Virtua Tennis 3 (PS3) | Gamer.nl

Wie lekker eenballetje wil slaan met behulp van een draagbaar strak gespannen netje, zal deallereerste tennisgame voor Sony’s next-gen console van harte verwelkomen.Virtua Tennis 3 ligt in de winkel voor de PlayStation 3 en de Xbox 360, en zalspoedig ook verkrijgbaar zijn voor de PC en de PSP. Wij namen deSixaxis-controller in de hand om de game uit te testen op de PlayStation 3.Virtua Tennis 3 is een game die qua gameplay mikt op een zogroot mogelijke doelgroep. De game is lekker snel op te pikken, maar biedtgenoeg uitdaging voor de doorgewinterde tenni ers. De besturing met de PS3 i impel: kruisje en rondje voor slaan, driehoekje voor lob en vierkantje vooreen slice. Wanneer je deze knoppenlanger ingedrukt houdt, zul je meer kracht achter je slag zetten. Met het linkerpookjebestuur je je tenni er, en mik je tevens de bal in de gewenste richting. Hetis snel op te pikken en na een tijdje zul je steeds beter krachtige ballen inde verre uithoeken van het veld plaatsen. Overigens zorgt het steeds ingedrukthouden van de knoppen om krachtigere slagen te maken er wel voor dat je na eentijdje je duim nogal gaat voelen.

Ook de besturing met het linkerpookje is nietoptimaal. Dit gebruik je zoals gezegd voor zowel het bewegen van je speler alsvoor het mikken van je schot. Hierdoor kun je in de knoop raken: je bent nogbezig met het verplaatsen van je speler terwijl je de bal al slaat, waardoordeze niet in de richting gaat die je wilt.Dit zijn echter kleine dingen, omdat Virtua Tennis 3hartstikke lekker wegspeelt. De besturing is makkelijk, maar vereist af en toetoch de gewenste reflexen en timing, en de game zit zo in elkaar dat er eenhoge verslavingsfactor mee gepaard gaat. De hoofdmoot van Virtua Tennis 3bestaat uit de carrièremodus. Het is de bedoeling om, startende vanaf plekdriehonderd, de nummer één van de wereld te worden in een jarenlange carrière.

Geen PlayStation Home maar de carrièremodus van Virtua Tennis 3

Ten eerste zul je goed moeten trainen om dit te bereiken. Virtua Tennis 3 bevatniet alleen een aantal conventionele trainingen (hard serveren, de tegenstanderna vier slagen uitschakelen, enzovoorts) maar ook de meest idiote minigames dieje je maar kunt voorstellen. Wat dacht je bijvoorbeeld van een stel krokodillendie vastgebonden zijn aan grotere raderen. Deze krokodillen willen stukkenvlees opeten, en door de bal tegen de raderen te slaan worden zeteruggetrokken. Het ontwijken van gigantische tennisballen die van een hellingafrollen, terwijl jij stukken fruit moet verzamelen die meerollen, is eenandere minigame. Deze spelletjes zijn zeer vermakelijk en goed uitgewerkt. Doorze succesvol af te ronden, verbeter je je statistieken om beter voor de dag tekomen als het er om gaat.Door het spelen van toernooien overal op de wereld stijg jeop de wereldranglijst. In het begin, wanneer je nog maar een rookie bent rond plek driehonderd, kunje slechts aan een beperkt aantal toernooien meedoen. Het vreemde is dat je algelijk tegenover de allerbeste spelers van de wereld staat! En nog vreemder isdat deze spelers op dat moment heel slecht spelen. De mechaniek zit als volgtin elkaar: wanneer jij nog op een lage plek van de wereldranglijst staat,zullen je tegenstanders slecht spelen. Wanneer je stijgt, worden je tegenstandersbeter. Maar het zijn telkens dezelfde spelers!

Minigame madne !

Dus op een of ander nietszeggendtoernooitje aan het prille begin van je carrière mep je Roger Federer noghelemaal van de baan, terwijl aan het einde van je carrière, in de finale vanRoland Garros, een moordend moeilijke partij tegen diezelfde Roger Federer zultspelen. Dit komt ronduit belachelijk over. De ontwikkelaars hadden veel betereen aantal naamloze tenni ers in het begin als tegenstanders kunnen bieden,terwijl je de toppers pas tegenkomt als je zelf ook een topper bent. Nu is hetzo dat het gevoel van progre ie in het geheel niet overkomt. Het is helemaalniet speciaal om van een toptenni er te winnen, omdat je alleen maar tegentoptenni ers speelt.Buiten de carrièremodus kun je de minigames ook nog lo pelen en zijn de lo taande tenniswedstrijden uiteraard ook aanwezig. Deminigames kun je bovendien samen doen, en ook kun je offline tegen elkaar, maarook met elkaar in doubles, spelen. Erstaat bewust offline, want online spelen is met deze PS3-versie jammer genoeg nietmogelijk. Dit is extra pijnlijk als je beseft dat de versie voor de Xbox 360deze online multiplayer wél heeft. Het andere prominente verschil met de Xbox360-versie is, jawel, de Sixaxis-besturing. Hierover kunnen we heel kort zijn: blijfmaar lekker knopjes indrukken. De besturing voegt niets toe, werkt onnatuurlijken is onnauwkeurig. Je kan er best mee lachen, maar als serieuze besturingsoptiemoet het worden afgeschreven. Meer woorden eraan vuil maken heeft geen zin.Overigens mag dit niet als minpunt worden gezien, want je kunt de game natuurlijkook gewoon op de traditionele wijze spelen.Grafisch gezien weet Virtua Tennis 3 absoluut te overtuigen.De tenni ers zijn in één oogopslag te herkennen en lijken als twee druppelswater op hun evenbeeld in de echte wereld. Het beeld oogt scherp en allebewegingen zien er levensecht uit. Fotorealisme is nog een eindje weg, maarhier doen we het ook wel voor. Wanneer we ook dit laatste in ogenschouw nemen,kunnen we concluderen dat Virtua Tennis 3 een heerlijke tennisgame is geworden.Het geheel is gemakkelijk op te pakken en kent een zeer hoog verslavingsgehalte. Minpuntenzijn er zeker, maar Virtua Tennis 3 is een goede koop, en voor tennisfans eenmust-have. Als je een Xbox 360 hebt en online wilt, kun je echter beter dieversie kopen.