Void & Meddler - Episode 1 | Gamer.nl

Void & Meddler - Episode 1 | Gamer.nl

Bij de meeste episodische adventuregames krijg je bij de eerste aflevering al een aardig beeld over wat het volledige seizoen gaat worden. Het eerste deel van Telltale’s The Walking Dead hakte er bijvoorbeeld direct in. Dontnods Life is Strange moest in Episode 1 er nog een beetje inkomen, maar het mysterie was interessant genoeg om te blijven spelen. Void & Meddler doet wat minder moeite om de speler te prikkelen.

De game speelt zich af in een cyberpunktoekomst waar alles donker en deprimerend is. De pixelwereld is prachtig vormgegeven, met een stijl dat veel weg heeft van Blade Runner. De indringende muziek van de soundtrack past hier buitengewoon goed bij. De stad is met deze sfeer geen plek waar je graag wilt vertoeven, maar wel eentje waar een goed verhaal verteld kan worden.

Het hoofdpersonage Flynn is haar geheugen van de afgelopen jaren kwijtgeraakt. Gelukkig zijn herinneringen in deze wereld niets meer dan fysieke objecten, dus gaat ze op pad om zichzelf weer compleet te maken. De zoektocht speelt als een traditionele point & click-adventure, waarin je klikt, items verzamelt, personages spreekt en dingen met elkaar combineert om puzzels op te lo en.

Geen prikkeling

Afgezien van het vage concept van fysieke herinneringen is het verhaal minimaal en mist het elke vorm van spanning. De personages – een diverse cast van antropomorfe dieren, robots en variaties in genderidentiteiten – zijn onsympathiek en de dichterlijke teksten zijn doordrenkt van overmatige weltschmerz. Elke zin is een klacht over het leven en de wereld. Alle mensen zijn walgelijk. Die constante depre ie staat in de weg van het schetsen van intere ante en menselijke personages. Er is binnen de game-industrie absoluut ruimte voor verhalen over de donkere zijde van het leven, maar Void & Meddler benut die ruimte niet. Een doel ontbreekt – of beter gezegd, de miserie is het doel en niet een middel om een verhaal of boodschap over te brengen.

Media has no description

De puzzels in de game zijn bovendien doodvermoeiend. Hoewel ze niet moeilijk zijn, kost het wel veel moeite om er achter te komen wat de spelmakers exact van je verwachten. Het komt erop neer dat je in elk gebied op alles moet klikken en dat je na elke verandering weer van voor af aan begint. Kon je de ene keer niets doen met de omgeving, kan dat iets later plotseling wel. Er zit weinig logica in de wereld en de objecten, waardoor de puzzels niet natuurlijk uit het verhaal voortvloeien en dat is jammer.

Meerdere routes

Wat wel voor de game spreekt is dat er vaak meerdere routes zijn om problemen op te lo en. Soms hoef je dus maar een specifieke weg te vinden om langs een puzzel te komen. Mocht de game je aanspreken, dan is deze aflevering dus meerdere keren op verschillende manieren uit te spelen. 

Media has no description

Het is goed mogelijk dat in de toekomstige afleveringen het verhaal beter tot zijn recht komt. We zijn namelijk wel nieuwsgierig geworden naar de wereld, onder andere door posters op muren die hinten naar een groter verhaal. Hopelijk richten de spelmakers zich daar in komende afleveringen op, want de eerste aflevering is op deze manier niet intere ant genoeg. Het einde komt vrij plots, maar geen moment te vroeg.

Void & Meddler Episode 1 is voor 4,99 euro verkrijgbaar voor pc en Mac via Steam. De season pa voor de volgende twee afleveringen kost 7,99 euro.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou