Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Review

War for the Overworld

De nieuwe Dungeon Keeper

Geschreven door David Kers op

Conclusie

  • <p>War for the Overworld moest de nieuwe Dungeon Keeper worden en op zich is het spel aardig op weg. De game die als volledige release in de digitale winkels ligt, is echter verre van af. Veel bugs, crashes, slechte AI en missende features maken het onmogelijk om dit spel in deze vorm aan te raden.</p>
    Score: 45 Slecht
    • Oogt, voelt en klinkt als Dungeon Keeper 3
    • Bugs, crashes, missende features, haperende AI, ritme vloeit niet
Wanneer is een spel echt af? Het is een vraag die ontwikkelaars zichzelf ongetwijfeld vaak stellen. Aan de ene kant is er altijd wel wat te schaven aan je product, zie je altijd wel iets dat je net iets beter kunt maken. Aan de andere kant wil je je release niet oneindig uit blijven stellen, al is het maar omdat daar geen geld voor is. Toch moet je altijd zorgen dat wat je uiteindelijk in de winkels legt van hoge kwaliteit is.

Tuurlijk, kleine dingetjes kun je er altijd weer uit patchen, maar je krijgt maar één kans om je spel te lanceren en dan moet het gelijk goed zijn. Tijdens de launch sta je in de spotlights, sta je bovenaan de Steam Store en komen recensenten langs om een oordeel te vellen. Zoals het bekende Miyamoto-citaat luidt: een uitgestelde game wordt uiteindelijk goed, maar een gehaaste game is voor altijd slecht.

Bèta Keeper

Het team van Subterannean Games heeft die kans helaas gemist. Hun eerste game, War for the Overworld, ligt sinds enkele dagen voor zo'n 30 euro in de digitale schappen. Wie een volledige game verwacht komt er echter bekaaid vanaf. Veel van de beloofde features werken nog niet en de game zit vol met bugs. Het voelt na ruim een jaar in early access nog steeds als een bètaversie die over een maand of twee pas klaar is voor al die aandacht.

De ontwikkeling van deze ode aan Dungeon Keeper is ook niet altijd even makkelijk geweest. Het is de eerste game van deze groep nieuwelingen en zoals je wel vaker hoort valt het ontwikkelen van zo'n grote game toch even tegen. Het oorspronkelijke plan na de succesvolle Kickstarter-campagne was om in de zomer van 2013 te lanceren, maar anderhalf jaar later struikelt de game pas over de eindstreep. Het team heeft problemen gehad met samenwerken via internet en met het inschatten hoe lang het duurt om features te implementeren. Er is bijvoorbeeld acht maanden verloren gegaan aan het bouwen van een level editor, die uiteindelijk is mislukt. 

Gevoel is goed

Het is jammer, want de game voelt in principe aan als een echte Dungeon Keeper. Net als in die klassieker uit 1997 en het vervolg uit 1999 ben jij de baas over je eigen kerker. Je hebt een leger van imps onder je, die al je bevelen opvolgen. Zij hakken voor jou kamers uit het ondergrondse gesteente en richten ze in zoals jij wilt. Zo maak je bedden, bibliotheken en banken om nieuwe troepen aan te trekken of je geld in op te slaan. Natuurlijk krijg je gaandeweg de beschikking over steeds meer verschillende kamers, kun je verdedigingswerken bouwen en zijn er een hele hoop magische spreuken om te ontdekken. Nieuw is een tech tree waarmee je al die verbeteringen vrijspeelt. Daardoor moet je tactische keuzes maken: wil je een kamer die Necromancers aantrekt, zodat je lichamen weer tot leven kunt wekken of ga je voor die spell waarmee je onontdekt terrein kunt zien?

Subterannean Games heeft er alles aan gedaan om het gevoel van de klassieker na te bootsen. De graphics zijn prima, vooral de imps en alle andere wezens doen erg denken aan de humoristische stijl van Dungeon Keeper. Ook de omgeving ziet het er prima uit, al oogt het allemaal wat statischer  dan het origineel. Hoogtepuntje is de donkere stem van Richard Ridings, die in Dungeon Keeper ook al dienst deed als verteller. Hij vrolijkt de boel wat op met zijn duistere grapjes.

Missende stukjes

Met het gevoel zit het dus wel snor, met de content (nog) niet. Wie een beetje rondklikt in het hoofdmenu ziet al dat deze game nog niet af is. Het multiplayermenu is nog een 'placeholder' en online spelen is nog in bèta. De Skirmish-modus heeft slechts drie kleine maps, waarop maar plek is voor twee spelers en dus geen grootschalige gevechten mogelijk zijn. De aangekondigde Survival-modus werkt nog niet naar behoren en zal pas later in het jaar toegevoegd worden. Dat zijn gaten die in een full release niet thuishoren. 

