Virtua Tennis 3 (PSP) | Gamer.nl

Virtua Tennis World Tour voor de PSP werd eind 2005 behoorlijk goed ontvangen door pers en gamers. Geen verra ing dus dat Virtua Tennis 3 naast de Xbox 360 en Playstation 3 ook een versie op de Playstation Portable heeft gekregen.

Het belangrijkste in Virtua Tennis 3 is de Career mode in de vorm van de World Tour. Je start als een newbie die op nummer 300 staat in de wereldranglijst. Je doel is uiteraard om nummer 1 te worden en als het kan moet het ook nog eens binnen twintig jaar. Tijd om aan de slag te gaan en te winnen in de verschillende singles en doubles toernooien waar je het tegen beroemdheden als Hewitt en Federer op moet nemen. De weg naar de hoogste plek is echter lang, maar door het winnen van wedstrijden knabbel je steeds weer een beetje van de lange ranglijst af.

Er zijn niet elke dag toernooien te spelen en al helemaal niet specifieke toernooien waar jij aan mee kunt doen. Tu endoor zul je dus moeten trainen door middel van een flinke serie aan leuke minigames. Door middel van de spelletjes kun je het zelf gemaakte personage verbeteren door op een viertal gebieden te levelen. Je voetenwerk, serve, volley en groundstroke worden aangepakt. Zo verbeter je het voetenwerk bijvoorbeeld door fruit op te vangen dat van een helling afrolt. Kijk wel uit voor de gigantische tennisballen, want voor je het weet rollen die over je heen en verlies je een paar appels. Of verbeter je service door met een slag een driehoek aan kegels om te gooien en verdrijf de bal schietende aliens voor betere snelheid en richtingsgevoel.

De minigames zijn erg leuk en ook naast de Career mode nog apart te spelen. Het is echter niet de enige manier om je personage te verbeteren. Er is een tenni chool waar je specifieke dingen geleerd wordt, zoals een volley, service of backhand. De minigames zijn er in groten getale en ook de school biedt veel afwi eling, wat nog eens wordt versterkt doordat beide moeilijker worden naarmate jij beter wordt. Zo is de school onderverdeeld in verschillende moeilijkheidsgraden en zijn de minigames op verschillende levels te spelen. De makkelijkere versies zijn ook altijd nog te vinden, maar voor een uitdagende work-out voor je personage kun je maar beter de pittigere versies doen. En haal je het niet? Geen nood, want meestal krijg je dan nog een kleine stijging in je statistieken: je hebt namelijk getraind.

Elke training en elk toernooi kost uithoudingsvermogen, in het spel Stamina genoemd. Je hebt een huis waar je verdiende kleding aan kunt trekken, maar ook kunt rusten. Je kunt er voor kiezen een weekje thuis op de bank te hangen, of een vakantie te nemen van drie weken. Mocht je geen week kunnen mi en omdat net een toernooi bezig is (elke beurt die je doet kost een week), dan kun je ook nog een sportdrankje drinken. Let wel: je kunt door het drinken van een sportdrankje doorspelen, maar je belast je lichaam wel extra. Kans is dus groot dat je jezelf overbelast en je zo een paar maanden uitgeschakeld bent.

Virtua Tennis 3 is een spel waar de nieuwkomers in het tennisgenre zo mee weg kunnen lopen. Je hoeft geen kennis van tennis te hebben, of überhaupt maar iets met het spel te hebben om te kunnen genieten. Daarnaast is spel dan wel weer zo uitgebreid dat de doorgewinterde tenni er er ook veel plezier aan heeft. Wat wel opvalt is dat het spel vooral in het begin ontzettend makkelijk is. Hierdoor is het voor iedereen mogelijk om direct in te stappen, maar de eerste stuk of wat toernooien win je met twee vingers in je neus. Gelukkig is de ranglijst onderverdeeld in verschillende stages, waardoor het steeds moeilijker wordt. Als je boven de 204 komt, moet je eindelijk ook eens je best doen en daarna krijg je steeds vaker een echte uitdaging voorgeschoteld.

De arcade gameplay van Virtua Tennis 3 zorgt voor een toegankelijk spel, maar het spel heeft toch ook zekere diepgang om het intere ant te houden. De tenni er kan een lob, topspin en slice slaan, en hoe vroeger je de knop indrukt des te harder slaat de speler. Na het indrukken van een actieknop zal de speler echter niet meer lopen, maar alleen slaan en wellicht springen. Het is dus zaak om eerst op de goede plek te staan en daarna pas te slaan. Of je moet denken te weten waar je tegenstander de bal heen slaat en de gok nemen om al direct de knop in te drukken. Slaat hij dan toch onverwachts de andere kant op ben je klos, slaat hij goed dan heb je een bijna niet te stoppen slag. Bij de juiste situaties en met de juiste knoppen kun je ook nog smashes en dropshots maken.

Qua modes is er de uitgebreide World Tour, maar je kunt ook een toernooi van vijf potjes en met Exhibition enkele wedstrijden spelen. Via Ad Hoc kan er een multiplayer potje gestart worden, maar het spel is helaas niet via internet te spelen. De soundtrack van het spel is zoals we gewend zijn van de serie goed, alleen de graphics laten zo nu en dan wat steekjes vallen. Dit neemt niet weg dat het er tijdens de tenniswedstrijden gewoon goed uit ziet met veel verschillende tennisbanen van klein naar groot en binnen en buiten.