Virtual Skipper 3 | Gamer.nl

Virtual Skipper 3 is een nieuw spel afkomstig van ontwikkelaar Nadeo, die onder andere verantwoordelijk zijn voor Track Mania. Het is in feite een vervolg op de eerste twee delen van de reeks, die ervoor hebben gezorgd dat dit de best verkochte zeilsimulator is. Deel drie bevat grote verbeteringen op het gebied van graphics en physics, maar bevat daarnaast ook nog nieuwe features die we zullen gaan bespreken.

Je zult waarschijnlijk denken dat er weinig te zien valt in een zeilsimulator, behalve een paar boten en heel, heel veel water. Niets is minder waar, je zeilt namelijk langs de mooiste plekjes in de wereld. Hieronder vallen de San Fransisco Bay, Auckland, Sydney, La Trinite sur Mer, Porto Cervo en "the Isle of Wight". Het water schittert in de zon en het is duidelijk dat de pixel-shading voluit ondersteund wordt. Van kristalhelder water, waar je zelfs de bodem van de zee in kunt zien, tot de donkere, wazige gedeeltes die je vooral in de Noordzee zult vinden. Ook aan het vasteland is veel aandacht geschonken; de bruggen, vuurtorens en bomen komen met veel detail op je beeldscherm.

Het ziet ernaar uit dat Nadeo hard heeft gewerkt aan de nieuwe 3D engine, die elk detail laat zien. De veranderende weersomstandigheden zorgen voor nog meer realisme. De zonsopgang en ondergang zijn ook fantastisch om te zien, het is net of je er echt bent. Echter, de kracht van deze game zit hem in de combinatie van deze prachtige plaatjes en een soepele gameplay. Je hebt geen beest van een computer nodig om de pracht op je beeldscherm te toveren, praktisch elke PC die in de afgelopen twee jaar op de markt is gekomen zal met gemak deze game kunnen runnen.

Maar hoe zit het nu eigenlijk met de gameplay? Bijna elk aspect van je boot en bijbehorende onderdelen staan overzichtelijk in een makkelijk te gebruiken menu, die ingame in de hoek van je scherm verschijnt. Nu zegt zeilen mij niet zo veel, maar het lijkt erop dat praktisch alles wat je in een echte zeilboot kunt doen en zien, ook in deze game kan. Van het "tunen" van je zeilen tot het bedienen van het informatie-paneel die je gedetailleerde informatie over de koers en de boot zelf geeft. Virtual Skipper 3, kortweg VSK3, bevat naast de zes levels ook een editor die de levensduur van de game moet verlengen. Met de editor kun je praktisch alles veranderen, zo is het mogelijk je eigen droom-cruise maken met bijvoorbeeld een zonsondergang aan het heldere water in de buurt van een tropisch eiland. Ook de multiplayer-optie verlengt de levensduur enorm. Naast deze twee toch ietwat bijzondere features, bevat de game natuurlijk ook de standaard onderdelen van de singleplayer optie, waaronder time-trial, challenges en doodnormale races. Helaas duren deze onderdelen vaak te lang; soms ben je wel drie kwartier bezig met een race. Dit kan nogal demotiverend werken en zelfs saai worden na een tijdje. Gelukkig zal de verscheidenheid aan boten, die ieder ook qua handeling verschillen, de saaiheid onderdrukken.

Over het geluid valt eigenlijk niets negatiefs te zeggen. Je hoort wat je moet horen, er zijn namelijk niet zoveel geluiden op zee. De vogels die rond je boot vliegen en de klotsende golven tegen de romp van je boot klinken zeer realistisch. Net of je op ieder moment slachtoffer kunt worden van een meeuw die zijn behoefte moet doen. Mi chien had er voor de sfeer nog wat muziek op de achtergrond gespeeld kunnen worden om de stilte op te vullen, alhoewel dit natuurlijk wel ten koste zou gaan van het realisme. Nadeo heeft wat mij betreft ook op dit gebied weer een pluspunt verdient.

Concluderend kan ik zeggen dat de game er zeer goed uit ziet en dat ook met het geluid wel snor zit. De multiplayer feature en de editor komen de levensduur van de game goed van pas. Op de singleplayer modus zullen de meeste mensen snel uitgekeken zijn, vanwege de lengte van de parkoersen. Het is geen game die je binnen een paar minuten onder de knie hebt, dat verklaart ook waarom het de titel 'simulator' heeft gekregen. Ben je een echte arcade freak, dan raad ik je deze game gewoon af. Geduld is een schone zaak bij VSK3.

Geluid: 7.5Graphics: 8.5Gameplay: 7.0Totaal: 7.7