Viva Piñata (PC) | Gamer.nl

Een klein jaartje geleden kwamen de piñatasvoor het eerst uit hun holletjes op de Xbox 360. Ontwikkelaar Rare leverde een degelijkspel af, maar de consument begreep het allemaal niet zo heel goed. De Xbox 360was toch een machine waarop je stoere games als Halo 3, GTA IV en Ma Effectzou kunnen spelen? De hoge verkoopcijfers die verwacht werden bleven door diehersenkronkel uit, met een teleurgesteld Rare als gevolg. Toch bleef het team datverantwoordelijk was voor Viva Piñata niet bij de pakken zitten, waardoor we debontgekleurde papieren feestbeesten in de toekomst nog vaker zullen tegenkomen,bijvoorbeeld in de PC-versie van Viva Piñata.Of Rare hetgewenste doelpubliek via het Games for Windows-label dan wel zal bereiken,laten we in het midden. Wel is het duidelijk dat de ontwikkelaar in ieder gevalgeen al te grote aanpa ingen heeft doorgevoerd om het spel te voorzien van eenvers voorkomen. Viva Piñata is nog steeds datzelfde zeemzoete spelletje datvoor de Xbox 360 verscheen, en daar zijn we helemaal niet rouwig om.

In VivaPiñata is het de bedoeling dat je als tuinier aan het werk gaat. Aan het beginvan het spel krijg je een klein lapje grond ter beschikking, dat er op heteerste zicht nogal belabberd uitziet. Je eerste taak is dan ook om je zopasverworven stuk land een nodige opknapbeurt te geven, bijvoorbeeld door allerommel op te ruimen. Eens dat achter de rug is begint het echte werk. Al snelkrijg je namelijk de eerste nieuwsgierige piñata over de vloer, die blijkbaarwil zien wat jij allemaal van plan bent. Aan jou om het schattige beestje zijnhart te veroveren door hem (of haar) in de watten leggen.Het klinktals een kinderachtige bedoeling, en ook de manier waarop Viva Piñata grafischaan je wordt voorgesteld is niet bepaald stoer. Zowat alles is voorzien vanfelle kleuren die doen denken aan de weelderigheid van een carnavaloptocht inRio de Janero. Net zoals op de Xbox 360 is Rare erin geslaagd om een uniekewereld te scheppen die jong, maar ook oud, kan aanspreken door haartoegankelijkheid. Voortdurend heb je een opgewekt gevoel in je maag wanneer hetje gelukt is een beestje blij te maken door een huisje te bouwen of door eenzorgvuldig uitgekozen cadeautje af te geven. Datzorgvuldig zijn is voortdurend de boodschap, in het wilde weg dingen doen ofuitdelen heeft namelijk geen enkel effect. En net daarin ligt de diepgang inViva Piñata. Elk beestje (meer dan zestig in totaal) heeft zijn of haar eigen preferenties.Zo is een uil-piñata pas écht gelukkig als hij eerst een worm-piñata heeftkunnen opeten én zijn eigen huisje heeft om in te wonen. Een ander dier vindthet dan weer nodig dat er s'nachts licht brandt in je tuin zodat het niet helemaaldonker wordt. De lijst van vereisten gaat soms behoorlijk ver, waardoor jevoortdurend met allerlei dingen rekening moet houden. Bovendien kan, net zoalseen mens, een piñata ook niet blijven stilzitten als hij of zij gelukkig is, watresulteert in een portie beestige romantiek en wild gestoei.Die laatstezin was mi chien wat ongepast, maar het is wel zo dat het stimuleren van dehormonen bij de piñatas een grote rol speelt. Eens je twee beesten van dezelfdesoort (is geen vereiste, experimenteren kan) oprecht gelukkig hebt gemaakt,verschijnt er een hartje boven hun kop. Op dat moment is het aan te raden detwee piñatas in elkanders buurt te brengen zodat er, na het spelen van eensimpele ren-door-het-doolhof