Eigenlijk is alleen de singleplayer-campagne aanwezig, maar ook tijdens het spelen van deze missies voel je aan alle kanten scherpe randjes. De game loopt bij ons meerdere malen per speelsessie vast, waardoor we levels constant opnieuw moeten beginnen. De AI heeft grote problemen, onderdanen blijven vastzitten achter stukjes steen terwijl ze er makkelijk omheen kunnen lopen en imps lopen gewoonweg het level uit om nooit meer terug te komen. Ook de rally-vlaggen, waarmee je je troepen naar bepaalde plekken kunt sturen, werken maar sporadisch. Het spel roept vaak frustratie op, omdat je troepen niet doen wat je wilt. De leukste spreuk, Possession, waarmee je een van je troepen kunt besturen vanuit first-person, werkt bovendien niet goed. Je kijkt dwars door de animatie heen en spreuken die je met hem afvuurt missen altijd hun doel. Daarnaast is de mini-map nogal waardeloos, omdat het niet goed aangeeft waar en wanneer je kerker wordt aangevallen. Het zijn heel veel kleine dingen die bij elkaar opgeteld het spelplezier compleet verpesten.

Patches per dag

Zelfs zonder al die bugs heeft het spel problemen. Het ritme van de singleplayer voelt namelijk niet goed. Het lijkt wel alsof je tijdens elke missie wordt doodgegooid met een stroom aan vijanden, die je na een paar minuten aanvallen. Daardoor wordt het leukste aspect van het spel, het bouwen van je eigen kerker, ineens van minder groot belang. Het gaat er vooral om dat je zo snel mogelijk je tegenstander omlegt, je kunt er bijna nooit meer voor kiezen om eerst rustig een basis op te bouwen. Het spel is dus meer rts geworden dan een kerker-simulatie, terwijl die balans bij de originele Dungeon Keepers net iets anders lag.

Er zal vast een goede reden zijn dat War for the Overworld uiteindelijk in deze staat wordt gelanceerd. Als een releasedatum eenmaal is besloten, is het moeilijk om daar van af te wijken. Wellicht had Subterannean Games gewoon het geld nodig – die 200.000 euro van de Kickstarter zal inmiddels al lang en breed op zijn. Toch is het jammer dat dit spel op deze manier wordt uitgebracht. Het moet gezegd worden, het team is hard aan het werk om alle problemen aan te pakken, er verschijnen meerdere patches per dag. Over een maand of twee zal het spel er heel anders aan toe zijn dan nu. De vraag is alleen of ze tegen die tijd nog een publiek kunnen vinden. Je kunt je spel immers maar één keer lanceren.

Door Erik Nusselder

Dit artikel delen:

Lees meer

Gameplay-trailer voor Project Spark: Conker's Big Reunion Age of Empires 2: HD Edition krijgt weer uitbreiding
7

Reacties op: War for the Overworld

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Wormpaul

    • 2 jaren, 6 maanden geleden
    Zo jammer en precies de reden dat ik Kickstarter nooit support (met games) want zelfs een game als deze waar ik heel graag in wil geloven is dus duidelijk nog niet volwassen genoeg om aan zijn eigen ambities te voldoen.

    Kunnen we over 2 maanden een update van deze review verwachten? Hoor graag dan namelijk of ik de game wel moet kopen, iets wat ik nu nadrukkelijk niet zal doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 2 jaren, 6 maanden geleden
    Dat is zeker een optie, ik zal het over een maandje of 2 nog eens proberen, en als er genoeg veranderd is een update schrijven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • geert1

    • 2 jaren, 6 maanden geleden
    Met Kickstarter heb je inderdaad geen enkele zekerheid Wormpaul, maar dat is voor mij geen reden om er helemaal van weg te blijven. Soms neem ik de gok, vooral als er een ervaren team achter een game zit en de campagne vertrouwen uitstraalt. Zo hebben we nu Pillars of Eternity, één van de beste RPG's van de afgelopen jaren, ook te danken aan Kickstarter.

    Bij War For The Overworld was het altijd al een beetje afwachten wat het zou worden. Ik hem 'm gebacked, en ben voor nu ontevreden met het resultaat. Het spel is overduidelijk te vroeg uitgebracht en had nog maanden in Early Access moeten blijven. Het spel heeft wel de potentie om een echt leuke kerkermanagement-game te worden, als alle problemen worden aangepakt. Dan blijft alleen nog het bezwaar over dat het spel wel vrij letterlijk lijkt op Dungeon Keeper, zonder veel uitbreiding op de formule. Maar voor fans hoeft dat niet erg te zijn. Ik kijk over een maand of 3 nog wel 's of het spel verbeterd is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Wildcard

    • 2 jaren, 6 maanden geleden
    Zonde dat je geen vertrouwen hebt in Kickstarters en ja natuurlijk kan het fout gaan e.d.
    Maar wat je nu zegt is ook glas half vol perceptie. Voor hetzelfde geld had je de game wel ondersteunt en hadden de Devs van de game meer geld om mogelijk meer mensen in te huren om dit beter te optimaliseren.

