Wallace & Gromit's Grand Adventures: Het seizoen | Gamer.nl

Het eerste seizoen van Wallace & Gromit's Grand Adventures zit er na vier afleveringen inmiddels al weer op. De eerste aflevering werd door ons beloond met een zeven, maar over de overige drie afleveringen hebben we tot nu toe geen oordeel geveld. Een mooie gelegenheid om het eerste seizoen in zijn geheel eens goed te besnuffelen.

Fright of the Bumblebees, de eerste aflevering van Grand Adventures, bleek een goede start voor het seizoen. In deze aflevering werd Wallace imker en ging hij op zoek naar een manier om zo snel mogelijk een grote hoeveelheid honing te produceren. Als de plannen tijdens dit avontuur, zoals gebruikelijk bij de Britse uitvinder, helemaal in de soep lopen, moet Wallace's hond Gromit het dorp redden.

De eerste aflevering zette een goede toon door het typische Wallace & Gromit verhaal met de bekende, gortdroge humor. Ook slaagde ontwikkelaar Telltale er in om het Wallace & Gromit-gevoel in zowel de geluiden als de animaties naar voren te laten komen. Je kreeg soms echt het gevoel naar kleianimaties te kijken, wat toch een bijzondere prestatie is.

The Last Resort

De tweede aflevering, The Last Resort, blijft op hetzelfde niveau als Fright of the Bumblebees. In deze aflevering wordt een dagje strand verpest door heftige regen en onweersbuien. Gelukkig weet Wallace het probleem op te lo en door het bouwen van een indoor-strand, die hij uiteraard probeert om te zetten in een geldmachine door het hele dorp entree te laten betalen.

De sterke punten van The Last Resort zitten hem in de puzzels. Vooral wanneer Gromit een “Whodunnit”-mysterie moet oplo en toont Telltale zijn creativiteit. Toch mist The Last Resort de kracht die het eerste deel had, voornamelijk doordat het avontuur zich bijna in zijn geheel binnen de vier muren van het huis van Wallace afspeelt.

Muzzled

Derde episode Muzzled is een enorme sprong voorwaarts. Ditmaal vindt er een kermis plaats in het dorpje van Wallace & Gromit, waarbij kermisexploitant Monty Muzzle de opbrengst belooft aan een goed doel: het herbouwen van het onlangs verwoeste asiel. Gromit vertrouwt het zaakje echter niet en komt al snel achter een duister geheim, terwijl Wallace zijn nieuwe ijsmachine uittest.

De derde aflevering is de leukste van het seizoen. De grappen zijn op topniveau, de puzzels zijn vermakelijk en uitdagend en de omgeving is gevarieerder dan The Last Resort. Ook krijgt Gromit een grotere rol toegewezen in Muzzled. Een welkome verandering, want Gromit's stukken waren in de eerste twee delen de leukste, maar leken in lengte korter dan de stukken met Wallace.

The Bogey Man

De seizoensfinale The Bogey Man houdt de kwaliteit van Muzzled voor het grootste deel vast. In The Bogey Man wordt Wallace uitgenodigd voor een exclusieve golfclub. Helaas kan hier maar kort van genoten worden, aangezien de golfclub gesloten wordt als niet binnen een dag de eigendomsakte van de golfbaan gevonden wordt. Gelukkig is Wallace zojuist privédetective geworden en wordt de zoektocht gestart.

The Bogey Man is een waardige afsluiter van de serie. De puzzels blijven op sterk niveau, met het zoeken naar de eigendomsakte als een van de hoogtepunten van het hele seizoen. De omgeving van het clubhuis is de beste van alle delen en de humor is wederom typisch Wallace & Gromit. Ook blijft  de verdeling in het spelen met Wallace en Gromit ongeveer zoals in Muzzled en krijg Gromit dus een waardige hoeveelheid speeltijd.

Het seizoen

Met slechts vier afleveringen is Wallace & Gromit's Grand Adventures enigszins kort naar Telltale-begrippen, maar dat mocht de pret niet drukken. Na deze vier afleveringen kunnen we terugkijken op een geslaagd seizoen, waar zowel Wallace & Gromit als point-and-click fans zich prima mee kunnen vermaken. Gedurende het hele seizoen is Telltale uiterst trouw met de licentie omgegaan en de ontwikkelaar verdient daarvoor een dikke pluim.

Wel laat het seizoen in nabeschouwing enkele steekjes vallen. Zo is het jammer dat er niet wat meer overlapping tu en de verschillende afleveringen zit. Iedere aflevering stond op zichzelf en hoewel dit in principe geen probleem is, ontbreekt hierdoor de samenhang en blijven de verhalen van iedere afzonderlijke aflevering vrij voorspelbaar.  Ook is het aantal intere ante personages en omgevingen wat magertjes. Van de personages die Wallace & Gromit tijdens hun avonturen tegenkomen zijn eigenlijk alleen Major Crum en Monty Muzzle echt intere ant.