Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Review
None

Warhammer 40,000: Dawn of War 3

Al het goede komt in drieën

Geschreven door Wilbert Meetsma op

Conclusie

  • Puristen zullen mopperen over een paar keuzes van Relic Entertainment, maar zelfs zij mogen niet ontkennen dat Dawn of War 3 een ongemeen goede real-time strategiegame is. De al aanzienlijke tactische rijkdom van de drie facties wordt vermenigvuldigd met verregaande mogelijkheden om je leger naar eigen smaak aan te passen. Dat, net als de heerlijke campagne en de uitstekende productiewaarden, maken Warhammer 40,000: Dawn of War 3 de favoriet voor beste strategiegame van het jaar.
    Score: 90 Fantastisch
    • Bevredigende campagne, drie uitstekend uitgewerkte facties, enorme tactische diepgang met Elites en Doctrines, ijzersterke multiplayer
    • Onhandige Skulls-vereiste voor Elites en Doctrines, geen gesynchroniseerde animaties meer, intimiderend complex
In het wrede, absurd gewelddadige universum van Warhammer 40,000 komt elk wapen goed van pas. Als de profetie over de machtige Spear of Khaine lijkt uit te komen, is het dus niet zo gek dat de fanatieke Space Marines, de nobele Eldar en de brute Orks er als de kippen bij zijn om als eerste op de vervloekte planeet Acheron te komen en het wapen te vinden. Of, zoals Warboss Gorgutz ‘Ead’Unter het treffend verwoordt: “It’s a race to da Pointy Stikk, boyz. You know wot dat means? Waaagh!”
Dawn of War 3

Het wordt een oorlog zoals we die van de grote strategiegames van vroeger gewend zijn: een goedgevulde campagne van zeventien missies, verteld vanuit drie perspectieven en met een bevredigende climax. De missies hebben weliswaar net niet de creativiteit van Starcraft 2, maar Dawn of War 3 maakt dat goed met heroïsche pogingen om een positie vast te houden, verraad in laffe en slinkse variaties en hilarische Ork-ruzies. Het stemmenwerk is van de bovenste plank en de plot wordt versterkt met prachtige illustraties. De Dawn of War-serie heeft altijd al uitgeblonken in het neerzetten van een goed verhaal en deel drie houdt die traditie trots in stand.

Heilige Drie-eenheid

De liefde en het respect voor de lore van Warhammer 40,000 druipt er vanaf in Dawn of War 3 – Chapter Master Gabriel Angelos die het voor elkaar krijgt om te springen in een Terminator-pantser vergeven we voor deze ene keer. Hier en daar wordt een concessie gedaan aan de gameplay, maar de zorg voor detail is duidelijk zichtbaar. De gebouwen van Orks ronken en ratelen alsof ze elk moment uit elkaar kunnen knallen, de Space Marines laten hun troepen vanuit een baan om de planeet in Drop Pods op de grond neerslaan als meteorieten en Eldar Howling Banshees krijsen het uit als ze op hun doelwitten af sprinten. De drie speelbare rassen klinken en ogen beter dan ooit tevoren.

Dawn of War 3

De drie facties zien er niet alleen uniek uit, ze spelen ook duidelijk verschillend van elkaar. De Space Marines vertrouwen op hun dikke, felgekleurde pantsers en overweldigende vuurkracht om zo hun lage aantallen te compenseren. Voor Orks, aan de andere kant van het spectrum, maakt het niet uit als een Boy of vijf het onderspit delft. Met meer geluk dan wijsheid plunderen ze het slagveld en flansen ze ter plekke wapens in elkaar die even gevaarlijk zijn voor henzelf als hun doelwit.

Aangemoedigd door hun Waaagh!-Towers – die behalve wachtoren ook dienst doen als metal-muziek knallende speakerinstallaties – denderen ze als een lawine over het slagveld heen. De Eldar zijn daarentegen een stuk bedachtzamer. Gespecialiseerd in teleportatie, onzichtbaarheid en guerrillatactieken slopen ze systematisch hun tegenstander met minimale verliezen.