    Daarnaast als je kijkt naar alle Triple AAA games van Ubisoft vorig jaar waar veel geld in is ge-investeerd. en als je kijkt hoe slecht die games zijn/waren ge-optilamiseerd!
    Geloof dat bepaalde titels nog steeds niet goed werken.

    In principe krijg je dezelfde resultaten waar je wel of niet geld voor aan uit geeft.

    De Triple A markt is verzadigt, en gaar redelijk achteruit. En indies zijn op moment populair en die moeten het hebben van Early Access en Crowdfunding.

    daarnaast komt volgende week pas de eerste grote Triple A game uit dit jaar en dat is verdorie nog ook GTA V voor PC die op de vorige Gen al meer dan anderhalf jaar uit is. ( Okay er was bloodborne) en naja The Order had ook zijn fouten. opvolgende Triple A komen pas einde Lente en Zomer.

    We hebben nu meer dan een jaar nieuwe generatie consoles maar bar weinig exclusives en of echt andere top titels tenminste die niet aan verwachtingen voldeden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • sollitdude

    • 2 jaren, 6 maanden geleden
    neem het meer recentere HAWKEN. dat spel was een ware competitie voor mechwarrior online. maar in 2013 ging dat bedrijf failliet. nou, leuke kickstarter project. ze hadden zelfs 23 miljoen geint via sponsers. die wilden toen ook hun geld weer terug :P gelukkig is dat spel nu ook weer overgenomen sinds een maandje of 2.

    of wat dacht je van planetery annihilation? op zich een geweldig spel, maar het zal nooit supreme commander voorbij kunnen gaan. dus geen mislukte kickstarter, maar voor die 70 euro die je neer moest leggen had je wel meer verwacht. vooral nu dat een aparte community SC steeds update, begint het weer populair te worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Baukereg

    • 2 jaren, 6 maanden geleden
    Zoals altijd met kickstarer en early access moet je wel research doen voor je investeert. Dit is een onervaren ontwikkelaar en dan loop je meer risico. Ontwikkelaars als Klei en Vlambeer kun je dan weer blind steunen, die hebben zich al bewezen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Wormpaul

    • 2 jaren, 6 maanden geleden
    Ik ben door de jaren heen gewoon heel erg sceptisch geworden, zeker de laatste jaren voel ik alleen maar teleurstelling (vooral voor de next-gen generatie) qua nieuwe games en uiteraard uitzonderingen daargelaten maar er komt gewoon teveel uit wat of niet goed werkt of heel weinig inspirerend is.

    Nu kijk ik misschien (nog) te weinig naar indie games maar als ik geld moet gaan geven voor een goed idee waarbij ik totaal geen garantie krijg dat ik uiteindelijk er wel een spel voor krijg (zoveel komen nooit uit) en ook een goed spel (zie dit spel) vind ik het een te vreemd systeem om te supporten.

    Uiteindelijk wil ik dat zaken mij eerst overtuigen voordat ik er geld aan ga uitgeven (pre-orderen heb ik nooit begrepen van mensen) en er is dan een groot risico voor indie ontwikkelaars maar dat is inherent aan het beroep dat je kiest en vind ik ook bij het vak horen van zelfstandig ontwikkelaar.
    Dus mijn geld krijgen de indies uiteindelijk wel en een game als "action henk" heb ik ook gekocht maar wel nadat ik daadwerkelijk de game kon spelen en ik zag dat de basis heel erg goed & solide was.

    Dus misschien hoop ik wel dat ontwikkelaars meer die kant opgaan, eerst een goed geraamte maken dat werkt en vanuit daar meer content gaan maken en daarvoor wil ik dan betalen, en niet voor financieren op basis van reputatie van vroeger (geen garantie dat ze het nog kunnen) of op basis van mooi artwork / goed omschreven ideeën.

    Tot zover mijn gedachten, het is een ontzetten snel ontwikkelende trend die nog alle kanten opkan (crowdfunding / indies / episodic content / f2p) en ik een stuk interessanter vind dan de zogenoemde vaandeldragers van de Next-Gen consoles die alleen maar teleurstelling op teleurstelling voor mij uitbrengen..(uitzonderingen daargelaten weer)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.