Turn-based strategiespellen zijn op de PC de laatste jaren een ondergeschoven kindje. Mede dankzij het succes van Advance Wars lijkt er op de handheld spelcomputers nog wel plaats te zijn voor dit 'vergeten' genre. Met Warhammer 40.000: Squad Command past THQ de turn-based formule zelfs toe op één van zijn grote franchises. In plaats van een simpele Advance Wars-kloon neer te zetten, heeft THQ ervoor gekozen om de stijl van klassiekers als X-Com, Jagged Alliance en Incubation weer van stal te halen, in het gamersjargon ook wel de Squad-Based Turn-Based Strategy Games genoemd. In Squad Command begin je altijd met een vast aantal eenheden en daarmee zul je vervolgens ook de klus moeten klaren. Je kunt geen gebouwen innemen, nieuwe eenheden produceren of je gezondheid opnieuw opkrikken; alles wat je gedurende het spel verliest, dat ben je ook kwijt. Het verstandig in zetten van je middelen en voorzichtig handelen is van groot belang. Welk type eenheden je mee begint is eveneens van tevoren bepaald, je kunt alleen het secundaire wapen dat je eenheden bij zich dragen, vooraf wijzigen. Dit klinkt misschien beperkt, maar het brengt toch nog meer tactische mogelijkheden met zich mee dan je in eerste instantie zou verwachten. Warhammer 40.000: Squad Command is turn-based wat uiteraard impliceert dat je beurten afwisselt met de AI. Je bent zelf altijd als eerste aan zet en mag al je eenheden bewegen, voordat je tegenstander aan de beurt is. Je staat in de singleplayercampagne echter wel altijd tegen een overmacht, dus gewoon al je manschappen naar voren bewegen zal je weinig opleveren. Elke eenheid heeft een bepaald aantal actiepunten iedere beurt die zowel gebruikt worden voor het lopen als het schieten. Bij het schieten kun je zelfs meer actiepunten spenderen dan minimaal nodig is om je nauwkeurigheid te vergroten. Spendeer je niet alle actiepunten in een beurt en heb je nog genoeg punten om te schieten, dan kun je een bepaald gebied als het ware 'bewaken'. In de richting waarin je eenheid kijkt aan het eind van de beurt zal hij in de beurt van de tegenstander nog aanvallen kunnen verrichten tegen diezelfde tegenstander. Erg handig om bijvoorbeeld te voorkomen dat de tegenstander om het hoekje komt. De tactische diepgang komt voor een groot deel voor rekening van de omgeving. Dit is namelijk geen statisch decor, maar vrijwel elke muur is volledig vernietigbaar. Een tegenstander die zich achter een muur verschuilt kun je dus ook neerleggen door gewoon de muur omver te blazen. Dit betekent eveneens dat je soms beter niet achter een muur kunt schuilen. Doordat de omgeving steeds verandert, zul je ook steeds een ander plan moet trekken en is er geen vast stramien dat je moet volgen. De vernietigbare omgevingen zijn technisch gezien overigens een strak staaltje programmeerwerk waar de PSP ogenschijnlijk geen moeite mee lijkt te hebben. De eenheden die je in Squad Command tot je beschikking krijgt beperking zich niet louter tot gewone manschappen, later zul je namelijk ook tanks over het slagveld mogen rijden. Bij deze tanks, met de krachtige projectielen, komen de vernietigbare omgevingen des te meer tot hun recht. Wel is het soms lastig om ze tussen je eenheden door te manoeuvreren. Ook je gewone eenheden hebben overigens beschikking over wapens waarmee de omgeving opgeblazen kan worden en ook explosieven die tactisch in de omgeving geplaatst zijn, hebben een vernietigende uitwerking. De kern van de gameplay steekt eigenlijk best aardig in elkaar. Waar het mis gaat, is de uitwerking. Met name de camera gooit enorm veel roet in het eten. De omgeving is volledig in 3D, maar er wordt gebruik gemaakt van een vast camerapunt dat nauwelijks is te roteren. Tegenstanders die achter een muur staan zijn soms onmogelijk te zien en even achter de muur kijken is geen optie. Ook zijn bepaalde hoeken lastig in te schatten, waardoor je vooraf niet weet of je vanaf een bepaalde plek nu kunt raken of niet. Dit wordt mede bemoeilijkt doordat Squad Command heel nauwkeurig het pad van je projectiel volgt. Er is geen raster dat je helpt deze inschattingen te maken. Je zult dus regelmatig je eenheden naar een plek bewegen waar vervolgens blijkt dat je niets kunt raken, waardoor je de volgende ronde compleet kansloos bent tegenover je tegenstanders. Op zich is het prettig dat er eens geen vast raster aanwezig is bij dit soort games, maar zorg dan ook dat je de interface ervoor op orde hebt. Een beweegbare camera en eventueel een undo functie (hoewel je dan trial and error tactieken misschien moeilijk kunt uitbannen) waren welkome toevoegingen geweest. Naast een singleplayercampagne van 13 missies kent Squad Command ook een multiplayermode. Deze is online en lokaal via WiFi te spelen, maar helaas is er geen Hot Seat-achtige mode voorzien, iets wat gezien de spelformule met twee geduldige spelers best mogelijk zou moeten zijn. Ook jammer is dat er geen skrimish-optie, zodat je na de 13 missies van de singleplayercampagne als einzelganger toch bekaaid achter blijft. Gelukkig wordt de singleplayercampagne wel snel pittig, zodat je toch aardig wat uurtjes met het spel zoet zult zijn.