Dawn of War 3 deelt zijn legers op in twee typen eenheden: Line Units en Elites. De eerste categorie zijn de eenheden zoals je ze verwacht in elke andere strategiegame, zoals Starcraft en Company of Heroes. Ze hebben een duidelijke tactische rol, zoals het uitschakelen van voertuigen en één of twee speciale vaardigheden om te activeren tijdens het gevecht. De andere klasse, de Elites, spelen meer als een Hero uit een game als League of Legends en Dota 2. Sterker dan de gemiddelde soldaat en uitgerust met meerdere vaardigheden die je vaak kunt combineren voor een dodelijke combo, vormen ze het hart van een aanvalsleger.

Dawn of War 3

Die grote kracht van de Elites is niet gratis, het kost je Elite Points. Net zoals in de meeste strategiegames van Relic Entertainment is het speelveld bezaaid met Capture Points, die de speler dwingen om actief en agressief te spelen om genoeg grondstoffen – waaronder die Elite Points – bij elkaar te schrapen voor de beste eenheden. Sterkere Elites kosten meer punten, zodat je de afweging moet maken of je nu het gevecht wilt winnen, of wilt sparen voor die reusachtige Imperial Knight.

Skulls for the Skull Throne

Welke drie Elites je meeneemt naar het gevecht is op zichzelf ook al een strategisch vraagstuk. Besluit je te leunen op goedkope, ondersteuningsgerichte helden om tijdens de vroege fase een onoverkomelijke voorsprong te halen of probeer je het vol te houden met je Line Units tot je jouw duurdere Elites kunt veroorloven om de ‘late game’ te domineren? Daarnaast mag je ook drie Doctrines kiezen, die je Line Units van significante bonussen en vaardigheden voorzien. Met negen Elites en ongeveer dertig Doctrines is het aantal permutaties duizelingwekkend hoog.

Dawn of War 3

Die Elites en Doctrines zijn niet direct beschikbaar, maar moet je kopen met Skulls, die je verdient door te spelen. In tegenstelling tot Relic Entertainments vorige game, Company of Heroes 2, is dit gelukkig geen aanzet voor downloadbare content, want Skulls zijn redelijk vlot verdiend. Na het uitspelen van de campagne op Normal heb je genoeg koppen gesneld om alle Elites en Doctrines van één leger te kopen. Toch zetten we vraagtekens bij deze hoepel om doorheen te springen voor spelers die al vertrouwd zijn met de game. Tegen de tijd dat je vertrouwd genoeg bent met de game om geïnformeerde keuzes te maken, wil je niet beperkt worden door een slinkende berg schedels.

Aan de andere kant: is de game niet te complex geworden met al die keuzes en mogelijkheden? Dawn of War 3 doet zijn best om nieuwe spelers welkom te heten met drie tutorials, een in-game uitleg van alle concepten en eenheden, ondersteuning voor replays en een geleidelijke introductie van systemen tijdens de campagne. Ondanks al die hulpmiddelen blijft de leercurve Dawn of War 3 behoorlijk steil.

Dawn of War 3

Troonopvolger

Dawn of War 1 en 2 hebben nooit een grote rol gespeeld in het competitieve circuit, maar Relic Entertainment heeft ditmaal zijn pijlen gericht op de huidige koning van het strategiegenre: Starcraft 2. Met Company of Heroes 1 en 2 heeft Relic al bewezen dat de ontwikkelaar veel moeite steekt in het balanceren van uiteenlopende facties en dat werpt zijn vruchten af voor Dawn of War 3. Het is nog te vroeg om serieus te spreken over een meta, maar we zijn nog geen onmogelijk tegen te houden tactieken tegengekomen. Elke eenheid, zelfs de gigantische Wraithknights of heerlijk lompe Gorkanauts die in een enkele klap hele groepen soldaten kunnen platwalsen, kan verslagen worden met een goedkopere counter en slim manoeuvreren.

