Warhammer 40.000 Dawn of War II – Chaos Rising | Gamer.nl

Warhammer 40.000 Dawn of War II – Chaos Rising | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Uitbreidingspakketen voor een real-time strategiespel voelen over het algemeen nogal simpel aan: je voegt een nieuwe factie en wat nieuwe eenheden toe aan het origineel, bouwt hier een korte campagne omheen, legt het geheel in de winkel voor een zacht prijsje en klaar is Kees. Dit is gelukkig niet helemaal het geval bij de stand-alone uitbreiding voor Dawn of War II, Chaos Rising.

Blood Ravens

Ontwikkelaar Relic heeft er namelijk voor gekozen om de singleplayercampagne van Chaos Rising niet om de ‘nieuwe’ Chaos Space Marines te laten draaien, maar de Blood Ravens uit het origineel weer ten strijde te laten trekken. Mooie bijkomstigheid is dat iedereen die de campagne van Dawn of War II heeft afgerond de mogelijkheid heeft om deze ruimtemariniers uit het origineel te importeren, waardoor de uren die in het aanpa en en upgraden van deze manschappen is gestoken, niet verloren gaan. Voor iedereen die dit niet gedaan heeft, niet getreurd: je krijgt de Blood Ravens met standaard uitrusting rond het maximale level van 20 uit het origineel onder je hoede.

Met het verhogen van het maximale level naar 30 in de uitbreiding komen ook nieuwe mogelijkheden beschikbaar en dus is het weer zaak om elk team naar eigen smaak aan te pa en. Het is niet mogelijk om elk onderdeel op het maximale niveau te krijgen en er moeten dus afwegingen gemaakt worden aan de hand van je speelstijl. Een commandant met een hoge gezondheid en aanvalskracht kan je namelijk wel voorop sturen in de strijd, maar kent weinig ondersteunend vermogen.

Lekker corrupt

Het grootste pluspunt van de nieuwe campagne is dat er meer variatie in de mi ies zit, iets wat we in Dawn of War II misten. Het was een verademing om eens niet elke keer lineair van punt A naar punt B te trekken om een eindbaas te bevechten of een stellage te verdedigen, maar ook eens manschappen te moeten redden van een ma amoord of op onderzoek uit gaan in een verdacht ruimteschip. Deze grotere variatie komt mede to stand door het nieuwe Corruption/Redemption-systeem. Weiger je namelijk om een bepaalde optionele mi ie te volbrengen, of kies je er tijdens mi ie voor om bijvoorbeeld de poort van een stad op te blazen in plaats van te openen, dan worden je manschappen getrakteerd op een dosis corruptie. Naarmate je manschappen corrupter worden, krijgen ze toegang tot (vaak) betere wapens en uitrusting, die naast de nieuwe eigenschappen een aanvallendere speelstijl ondersteunen. Het nadeel van corrupt zijn is wel dat je mannen zich tegen je kunnen keren of je orders in twijfel gaan trekken. Het is mogelijk om weer in het reine met jezelf te komen door zij-opdrachten, die een deel van je corruptie wegnemen, te voltooien. De voordelen van het puur blijven vallen echter een beetje in het niet tegenover de kracht die corruptie met zich meebrengt.

De hoofdreden om puur te blijven moet dan ook gezocht worden bij de invloed van het systeem op het verhaal, waardoor het nogmaals doorlopen van de campagne aan te raden is. De campagne heeft deze herspeelbaarheid ook hard nodig, want na iets meer dan twaalf mi ies (die niet veel meer dan een half uurtje per stuk nodig hebben) is de koek alweer op. Een ander nadeel dat de campagne kent is het (nog altijd) ontbreken van checkpoints tijdens een mi ie, waardoor je van voren af aan mag beginnen als iedereen gesneuveld is. Vooral bij de allerlaatste mi ie leidt dit tot veel frustratie omdat deze mi ie niet alleen erg lang is, maar ook nog eens een belachelijke sterke eindbaas kent.

Multiplayer

Het singleplayergedeelte van Chaos Rising is erg vermakelijk, maar je haalt deze uitbreiding voornamelijk in huis voor de multiplayerbeleving. Met de multiplayer uit Dawn of War II was al weinig mis, en in Chaos Rising blijft deze ook overeind staan met zijn snelle en heftige actie, waarbij een beperkte rol is weggelegd voor het bouwen van een basis. We zeggen maar zo: if it ain’t broke, don’t fix it.

Bezitters van Dawn of War II konden de nieuwe speelvelden al via een update binnenhalen, maar krijgen met deze uitbreiding, naast de beschikking over de Chaos Space Marines, ook een nieuwe held toegevoegd aan de vier bestaande ra en. Deze vier ra en moeten bezitters van alleen Chaos Rising dan weer mi en in de multiplayer, ook al kom je met alleen de troepen van Chaos weinig te kort. Zoals het hoort komt bij het spelen met deze nieuwe manschappen weer een hele nieuwe tactiek kijken, waarbij vooral het oproepen van demonische klonen door de Chaos Sorcerer een handige kracht is tijdens een Last Stand-potje. Wil je het beste uit Chaos Rising halen, dan is het dus aan te raden om ook Dawn of War II in huis te hebben. Het neemt niet weg dat deze goed gevulde uitbreiding uitstekend op eigen benen kan staan en veel plezier biedt voor een zacht prijsje.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou