Warhammer 40,000: Dawn of War - Soulstorm | Gamer.nl

Het is weer tijd voor een uitbreiding van de Dawn of War-reeks in het Warhammer universum. Warhammer 40,000: Dawn of War Soulstorm is de naam en na Winter A ault en The Dark Crusade is dit de derde uitbreiding van de populaire game. Hoeveel weet deze uitbreiding toe te voegen aan het ruim drie jaar oude origineel?

Het gaat er niet al te best aan toe in het 41e millennium. Er raast een storm door het Kaurava zonnestelsel en deze storm trekt de aandacht van alle ra en in het Warhammer-universum. Alle ra en voelen zich aangetrokken door dit zonnestelsel en gaan er op af om te vechten voor hun plek in dit zonnestelsel. Je vecht in de singleplayer campagne om een plekje in dit zonnestelsel en dient het uiteindelijk volledig onder je controle te hebben. Het zonnestelsel bestaat uit een aantal planeten en manen die opgedeeld zijn in verschillende gebieden.

Je speelt de campagne via een 3D-kaart, net zoiets als we gewend zijn van games uit de Total War reeks of Civilization. Om beurten maak je besli ingen en dien je je troepen te verplaatsen en aanvallen te plannen. Deze aanvallen op gebieden gebeuren wel op de oude vertrouwde manier en verplaatst je dus van de 3D-kaart naar de gebieden op de planeten om daar een basis te bouwen en je tegenstander een kopje kleiner te maken. De campagne komt daardoor helaas neer op een aaneenrijging van gevechten tegen de computer. Van een echte singleplayercampagne met speciale mi ies is dus niet meer te spreken en het verhaal wordt ook weinig bij deze gevechten betrokken.

Naast de zeven ra en die we al kennen, voegt Soulstorm twee nieuwe speelbare ra en toe om het zonnestelsel te veroveren, namelijk de Sisters of Battle en de Dark Eldar. De Dark Eldar zijn het snelste ras uit het spel en kunnen met een enorme snelheid aanvallen uitvoeren. Daar staat tegenover dat de eenheden slecht beschermd zijn en dus in een lang gevecht niet opgewa en zijn tegen de andere ra en. DeSisters of Battle daarentegen zijn goed beschermd en zullen het lang uithoudenin een gevecht. Met name door speciale krachten die de Sisters of Battle kunnenoproepen om zichzelf te beschermen.

Deze speciale krachten op te roepen via hun eigen unieke'grondstof'. Zo kun je met de Dark Eldar de zielen van je gedode vijanden ofgesneuvelde teammaten opnemen en met deze zogenaamde Soul E ence zul je speciale krachten kunnen activeren. De Sisters of Battle hebben Faith, een grondstof die te verkrijgen is door er in te investerenmet andere grondstoffen. Naast je grondstoffen te besteden aan troepen enontwikkeling, zul je dus ook moeten investeren in Faith om speciale krachten tekunnen gebruiken.

Deze speciale krachten voor de Sisters of Battle bestaan bijvoorbeeld uit een lichtflits die vijanden verblind waardoor deze veel meer moeite hebben met het raken van je troepen, of het oproepen van de doden om je te helpen om de vijand te verslaan. Verder zijn er ook nog krachten om je eigen troepen te genezen of ze wat sterker te maken. De Dark Eldar hebben krachten om het moraal van vijandige troepen te verlagen of om een enorme storm op te roepen.

Deze krachten zijn vaak bepalend voor de uitkomst van een gevecht en als ze goed gebruikt worden kan je met een een minder sterk leger alsnog de vijand een kop kleiner maken. Deze krachten zijn dus een goede toevoeging en zorgen voor extra diepgang tijdens het spelen van de game.

Naast de twee nieuwe ra en, waardoor het totaal nu op negen ra en komt te staan, voegt de uitbreiding ook nog vliegende eenheden toe aan elk ras, waardoor natuurlijk obstakels zoals bergen niet langer veilig zijn aangezien de vliegende eenheden daar makkelijk overheen kunnen vliegen. Ook hierdoor heeft de uitbreiding iets meer diepgang en zul je je niet meer zo makkelijk op één punt van de map kunnen concentreren als voorheen.

Op het gebied van graphics is er helaas niets veranderd. De game ziet er nog net zo uit als toen het origineel drie jaar geleden uitkwam. De game lijkt hierdoor erg gedateerd en vooral als je kijkt naar andere games in het genre ziet Soulstorm er niet mooi uit. Hier staat natuurlijk wel tegenover dat de systeemeisen niet van bijzonder hoog niveau zijn, maar het oog wil ook wat.

De uitbreiding is overigens volledig standalone. Dat wil zeggen dat het origineel en de uitbreidingen niet nodig zijn om dit spel te kunnen spelen. Je kan in de campagne zelf met alle negen ra en spelen zonder het origineel te hebben. Ook in de skirmish-mappen tegen de computer is het mogelijk om met alle ra en te spelen. Alleen in de multiplayermodus is het alleen mogelijk om met de twee nieuwe ra en te spelen, en zul je ook de andere uitbreidingen en het origineel nodig hebben als je online met alle negen ra en aan de slag wilt kunnen.

De multiplayer- en de skirmishmodus zijn overigens flink uitgebreid met een groot aantal nieuwe mappen. De uitbreiding voegt 29 mappen toen, en samen met de mappen uit de vorige uitbreidingen en het origineel komt het totaal op maarliefst 114 mappen! Dat zorgt dus voor heel erg veel online en skirmish speelplezier en zal de levensduur sterk verlengen.