De moba-achtige structuur van multiplayerpotjes hebben we in onze preview al uitgebreid besproken. Om het samen te vatten: het nieuwe doel om eerst een Shield Generator te slopen, gevolgd door een Turret met als einddoel de Power Core, is een effectieve maatregel tegen flauwe rushes. Het vergroot de kans op comebacks en het deelt een potje netjes op in fases. Buiten die afwijkende route naar de overwinning is Dawn of War 3 een real-time strategiegame in hart en nieren. De geruchten dat Relic van Dawn of War 3 een veredelde League of Legends heeft gemaakt zijn schromelijk overdreven.

None

Out with the old, in with the new

De nadruk op competitieve multiplayer heeft echter ook zijn prijs. Met het doel om de toch al complexe gameplay enigszins overzichtelijk te houden is het concept van dekking zoeken beperkt tot specifieke punten op het speelveld die je moet bezetten, in plaats van de dynamische beschutting van kraters en wrakstukken uit de voorgaande delen. Ook zal de Dawn of War-veteraan de veelgeprezen gesynchroniseerde animaties niet terugvinden, waar bijvoorbeeld een Dreadnought een Ork Boy in z’n mechanische klauwen kon pakken en het groene monster bruut kon samenknijpen. Zo gaaf als dat was, het lokte ook veel problemen uit met slecht reagerende eenheden. De eenheden van Dawn of War 3 reageren nu uitstekend, maar dat extra snufje spektakel missen we wel.

Het is dus even slikken voor de Dawn of War-fan die niets anders wilde dan deel 1, maar dan met betere graphics. Daarentegen maakt elke pijnlijke ingreep Dawn of War 3 een zeer complexe, maar desondanks fenomenale game. De campagne is uitstekend vormgegeven en schotelt een bevredigend WH40K-verhaal voor. De drie facties zijn tot in de puntjes verzorgd en lopen over van potentiële strategieën voor competitieve spelers om hun tanden in te zetten. De presentatie in beeld en geluid kan zich meten met de besten van het genre en de Orks doen meer Dakka dan ooit. Dawn of War 3 pakt zijn kettingzaagzwaard en houwt zich in één klap naar de top.

Warhammer 40,000: Dawn of War 3 is vanaf 27 april verkrijgbaar voor de pc.

Dit artikel delen:

Lees meer

Star Wars Battlefront 2 krijgt dedicated servers Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia lanceert vandaag in Japan
5

Reacties op: Warhammer 40,000: Dawn of War 3

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • None

    N3cro_Manc3r

    • 2 maanden, 1 week geleden
    Dank voor deze review! Ik was persoonlijk bang dat deze game tegen zou gaan vallen. Maar hij is blijkbaar toch goed, super!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    DunkieXL

    • 2 maanden, 1 week geleden
    Love it! Ik kijk zo erg uit naar deze game en mag vanaf morgen de beta spelen. Na deze review super veel zin in!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Swieb

    • 2 maanden, 1 week geleden
    Overigens geeft de game aan het eind van de credits een duidelijke hint over wat we van een uitbreiding - want natuurlijk komt er een uitbreiding! - kunnen verwachten. ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    _insanity_

    • 2 maanden, 1 week geleden
    Ik heb het e.e.a. gezien aan online potjes nu (stream en de 3v3 match die gereleased is), maar het voelt voor mij als DoW1 en 2 fan minder aan als echt 40k. Juist de brute animaties waren zo geweldig! Echter heb ik wel het gevoel dat dit een game kan gaan worden welke de esports kan betreden. Het is echter soms wel enorm chaotisch, dat kan het wellicht in de weg staan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Swieb

    • 1 maand, 4 weken geleden
    [Dit heb ik oorspronkelijk geschreven als reactie op m'n review voor InsideGamer, maar ik denk dat hij hier ook niet zal misstaan. :D]

    Heel veel van die negativiteit [bij de Steam-reviews] is onzin. "Het is een moba!", "Dit is geen Dawn of War!", "Het is cartoony", "Angelos springt!", "Het is alleen maar blob tegen blob!", "Elites zijn OP!", zijn allemaal kreten die ad nauseam worden herhaald. Het punt is dat al het gehuil ofwel niet waar is, ofwel een detail, ofwel een gevalletje 'git gud'.

    "Het is een moba": Gewoon nee. Je bouwt een basis, je bouwt een leger, je ontzegt met dat leger de tegenstander territorium in de vorm van control points en je valt met dat leger de basis van de vijand aan. Klinkt mij als een typische rts á la Relic in de oren.

    "Dit is geen Dawn of War": Een strategiegame met WH40K als setting met 'Dawn of War' in de titel, waarbij je - net als bij de vorige delen - met een leger control points op de kaart vasthoudt, is gewoon een Dawn of War-game. Opvallend genoeg week Dawn of War 2 meer af van de rts-formule (en ook toen werd er gejankt), maar is desondanks een uitstekende game.

    "Het is cartoony": Ik ben het hier niet mee eens, maar ik snap wel waar het vandaan komt. Meestal als iemand iets op internet 'cartoony' noemt, bedoelen ze daar eigenlijk mee "ik ben het er niet mee eens hoe het er uitziet, maar ik weet de woorden er niet voor". Ik verwacht niet dat iemand serieus DoW3 er als Tom & Jerry uit vindt zien, maar wat wel opvalt is dat de figuren een speelgoedachtige textuur hebben, alsof de miniaturen van de table top tot leven zijn gekomen zoals in Toy Story. Als je in je hoofd hebt dat WH40K superserieus is en alles er daarom bebloed en gehavend uit moet zien, ga je de visuele stijl niet leuk vinden. Maar die mensen vergeten dat bijvoorbeeld de Space Marines er altijd knalblauw, felrood en pimpelpaars uit hebben gezien. Hun opzichtig fascistische en xenofobe wereldkijk is er een waarvan Judge Dredd (ook satire) 'Give Peace a Chance' zou gaan zingen. Dawn of War is een adaptatie die zijn bron serieus neemt en het verschil in de twee media begrijpt, zonder het slaafs te kopiëren.

    "Angelos springt": Gabriel Angelos draagt in de game een Terminator-pantser, dat op z'n zachtst gezegd niet praktisch is om mee te springen. Dit lijkt dus terechte kritiek, al mag je je afvragen of daarmee alle anderen manieren waarop Relic rekening heeft gehouden met de lore van WH40K in de game zomaar niet meer tellen. Aan de andere kant heeft Angelos in de nasleep van Dawn of War 2: Retribution twee cybernetische benen gekregen (waarvan je mag verwachten dat ze sterker zijn) én zitten er op de achterkant van Angelos' pak twee uitlaten voor een jetpack. Niet veel aan de hand, dus.

    "Het is alleen maar blob tegen blob" en "Elites zijn OP": Git gud. Hoe verleidelijk het ook mag zijn om al je troepen met een attack move naar de vijand te sturen, tegen een goede speler raak je alles kwijt. Elites, zeker de late game Elites, hebben bijzonder sterke abilities, die blob inderdaad kunnen wegvagen. Daarom moet je jouw leger macht ook uitspreiden en splitsen. Zo sterk als een Imperial Knight ook mag zijn, ze kunnen maar één kant op schieten en doen er lang over om te draaien. Verspreid je leger, kies de counter en hij gaat snel genoeg neer.

    Zou ik het erg vinden als er een Last Stand-modus komt, of als de eerstvolgende uitbreiding naast de Necron ook een Dark Crusade-achtige campagne bevat? Zeker niet. Maar wat nu gebeurt is dat een nieuwe game wordt vergeleken met twee games die over de jaren meerdere updates en betaalde uitbreidingen hebben gekregen. Hoe goed een game ook mag zijn, tegen nostalgie is niemand opgewassen.

    Ik hoop dat dit een heldere aanvulling is op m'n review hierboven. :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.