt deze inschattingen te maken.Je zult dus regelmatig je eenheden naar een plek bewegen waar vervolgens blijktdat je niets kunt raken, waardoor je de volgende ronde compleet kansloos benttegenover je tegenstanders. Op zich is het prettig dat er eens geen vast rasteraanwezig is bij dit soort games, maar zorg dan ook dat je de interface ervoorop orde hebt. Een beweegbare camera en eventueel een undo functie (hoewel je dan trialand error tactieken mi chien moeilijk kunt uitbannen) waren welkometoevoegingen geweest. Naast een singleplayercampagne van 13 mi ies kent SquadCommand ook een multiplayermode. Deze is online en lokaal via WiFi te spelen,maar helaas is er geen Hot Seat-achtigemode voorzien, iets wat gezien de spelformule met twee geduldige spelers bestmogelijk zou moeten zijn. Ook jammer is dat er geen skrimish-optie, zodat je nade 13 mi ies van de singleplayercampagne als einzelganger toch bekaaid achter blijft. Gelukkig wordt desingleplayercampagne wel snel pittig, zodat je toch aardig wat uurtjes met hetspel zoet zult zijn.