Virtua Tennis 2009 (Wii) | Gamer.nl

Enkele weken geleden plaatsen we een recensie van Virtua Tennis 2009. Dat het spel nu wederom onder de loep wordt genomen, lijkt in eerste instantie dus totaal overbodig. Niets is echter minder waar, want de afwijkende besturing van de Wii-versie zorgt ervoor dat een gedeelte van het fundament volgens ontwikkelaar Sumo Digital behoorlijk aangepast is.

Virtua Tennis 2009 is het eerste deel uit de tennisfranchise dat verschijnt voor de Nintendo Wii. Nog steeds hebben we te maken met een arcade-achtige tennisgame, die lekker snel op te pakken is en zich mede daardoor uitstekend leent voor korte speelse ies. Dat de serie nu ook voor de Wii verschijnt, heeft logischerwijs tot gevolg dat er radicale wijzigingen zijn doorgevoerd in het besturing ysteem. Het spreekt voor zich dat er in de Wii-variant gezwiept en gezwaaid moet worden om een leuke bal te slaan, al laat je het personage nog steeds door middel van het analoge knuppeltje over het veld rennen.

Wii Motion Plus

Opmerkelijker is wellicht dat het spel de Wii Motion Plus ondersteunt, het opzetstukje voor de Wiimote dat de gemaakte bewegingen een stuk nauwkeurig zou moeten registreren. Wanneer je in Virtua Tennis 2009 gebruik maakt van dit stukje techniek, registreert het spel bijvoorbeeld probleemloos wanneer je met topspin dan wel met slice speelt en is ook het geven van de juiste richting een stuk preciezer. Hierdoor wordt er de nodige fine e aan het besturing ysteem toegevoegd en is het zaak daadwerkelijk de juiste beweging te maken, waar dit tot voor kort nauwelijks wat uitmaakte.

Spijtig genoeg worden de bewegingen niet één-op-één naar het spel vertaald. In plaats daarvan is het de bedoeling om ongeveer een dikke seconde voordat de bal je virtuele personage bereikt heeft, de gewenste slagbeweging te maken. Dit systeem werkt weliswaar prima, maar laat toch een beetje te wensen over. Zeker gezien de potentie van Wii Motion Plus had nog veel meer gedaan kunnen worden met de besturing.

Het is ook mogelijk om te spelen zonder Wii Motion Plus. De fine e van de slagen is weliswaar niet aanwezig, maar daar heeft ontwikkelaar Sumo Digital iets op gevonden. Telkens wanneer je tegenstander de bal in je richting slaat, verschijnt er een balkje in beeld. Op dat balkje gaat vervolgens een verticaal streepje van links naar rechts of andersom, al naargelang je positie op de baan. De uiteindelijk plek van het streepje bepaalt de richting van de bal. Sla je dus wanneer het streepje zich behoorlijk links van het balkje bevindt, dan gaat de bal ook die richting uit. Dit principe steekt op zich naar behoren in elkaar, maar biedt eigenlijk nauwelijks meerwaarde ten opzichte van de besturing van de andere versies.

Meer dan genoeg te doen

Qua spelmogelijkheden wijkt de Wii-versie nauwelijks af van de varianten die voor de overige systemen zijn verschenen. Dit betekent dus dat het mogelijk is om een oefenwedstrijdje te spelen, de welbekende arcademodus te doorlopen of een volledige tenniscarrière op poten te zetten. Dit laatste is behoorlijk uitgebreid van opzet. Niet alleen kun je deelnemen aan toernooitjes om hoger in het kla ement te komen, ook kun je tot in den treuren trainen en zijn zelfs minigames te spelen. De mankementen van deze spelmodus zijn echter ook intact gebleven. Hierdoor verloopt de opbouw niet al te geleidelijk en zijn de mogelijkheden om een eigen personage te creëren nogal beperkt.

Ten slotte kent Virtua Tennis 2009 voor de Wii ook enkele online spelopties. Hoewel de reputatie van het systeem anders doet vermoeden, steekt dit segment vrij degelijk in elkaar. Het vinden van een tegenstander gebeurt met een enkele druk op de knop en naast de lo e wedstrijdjes kun je ook proberen toernooitjes te winnen en een respectabele plek op de online ranglijsten te bereiken. Wel is er zo nu en dan sprake van wat lag, al wordt het nooit zo vervelend dat de game onspeelbaar wordt.