minigame, letterlijk een liefdesdans kanlosbarsten. Verwacht geen erotische toestanden, maar een swingende liefdestangodie door elk koppel op een andere, opvallend komische manier gedanst wordt. Nahet liefde pel komt er al snel een ei tevoorschijn en hop, een nieuwe piñataen dus ook inwoner van je tuin is geboren.Tot nu toeklinkt het voor de mensen die het spel reeds voor de Xbox 360 in huis hadden ergvertrouwd in de oren, en dat zal het ook blijven doen. De PC-versie van VivaPiñata is gemaakt voor iedereen die nog nooit eerder met de papierenknuffelbeesten in aanraking zijn gekomen. Wiens tuinlaarzen al eerder besmeurdwerden tijdens het werken in de virtuele tuin kunnen deze versie beter latenliggen. Het is zelfs zo dat de Games for Windows-versie wat minder lekker speeltdan het origineel, met name door de manier waarop je het spel dient tebesturen. We hebbenhet bij de overzetting van Lost Planet: Extreme Condition naar de PC al eerdergezien: ex-Xbox 360 games hebben vaak te kampen met besturingsproblemen, behalveals je de controller van de desbetreffende console met je computer verbindt.Want daar is de PC-versie van Viva Piñata perfect voor uitgerust: alle menu'sdie je tegenkomt zijn zelfs nog steeds aangeduid met de bekende blauwe, rode,gele en groene knoppen die we op de controller terugvinden. We gaan er echtervanuit dat het merendeel van de mensen deze game zullen spelen met de muis enhet toetsenbord voor zich, en laat nou net dat het struikelpunt zijn.Het groteprobleem ligt bij de omslachtigheid waarmee je alles dient uit te voeren. Omeen simpel huisje te bouwen moet je je door een veelheid aan menu's werkenvoordat je tot de daadwerkelijke aankoop kunt overgaan. Waarom heeft Climax (destudio die Viva Piñata voor de PC maakte) niet gewoon een handige hotbaronderaan het scherm geplaatst waar je vaak gebruikte functies in kunt zetten? Erzijn in het veleden genoeg building sims op de markt gekomen die welvoorzien waren van een degelijk besturing ysteem, denk maar aan Sim City. Ookkom je tijdens het spelen vaak tegen dat je dingen moeilijk kunt selecteren,terwijl het soms gebeurde dat we door de rechtermuisknop per ongeluk in tedrukken het huisje van één van de piñatas verkochten. Uitermate vervelend, eneen weke ziel als ik vind het dan dubbel zo erg om zo'n lief beestje opeens totdakloze te bombarderen!Ook willener zo nu en dan nog wel eens vervelende bugsop de voorgrond treden, en dan heb ik het niet over mier-piñata's dieopeens in je tuin opduiken. Zo ging er tijdens het water geven van mijnplantjes opeens een gespreksvenster op. Niet erg zou je denken, maar doordat ikde linkermuisknop ingedrukt had toen het venster onverwachts openging, bleefmijn gieter onnodig veel water geven totdat het gesprek afgelopen was, met alsgevolg een overmatig bewaterde plant.

Toch is de overzetting niet helemaalslecht verlopen. Zo is het mogelijk om telkens voordat je in je tuin begint tewerken je aan te melden bij Xbox Live, net zoals je dat op de Xbox 360 zoudoen. Alle belangrijke functies, zoals het aanmaken van een friendslist, hetruilen van voorwerpen én zelfs het behalen van Achievements zijn aanwezig inhet spel, wat toch voor een extra drijfveer gaat zorgen tijdens het spelen.Climax heeft er goed aan gedaan om de PC-versie uit te rusten metLive-mogelijkheden, zo kunnen fervente aanhangers van het PC-platform ook eens kennismaken metde mogelijkheden van de online service van Microsoft.